KULTer.hu - Inkább született Nő!
13963
post-template-default,single,single-post,postid-13963,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Inkább született Nő!

Született Feleség (Potiche)

Francois Ozon - Született feleségFrancios Ozon 8 évvel a 8 nő után most újabb zenés vígjátékkal rukkolt elő, bár a zene ezúttal nem közbeékelt dalra fakadásokat jelöl, hanem az egész filmen végigvonuló könnyed aláfestést, mely miközben remekül idézi a 60-as, 70-es évek rádióhangulatát, végig idézőjelben tartja a cselekményt.

Robert Pujol, zsarnoki gyárigazgató egészségi állapota miatt kényszervakációra megy, ez idő alatt pedig feleségére, Madame Pujolra hárulnak a gyár irányításának feladatai. Az eleddig szobadíszként funkcionáló feleség azonban emberséges hozzáállásával sokkal alkalmasabb vezetőnek bizonyul őszülő, de férfiasságát tekintve még mindig virgonc férjénél. A tökéletes feleség helyét, akinek nincs véleménye, és aki szemet huny férje félrelépései fölött, átveszi a nagybetűs Nő. Egyszerre vonzó és titokzatos, életvidám és izgalmas, aki kora ellenére is néhol famme fatale-ként képes viselkedni – lásd közös jeleneteit Gérard Depardieu-vel. Mindennek a tetejébe még karrierista hozzáállással sem lehet vádolni, hisz Madame Pujol pont a munkája révén keveredik újabb kapcsolatba, és nem elhanyagolható tény az sem, hogy felnevelt már két gyereket, továbbá lánya is a családjáért hoz áldozatokat.

A Robertet alakító Fabrice Luchini nagy utat jár be eközben. A „hatalom a hatalomért”-szerű orwelli szemléletet idővel felváltja valami gyermeki esetlenség, s a túlzó karikatúra – ami pont emiatt volt felettébb mókás – végül így kap emberi vonásokat, hiába ő itt a legnagyobb gennyláda. De nemcsak a csúnya, profitorientált kapitalisták kapják meg a magukét, hanem a nép fiaként nevelkedő balosok is, csak hogy a szélsőségek viharában maradjunk.

Ágy-jelenet - Született feleség

Ozon filmje azon felül, hogy a 70-es években játszódik, néha olyan benyomást kelt, mintha készülni is akkor készült volna. A jellegzetes dallamok – Philippe Rombi hatásosan húzza alá az iróniát – és a kötelezően korhű díszletek mellett a képkeretet is többször négyzetekre vágja, legyen szó a pont ez idő tájt divatba jövő nyitó szekvenciákról vagy telefonbeszélgetésekről, ahol bár kézenfekvő ez a megoldás, sikerül egy kis humorral megtoldani.

Már a 8 nő című film is látványosan boncolgatta a női karaktert mint olyat, de míg ott a hölgyek kapcsolatára volt kifuttatva a sztori, most a társadalomban betöltött szerepük kerül előtérbe. Ennek megfelelően kívül kerülünk az egyteres játszótérről, s már a mosolyfakasztóan idilli, a Disney-világot megidéző nyitójelenetben kilépünk a szélesebb természetbe – Catherine Deneuve (Madame Pujol szerepében) piros susogósa már ebben a pillanatban az arcunkba csapja, hogy a könnyed hangnem ellenére azért nagyon is fontos dolgokról lehet itt szó. Az elmúlást és az öregedést játszi fesztelenséggel kezelő Deneuve révén a film nemcsak az emancipációt boncolgató szatíraként, hanem főszereplője révén generációs önvallomásként is megállja a helyét.

Született feleség

Ozon filmje épp ezért széles közönséget képes megszólítani. Az idősek magukra ismerhetnek, a könnyed szórakozásra vágyók és a politikai szarkazmus hívei sokat nevethetnek, az elemző kedvűek pedig még közéleti párhuzamokat (Ségolène Royal baloldali elnökjelölt) vagy a posztmodernre jellemző áthallásokat (Cherbourg-i esernyők, Utolsó metró) is fellelhetnek benne. A Madame Pujolhoz hasonlóan a háztartásban elnyomott nőknek pedig apró reménysugárként szolgálhat ez a szellemes bohózat. Nem kell azonban túlzó feminista felhangoktól tartani, a 8 nőben hiába fejtették ki, hogy mit, s hogyan gondolhat a nő, végeredményben a házigazda főbe lőtte magát, és a nyolc nőhöz hasonlóan Madame Pujol sem feddhetetlen szent: ahogy azt Ozontól már megszokhattuk, lassacskán mindenki rejtegetnivalójára fény derül. Hiszen mindenki volt fiatal.

Született feleség (Potiche), 2010. Rendező és forgatókönyvíró: Francois Ozon. Főbb szerepekben: Catherine Deneuve, Gérard Depardieu, Fabrice Luchini. Forgalmazza: Ristretto Distribution Kft.

Dani Áron

szerző: Dani Áron
honlap e-mail
Dani Áron 1991-ben született Kolozsváron, 2010-től a Budapesti Kommunikációs Főiskola kommunikáció és médiatudomány szakos hallgatója. Elsősorban a filmművészet iránt érdeklődik, de foglalkoztatja a képzőművészet és a sport is. Újságíróként a KULTer.hu-n debütált.

KULTprogramok

<< 2019. máj. >>
hkscpsv
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum