KULTer.hu - Ellazult arcizmokkal a katódcső fényében
1969
post-template-default,single,single-post,postid-1969,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Ellazult arcizmokkal a katódcső fényében

Hazudj, ha tudsz (Lie to Me)

lie_to_me_hazudj_ha_tudsz_525386_64493_nA Doktor House-t a FOX 2004-ben indította világhódító útjára, főszerepben egy borostás, középkorú angol pasival, akit – legalábbis a Nők Lapja szerint – azóta a magyar nők „befogadtak a nappalijukba”. Úgy tűnik, hogy House lassan az utolsókat rúgja – talán ezért is döntött úgy a FOX, hogy frissítenek: öt évvel később képernyőre küldtek egy másik borostás, mogorva angolt.

A színészek többsége nem ismerős; az idősebb jó nőt játszó Kelli Williams jobbára csak ilyen-olyan sorozatokban játszott, de ez nagyjából igaz a stáb többi tagjára is. Bele kell törődnünk – ahogy a House-t Laurie viszi a hátán, úgy a Hazaudj, ha tudsz-ot Tim Roth fogja össze. Ez persze nem feltétlenül baj. A mellékszereplők nem kapnak akkora szerepet a sorozatban, hogy ne tudjanak megküzdeni vele, egyébként meg úgy néznek ki, ahogy: a főszereplő jobbkezét alakító Williams nyilván nem a színészi kvalitásai miatt kapta meg a szerepet, ahogy a dögös latina, Monica Raymund sem. A női nézők kedvéért még van egy fiatal fickónk is, aki csak a kisfiús mosolyáért kaphatott helyet a sorozatban, ezzel sincsen baj: minden színész hozza a kötelezőt, Roth pedig jó pénzért elengedhette magát egy kicsit.

Hazudj, ha tudsz (Lie to me)

A sztori szerint a zseniális Cal Lightman (Tim Roth) arra tette föl az életét, hogy a hazugságot tanulmányozza – és főleg arra, hogy kiszúrja, ha valaki hazudik. A Doktor House-ban is dicsérték a hitelességet, egy német egyetem állítólag szemináriumi anyagként is fölhasználta a részeket. Itt is Paul Ekman munkáira alapozták a tudományos részt; azt, hogy ez hogyan sikerült, döntse el az értő közönség, mindenesetre a szándék megvan.

Kelli Williams és Tim Roth

Lightman egy hazugságkutatással foglalkozó magánnyomozói csoportot vezet, amelyet az FBI-tól kezdve a gazdag magánemberekig mindenki felbérelhet. A dolgozók amolyan tudós zsoldosok, akik megmondják a tutit. Gillian Foster (Kelli Williams), a vonzó, elvált, középkorú nő a jobbkeze, a fiatal Loker (Brendan Hines) és az őstehetség Torres (Monica Raymund) pedig a segítői. Cal családtagjai – egy lány és egy ex-feleség – is gyakran felbukkannak a sorozatban. Leginkább a lány kap nagyobb szerepeket, a volt feleség épp eléggé kellemetlenl szemét ahhoz, hogy inkább Gillianhoz húzzon az ember szíve (vagy szeme). A társaság később kiegészül egy Foreman-szerű feketével (vagy hát nem is tudom, talán afroamerikaival) is, csak itt a fazon nem neurológust, hanem FBI-ügynököt alakít – mindenesetre House-hoz hasonlóan a főszereplő szert tesz egy félig-meddig megbízható csicskásra.

;

A Doktor House mellett a C.S.I. hatása is érződik a sorozaton – legyen realisztikus, pörgős, nyomozós, de ne nagyon lövöldözős és így tovább. Ez sem okozhat túl sok gondot – a világ már épp elég sok Helyszínelők-mutációt nyelt le gond nélkül −, mégis különös, ha elgondolkodunk a sorozat mögött húzódó koncepción. Az esetek többségében két párhuzamos nyomozás folyik, mint a Helyszínelőkben, ritkán van dolgunk direkt akcióval (kivéve azokat a részeket, ahol valószínűleg föl kellett dobni valamivel a történetet), az értelmiségi-kutatós vonal pedig jobbára követhető; általában a részek felénél már tudni lehet, hogy ki a gyilkos, csak épp rá kell még húzni a vizes lepedőt.

Csoportkép

A sorozat lényegét mindenesetre nem lőtték le az első évad után, és úgy tűnik, hogy jól is tették: a gyengébb kezdeti epizódokat követően az évad végére kifejezetten felpörögtek az események, a másodikban pedig már határozottan izgalmassá is váltak. A különböző politikusokról és közszereplőkről bevágott képek valószínűleg vonzóvá tették a részeket, és a realisztikus vonalat is erősítették, de a második évadra valahogy igazán összeszedte magát a Hazudj, ha tudsz, és már nem csak a helyi közéletre alapozta a sikerét: sorozatgyilkosos, krimis, nyomozós sztorikat egyaránt hozott. Tim Roth aggódó apaként és cinikus főnökként is zseniális, bár gyanítom, hogy nem kell túlzottan megerőltetnie magát: Amerikában talán már az angol akcentus is kellően vonzóvá tehet egy vörös, borostás törpét.

Lie to me.

A Hazudj, ha tudsz mindenestül a popcorn-movie sorozat megfelelője: egy héten háromnegyed órában kielégítheti a nézők krimiigényeit, ha azok netán már csömört kaptak volna a répafejű Horatio Caine-től (David Caruso), a szürkeségben búslakodó Gary Sinise-től vagy a kefebajszú Magnumtól.

Hazudj, ha tudsz (Lie To Me), színes, amerikai krimisorozat, 2009.

Fox, rendező: Adam Davidson.

Dippold Ádám

szerző: Dippold Ádám
honlap e-mail
Dippold Ádám 1985-ben Budapesten született, szerkesztő, fordító, író. A piliscsabai Pázmány Péter Katolikus Egyetem bölcsészkarán szabad bölcsész alapszakon szerzett diplomát. Jelenleg ugyanitt filozófia mesterképzésen vesz részt. Fordítóként és szerkesztőként több kiadóval is együttműködött, íróként és újságíróként különböző internetes oldalakon publikál.

3 archív hozzászólás
  • Miklósvölgyi Zsolt

    mzs - szeptember 15, 2010

    Tim Roth rulez!!

  • Jozsó - szeptember 16, 2010

    Szerintem a House az S.06 végére lett igazán frankón elborult. Nem tudom miért temeti mindenki.

  • Dippold Ádám

    -A - szeptember 16, 2010

    Azért semmit sem lehet a végtelenségig húzni – a House-nak is volt már néhány mélypontja (a rendőrös vonulat, pl), viszont nem lehet sokáig húzni a főszereplők közti szerelmi szálat… Inkább fejezzék be szépen, mint hogy Dallas-hosszúságú, nyakatekert és erőltetett legyen, nem?

    Amúgy meg nem kell félni, ha a Lie to Me nem jönne be annyira a népnek, mint a House, egész biztosan csinálnak a vége felé egy spinoffot…

KULTprogramok

<< 2019. aug. >>
hkscpsv
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum