KULTer.hu - New York-i nagytakarítás
6909
post-template-default,single,single-post,postid-6909,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

New York-i nagytakarítás

The Trashmaster

akciófilm a GTA IV grafikus motorjával A legnagyobb magyar játékmagazin online kiadásában január 11-én számolt be egy, a GTA IV videoszerkesztője által készített akciófilmről. Az írás szerint Mathieu Weschler – aki a játék nagy rajongója – két év alatt alkotta meg ezt a rendhagyó művet, melyet a cikk végigolvasása után azonnal meg is nézhettek!

Állandóan azt hallani, hogy a filmiparnak milyen sokat ártanak a letöltések, ám a modern számítógépes és videotechnika széleskörű elterjedésének áldásos hatásairól jóval kevesebb szó esik, pedig ezeknek köszönhetően ma már gyakorlatilag bárkinek megvan a lehetősége a filmkészítésre, minimális eszközökkel és kevés anyagi ráfordítással. Egyébként nem is annyira unszimpatikus opció az, hogy az ingyenes fájlcsere esetleg eltemeti Hollywoodot, majd a giccses tömegcikkek helyett a független filmek terjesztésének szolgálatába áll. A Trashmaster nagyon jól példázza, hogy egy lelkes és kreatív „amatőr” is képes fergeteges filmet készíteni. Már az is becsülendő, hogy az alkotó ilyen úttörő jellegű vállalkozásba fogott, nem beszélve a minden várakozást felülmúlóan profi kivitelezésről. 

jók és rosszak

Már a felütés is zseniális: vágóképeket látunk az ébredező New Yorkról, aztán hirtelen egy fegyveres bankrablás kellős közepébe csöppenünk. A főszereplő, Niko (Matt Challands), a New York-i szemeteskocsi-sofőr szemtanúja lesz a bűnözők menekülésének, és minden teketóriázás nélkül kiugrik kocsijából, hogy elkapja azt a férfit, aki a rendőrök kezei közül kicsúszik. Nem kell sokáig értetlenkednünk: megtudjuk, hogy a kukás az utcákat elárasztó szemét mellett az emberi mocsoktól is meg akarja tisztítani a várost (erről való filozofálgatása finom utalás a Taxisofőrre). Ez lényegében azt jelenti, hogy munkája mellett – mint önjelölt igazságosztó – alvilági figurákra vadászik. Ezután jön a bonyodalom is hamarosan: emberünk egy kihalt utcán egy halott lányt talál néhány szemeteszsák és kartondoboz közt. Az áldozat Niko törzshelyének, a The Triangle sztriptízbárnak a táncosnője volt. Nem sokkal később meggyilkolnak egy másik lányt is, aki szintén ott dolgozott, s a főszereplő elhatározza, hogy maga keresi meg a gyilkost.

bonyodalom...

A történet, a cselekményszövés viszonylag egyszerű, s a film nagy előnye, hogy Weschler mellőzi a felesleges magyarázkodást. Nem tudunk meg sokat sem az előzményekről, sem a következményekről, de valójában nem is hiányoljuk őket. (Egyébként is elsősorban szimbolikus történetről van szó: hiszen már a főszereplő „hivatalos” foglalkozása is jelképes). A narrátor maga Niko, s összességében annyi tudásunk van az eseményekről, mint neki. Ez egy rendkívül elegáns húzás a rendezőtől, bár e döntés mögött az is ott áll, hogy technikailag egyszerűbb volt kivitelezni azt, hogy egyetlen ember beszél végig. Így még a dialógusok esetében is csak Challands hangját halljuk (azt a szereplőt is Niko idézi, akivel beszél, mindössze a film végén van egy kivétel), ugyanakkor így megmarad a személyes, visszaemlékező, mesélő jelleg.

Jól kidolgozott grafika

Trashmasternek viszont nem csak a forgatókönyve van rendben. Weschler hihetetlenül jól megkomponálta a jeleneteket, különösen a tűzpárbajokat és az autós üldözéseket. A beállítások sokszor egészen egyediek, és nagyon változatosak, nincs olyan, amelyik sűrűn ismétlődne. Hihetetlenül jó ritmusban követik egymást a filmben a közel- és totálképek, a gyors vágások és a hosszú beállítások. Sokszor játszik a készítő a lassítással, képkimerevítéssel, az áttűnésekkel. Mindenképp szólni kell még a filmzenéről is, ami ismét jó választás. Olyan számok, mint a Gimme Shelter és a New York Groove szerepelnek együtt a Placebo Running Up That Hill-jével, a GTA IV főcímzenéjével és más instrumentális számokkal, s mégsem érezzük túl eklektikusnak a zenei aláfestést. Csak dicsérni tudom a filmet,  a hihetetlen munkát, amivel készülhetett. Annyira élvezetes, hogy még a szereplők (a játék grafikája miatt) időnként darabos mozgása sem zavaró. Nyilván senki nem akarja, hogy a filmek a jövőben kizárólag géppel, színészek nélkül készüljenek, de remélhetőleg lesznek még ehhez hasonló (amatőr vagy profi) kísérletek.

üldözések

A film itt teljes egészében megtekinthető angol nyelven, francia felirattal.

The Trashman, 2010. Rendezte és a forgatókönyvet írta: Mathieu Weschler.

Barna Benedek

szerző: Barna Benedek
honlap e-mail
Barna Benedek1988-ban Debrecenben született, Balmazújvároson nőtt fel. A Keleti István Alapfokú Művészetoktatási Iskola és Művészeti Szakközépiskola színjáték tanszakára járt. A Debreceni Egyetemen szerzett BA diplomát filmelmélet és filmtörténet szakon, s időközben elvégezte a "filmrendezők mesterkurzusát". Jelenleg médiaismeret és filozófia szakos tanárnak tanul a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Filmkritikáival a KULTer.hu-n debütált.