KULTer.hu - A közösségi háló(szoba)
6936
post-template-default,single,single-post,postid-6936,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

A közösségi háló(szoba)

A közösségi háló (The Social Network)

Vannak filmek, amiknek nincs történetük, csak egy meredek cselekményfolyamot nyomnak a képünkbe – a The Social Network nem ilyen film. Itt minden képkocka a történetnek van alárendelve.

Az első hírek alapján azt hittem, valami giccset kapunk, esetleg Facebook-függés haladóknak gyorstalpalót, aztán beúszott Fincher és Eisenberg neve. Fincher barátunk szokásához híven nem valami blőd hulladékot ácsolt, hanem egy sötét fényképezésű drámát a jelen talán legpopulárisabb közösségi portáljáról. Így a kétórás játékidő lényegében erre a sörözgető, csajstírölő, laza mozzanatra van felcsavarva, ergo egy netszlengben gügyörésző és trendeket halmozó katyvasz helyett filmünk magasabb rendű HTML-nyelven szólal meg, ahogy Barna Benedek ezt már a KULTer.hu-n kifejtette korábban.

minden mindennel összefügg

Ezért több mint gyanús, hogy nem csupán a Facebook-függőknek akar tetszeni az opus – talán a vérmes Fincher-, vagy Zuckerberg rajongóknak –, nem is ezzel van gond, hanem azzal, hogy a film egyszerűen ülő pozícióból indít. Persze pörögnek a dialógusok – Sorkin igen penge mondatokat varr karakterei ajkára, amit a színészek brutális gyorsasággal darálnak –, az összkép mégsem képes szuggerálni. Bevallom, a felénél majdnem elkapott a REM-fázis. Csak azért maradtam ébren, mert innentől kezd igazán bepörögni a konfliktus, a pereskedés, éleződik a helyzet, kilendülünk a holtpontról – és Fincher még tud félidőből meccset nyerni.

A status quo monolitja tehát végre fordul, és sikerül színt vinni az események eddigi precíz, ám steril hömpölygésébe. Retrospektív jelenetekkel tárják elénk a „hogyant”, amelyekben bőven érezni a figurák közti súrlódást és kémiát, a vágás tehát igen nívós. Ezen kívül viszont hőseink a tárgyalóasztalt könyökölik, unott pofával. Sajnos én is ott éreztem magam, de (ami úgy fest, Barna Benedeknek máshogy jött le) olyan értelemben, ahogy Jesse Eisenberg is képtelen volt több figyelmet szentelni a duruzsoló ügyvédnek. Dinamikus vágásokkal operálva teszik szemünkbe az egyetemi bulikat, ezek a snittek tökös színvonalon végig szinkronban maradnak a vergődő tárgyalással. Ami fojtott persze, de inkább egysíkú. Izzik, de nem kap lángra.

egy forradalmi ötlet

A színészek közül egyedül Andrew Garfield teljesítménye silány, a többiek jobban illenek a képbe, a Zuckerberget alakító Eisenberg a természetes környezetében élő geek hiteles arca (akinek a replikái állatiak), Justin Timberlake-et pedig egyenesen élvezet vásznon látni, a legjobb pillanatokért neki hálálkodom. Bár azt gondolom, nem sok színészi kvalitás kellett szerepéhez, mert gyakorlatilag egy kellően egomániás playboyt formál, aki amúgy nincstelen, de azért playboy – szóval többé-kevésbé testhezálló szerepbe öltöztették. A karakterek fejlődése elég szűk sávon mozog, a seggfejtől végül a „nem vagy seggfej, csak az akarsz lenni”-ig (de ez jó duma legalább, sok ilyen akad még). A fényképezésre egy szavam nem lehet, Fincher hozta a formáját, különösen a kajakversenynél köszön vissza a rendező videoklipes múltja. A csajok rendben voltak – a partikra ugyan még nekik sem sikerült berángatniuk lélekben, valamiféle elegancia mégiscsak szivárgott a celluloidból.

beindul a taktikázás

Köszönet, hogy nem rágtak a szánkba holmi banális tanulságot a végén, tudniillik a Facebook az emberi kapcsolatok rothadó fertője (mivel ez evidens). Különben is: egy életrajzi filmnek nem kenyere a bírálat. Bár belőlem nem váltott ki mély töprengést a zárás, ahogy Barna Benedekből, mégis erősnek érzem a befejezést, talán a (konklúzió nélküli) “a kevesebb néha több” elv alkalmazása miatt. A zenéért is jár egy zsíros jutalomfalat, a végfőcímben kellemesen meglepett a Beatles Baby, you’re rich man című nótája olyannyira, hogy a szokásos biográfiák végi kiírásokat már nem is figyeltem. Mégis mi a difi? Az, hogy túl sűrűre lett ez kalapálva, kérem. Tele a jogi szegmensek uralta játékidővel, számomra csak fölös űrkitöltögetésnek tűnik, túl távolságtartónak – szóval tömény ital ez semmi kísérővel.

The Social Network – A közösségi háló (The Social Network), 2010. Rendezte: David Fincher, forgatókönyvet írta: Aaron Sorkin, Columbia Pictures.

Berényi Csaba

szerző: Berényi Csaba
honlap e-mail
Berényi Csaba 1990-ben Makón született, szabadúszó újságíró, a SzegedMa szerkesztőségben dolgozott gyakornokként, a gonzó műfaj ködös képzeletű igehirdetője, valamint költő. Cikkeit ez idáig az Alternatíva, a KULTer.hu, a GonzoPress, a SzegedMa és a Prae.hu közölte, ezen kívül szépirodalmi szövegei nyomtatásban a Szkholion, az Apokrif és a FÉL lapjain jelentek meg.

12 archív hozzászólás
  • Áfra János

    Áfra János - január 30, 2011

    egyre összeszedettebb a stílusod Csaba, kifejezetten szórakoztatott ez az írás

  • Berényi Csaba

    csabesz - január 30, 2011

    kösz – néha elkapom a fonalat

  • Herczeg Ákos

    Herczeg Ákos - január 30, 2011

    Valóban ügyes, fordulatos írás, ráadásul meg is hozza a kedvet a filmnézéshez 🙂

  • Berényi Csaba

    csabesz - január 30, 2011

    akkor ahogy bolygó kapitánya mondaná: küldetés teljesítve, planéták 😀

  • Barna Benedek

    Barna Benedek - január 30, 2011

    úgy tűnik, nem vagyok egyedül azzal a véleménnyel, hogy nem érdemelt volna annyi Golden Globe-ot? 😀
    azt viszont nem értem, mi az, ami nekem “máshogy jött le”…

  • Berényi Csaba

    csabesz - január 30, 2011

    1: jah, pontosan, de hát a golden globe egy nagy habi, külcsíny, nem jó semmire
    2: nem tom rég ovlastam a tiédet, ezt meg rég írtam – de azt hiszem olyasmi, hogy te úgy értetted a tárgyaló termi részvételed, mint valami állati impresszió, én meg mint unalom

  • Barna Benedek

    Barna Benedek - január 30, 2011

    hát pedig ez nem volt számomra sem túl nagy izgalomforrás 😀

  • Berényi Csaba

    csabesz - január 30, 2011

    nem tudom, mi járt a fejedben

  • Barna Benedek

    Barna Benedek - január 30, 2011

    nyilván! de szerintem nem is írtam olyasmit, hogy szerintem állati izgalmas volt a tárgyalás.

  • Berényi Csaba

    csabesz - január 31, 2011

    akkor tévedtem – elnézést követelek

  • Dani Áron

    Áron - október 14, 2011

    “Facebook az emberi kapcsolatok rothadó fertője” – NEM IGAZ! A Facebook legfeljebb tünet, nem kiváltó ok.

  • Berényi Csaba

    kémikus billy - október 14, 2011

    jó, akkor nem

KULTprogramok

<< 2017. okt. >>
hkscpsv
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum