KULTer.hu - „Csak egy nap a világ”
17754
post-template-default,single,single-post,postid-17754,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

„Csak egy nap a világ”

Kondor Vilmos: Budapest romokban

Kondor Vilmos: Budapest romokbanKondor Vilmos Budapest-ciklusának utolsó előtti darabja a II. világháború utáni romos fővárosba helyezi főszereplőjét, Gordon Zsigmondot. Az önjelölt magándetektív-újságírónak újfent nehéz dolga akad: egy különös lövöldözés hívja fel figyelmét arra, hogy valami nincs rendben az egyre inkább szovjet befolyás alá kerülő országban.

Ám minél mélyebbre ás, annál több ellenséget szerez, és ezúttal nem piti bűnözőket haragít magára, hanem a Politikai Rendészeti Osztályt. Gordonnak olyan korban kell kiállnia párt- és hatalomfüggetlenségéért és a nagybetűs igazságért, ahol az igazságból már interpretációk lettek, a párt- és hatalomfüggetlenség pedig olyan luxus, amit egyre kevesebben engedhetnek meg maguknak.

A zsurnalisztát elvégzendő munkájában a háború alatt szerzett súlyos sebesülése is akadályozza: a főváros bombázása során egy vasgerenda fúródott a hátába, melyet nem lehetett maradéktalanul eltávolítani. Ugyanakkor a már jól ismert figurák (Gordon felesége, Krisztina, az Abbáziából ismert főpincér és mások), valamint az új szereplők is magukon viselik a háború nyomait: mindenki soványabb, arcuk beesettebb, legalább annyira romosak, mint a háborúból lábadozó főváros. Kondor ily módon személyesíti meg a várost, és ad róla teljesebb képet: sokkal többet időz a szereplők romos küllemének leírásával, mint a „felrobbantott város” részletekbe menő megjelenítésével. A szereplők így arcot adnak a térnek, és rajtuk keresztül még hatásosabban el lehet képzelni az akkori állapotokat.

Kondor Vilmos: Budapest romokban

Gordon Zsigmond számára az első löketet a nyomozáshoz az Oktogonon zajló lövöldözés adja, illetve leginkább az, hogy az eset megtörténte után a helyszínre siető belügyminiszter azonnal el tudja mondani az újságíróknak, mi történt és miért. Igaz, a lövöldözés csak egy, a noirokban jól bevett eszköz, úgynevezett „vörös hering” (elterelés) lesz a történet szempontjából, ugyanakkor utal is a rejtegetett nagybetűs igazságra, amelynek felderítésére indul el megint Gordon, hogy rájöjjön a helyi szovjet erők különös és paradox titkára.

Ám a zsurnaliszta ezúttal a hatalommal húz ujjat, amit az alig képes ölbe tett kézzel nézni, bár Gordon nem akar mást, mint az igazat és csakis az igazat; azonban ekkoriban az igazság nehezen ragadható meg. A főhős függetlenségét Kondor válságos történelmi időszakban teszi próbára, amikor a legnehezebb azt megtartani: a II. világháború utáni, éppen rendeződő viszonyok között, amikor egyre inkább körvonalazódik, hogy aki nem a szovjetekkel van, az ellenség. Bár segítséget kap a Szövetséges Ellenőrző Bizottság tisztjétől, Zeker zászlóstól, mégis saját magának kell eldöntenie, választani akar-e oldalt vagy sem. Metaforikusan kifejezi állapotát a hátában lévő srapneldarab: annak elmozdulása bármikor halálát okozhatja és fontos, hogy – hasonlóan Gordon objektivitásához – a helyén maradjon. Emellett tükrözheti azt is, mennyire veszélyes vizekre evez a regény hőse.

A Budapest-ciklus legújabb része

A bizonytalan politikai viszonyoknak érdekes metaforájává válik Gordon Budapest Noirból megismert nagyapjára való rövid visszaemlékezése a könyv egyik párbeszédében. A mindig aktív, igazságot kereső újságíró és az „új világot” elfogadni képtelen régi generáció kerül ellentétbe egymással a két karakter révén. A Budapest romokban történetének idejére már elhunyt szereplő folyamatos lekvárfőzése a világot kizáró, annak értelmezésétől elzárkózó ember parabolájává válik. Ha már a világ fenekestül felfordult, a furcsábbnál furcsább dzsemkeverék készítésével a „tata” valami olyan cselekvésbe menekül a környezete elől, amihez úgy gondolja, hogy ért.

A könyv – hőséhez hasonlóan – pártatlan marad: semelyik oldal mellett nem teszi le egyértelműen a voksát, közvetítve szereplőjének a történtek ellenére is stabil objektivitását. Kondor Vilmos új regénye sem a megszálló oroszokat, sem a Szövetséges Ellenőrző Bizottság helyi képviseletét nem ábrázolja értéktelített félként. Bár a szovjet−orosz „felszabadítók” üzérkedéseit, manipulációit sokáig negatív töltettel ábrázolja a regény, az, hogy a SZEB ezekről tud és szemet huny felettük, kiegyenlíti a viszonyt.

A háttérben álló különös összeesküvés által, melyet Gordon leleplez, a könyv árnyalt képet fest a kommunisták és a nyilasok/nemzetiszocialisták viszonyáról: a két oldal képes egymással kollaborálni, akár elveit is feladni, hogyha egyéni érdekeik úgy kívánják; így válhat a „rendszer ellenségéből” barát vagy legalábbis eszköz, mely a hatalom megragadását alapozza meg. Ezáltal válik igazi fricskává a regény csattanója: bár az Oktogonon történt lövöldözés szerepe egyre törpül, az apropóján felgöngyölített üzelmek napfényre kerülésével a regény végén kiderülő valódi indokok még bagatellebbnek hatnak, mint amit az olvasó feltételez.

Ahogy a Budapest Noirnak a Szomorú vasárnap az emlegetett sanzonja, úgy a Budapest romokban esetében a „Csak egy nap a világ…” kezdetű dal kerül hasonló szerepbe. A szerelméhez egy napra megtérő katonáról szóló dalszöveg egyrészt utalhat az oktogoni egyetlen napra, melyet kozmikussá növeszt Kondor Vilmos regénye, valamint arra a bizonytalanságra, amit a politikai helyzet sugall, mely a hatalmak és nézetek össztüzében álló fővárost jellemzi: Ki tudja, mi vár ránk / Ki tudja, holnap mire ébredünk?”

Kondor Vilmos: Budapest romokban, Agave Könyvek, Budapest, 2011.

Bálint Zsolt

szerző: Bálint Zsolt
honlap e-mail
Bálint Zsolt 1989-ben Szegeden született, blogger, webes újságíró. A Szegedi Tudományegyetemen szerzett filmelmélet-filmtörténet, valamint média- és kommunikációtudomány alapszakos diplomát. Jelenleg vizuális kultúratudomány mesterszakos hallgató. Írásait a Videoklipp.blog.hu-n, az Isite.hu-n publikálta, valamint fordítása jelent meg az Apertúra nevű internetes filmelméleti szaklapban. Tagja a Cinema.blog.hu szerzőcsapatának.

KULTprogramok

<< 2018. nov. >>
hkscpsv
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum