KULTer.hu - Újabb posztmodern őrület
10522
post-template-default,single,single-post,postid-10522,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Újabb posztmodern őrület

Sikoly 4 (Scream 4)

kukucs -- negyedjére is menekülnek a tinik egy fröccsöntött maszk előlMegérkezett a mozikba Wes Craven legújabb Sikoly mozija, szám szerint a negyedik. A helyszín és a jellegzetes Ghostface álarc maradt, ám a szabályok változtak – legalábbis Craven szerint. Az alkotás az eddigiekhez képest nyújt ugyan újszerű filmes élményeket, de meglepően sokszor támaszkodik elődeire, ami nem feltétlenül válik előnyére.

Évek teltek el azóta, hogy Sidney Prescott (Neve Campbell) harmadszorra is megmenekült az egykor egész Woodsboro-t rettegésben tartó Ghostface elől. Sidney (immár híres írónőként) visszatér a véres események egykori színhelyére, hogy könyvét népszerűsítse. Azonban valaki visszatér, hogy az eredeti eseményeket és saját felvételeit felhasználva forgatókönyvet szolgáltasson egy következő filmhez. Az öldöklés tehát újra elkezdődik: ezúttal viszont nem Sidney a gyilkos legfőbb célpontja, hanem unokahúga, Jill.

mindennapos jelenet Wes Craven világában: szép nők, Ghostface, szalmabálák

A filmkészítők bevallottan az első film egyes elemeire kívánták építeni a negyedik filmet. Ez olyannyira sikerült is, hogy már-már túl soknak találtam a filmes visszautalásokat. A Sikoly 4 egy kettős film a filmben jelenettel kezdődik, amely kicsit fárasztónak tűnhet a gyakorlott horrorfilm-néző számára. A temérdek intertextuális utalás mellett gyakran hasonló kamerakezelést alkalmaztak a filmkészítők, sőt a halálnemek szinte ugyanolyan módon lettek kivitelezve, ilyen például a verandán lévő székre kötözött fiú és az üvegajtó mögül kiáltozó barátnő drámája, amely szinte egy az egyben az első film első jelenetének másolata. A gyilkos elől történő menekülés képei szintén nem szolgáltak túl sok újdonsággal: a lányok megint az emeletre rohannak, a gyilkos a veranda üvegajtaját betörve ijesztgeti áldozatait, a menekülők pedig megint kiugranak/kiesnek az emeleti ablakból. Felsejlik a már jól ismert jelenet, amikor Sidney (vagyis jelen esetben Jill) barátja a lány szobájának ablakán keresztül közlekedik, és akkor még nem említettem az elektromos garázskaput, ami megint rácsukódik a haldokló áldozatra.

régi és új szereplők -- a tekintet ugyanaz

A film a „New decade, new rules”, azaz „Új évtized, új szabályok” szlogennel lett beharangozva, amely – bevallom – felkeltette az érdeklődésemet. Megtekintése után azonban kicsit csalódott voltam, ugyanis az előző filmekhez képest merőben új elemeket nem fedeztem fel a Sikoly 4-ben. A filmkészítők talán azt kívánták új szabályként feltüntetni, hogy gyakran az üldözött válik a legfőbb üldözővé, azaz hogy gyakorlatilag bárki lehet gyanúsított, bárki, akinek indítéka van a gyilkosságok felelevenítésére, még az is, akire egyáltalán nem gyanakodnánk. Ezt a szabályt azonban már első alkotásából is ismerhetjük (emlékezzünk csak, hány lehetséges tettest jelölt meg a film); gyakorlatilag a gyilkos kilétéről folyó találgatások adták az alkotás egyik gerincét. A Sikoly 4 végén azonban mégiscsak bekövetkezik egy nem várt (ám szintén nem újszerű) fordulat, ami valamilyen szinten megmenti a filmet.

szúrná

A zene Marco Beltrami munkáját dicséri, aki az előző széria filmzenéjéért is felelős. Ennek eredményeképpen (és sokunk örömére) felcsendülnek a Nick Cave & the Bad Seeds Red Right Hand című dalát idéző szólamok is, amely dal – valljuk be – a Sikoly készítőinek egyik legütősebb választása volt. Neve Campbell-en (Sidney Prescott) kívül meglepő módon David Arquette (Dewey Riley sheriff) és Courteney Cox (Gale Weathers-Riley) is elvállalta a folytatást, mégpedig egy házaspárt alakítva (immár csupán a vásznon). Feltűnik még Hayden Panettiere (Kirby Reed) is, aki a magyar közönség számára a Hősök című sorozatból lehet ismerős.

kopp-kopp, látlak

Wes Craven 1996-ban egy olyan, komikus elemekkel tűzdelt posztmodern horrorfilmet alkotott, amelyet a Sikoly 4 sem tud überelni, bár azt gondolom, a filmkészítőknek sem lehetett ilyen tervük. Alapvetően nem kaptunk rossz filmet: horrornak kissé gyenge, ám nosztalgiázni egészen kitűnő választás. Mindenképpen figyelemreméltó, ahogyan a narráció, a történet megszületésének kérdéskörét tárgyalja: Sidney a könyvében tulajdonképpen újraírja a vele történt borzalmakat, akárcsak a woodsboro-i eseményeket másoló gyilkosok az előző epizódokban. Gale, az egykori riporternő hasonló módon szeretne újra a rivaldafénybe kerülni, illetve a felbukkanó fiatal diákok (és persze a gyilkos/gyilkosok) is az egykori események újraforgatásán munkálkodnak. Folyamatos körforgás ez, amelyben (ahogyan a végén kiderül) csak a főszereplő személye változik. Vagy mégsem?

Sikoly 4 (Scream 4), 2011. Rendezte: Wes Craven, forgatókönyvet írta: Kevin Williamson. Forgalmazza: Dimension Films.

Mezei Sarolta

szerző: Mezei Sarolta
honlap e-mail
Mezei Sarolta 1987-ben született Debrecenben. A Debreceni Egyetem angol mesterképzésén végzett, jelenleg ugyanitt doktorandusz. Részt vett a DETEP-ben, a Hatvani István Szakkollégium tagja. Főbb érdeklődési területei: filmelmélet és gender, horror a vizualitásban, "body studies".

KULTprogramok

<< 2017. nov. >>
hkscpsv
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum