KULTer.hu - Felemelkedés a kútból
23403
post-template-default,single,single-post,postid-23403,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Felemelkedés a kútból

A sötét lovag – Felemelkedés (The Dark Knight Rises)

A sötét lovag - FelemelkedésA legtöbb embernek szüksége van megváltásra. Aki nem térdel le, érckígyó helyett Gotham Cityben Batman köpenyére nézhet fel. A város lakói a köztiszteletben álló polgárt tömjénezik, emlékére felépítik a büntetés-végrehajtás templomát, a fekete álarcos idegent azonban megvetik. El kell végre dönteniük, hol ér véget a bálványimádás és hol kezdődik a megmentő felismerése és értékelése.

Megfigyelhető annak törvényszerűsége, hogy a filmekben a baj kelet felől közelít. Nincs ez másként Nolan legújabb Batman-mozijában sem. Pavel, az orosz atomfizikus rádöbben, hogyan lehetséges Bruce Wayne féltett fúzióját atomfegyverré alakítani. A tudás, mint az Angyal című filmben (ott hidegfúzió volt a neve), ebben az esetben is értéket képvisel, melyet a gonosz szándék fegyverré alakítana. Wayne tisztában van vele, hogy a felfedezés Gotham City lakosságának hasznára válhat, de számol azonban azzal az eshetőséggel, hogy a felszabaduló energia negatív töltetű is lehet. Ezért – mivel elsősorban a város lakóinak védelme a célja – eltitkolja a felfedezést. A titkot viszont kifürkészik, s a kíváncsiság a személyes bosszú igényével párosítva megsemmisítő következményeket vonhat maga után.

A sötét lovag - Felemelkedés

A film első fele a milliárdos lelkének összefoltozásával telik. Bruce ismét tehetetlen, kútba esett kisgyerek, aki fél a denevérektől. Hiába várja az apját, csak Alfred, a komornyik áll mellette. Azáltal, hogy a nézők először a gyenge Bruce Wayne-nel találkoznak, hangsúlyosabbá válik a címben jelzett fejlődési folyamat. Mindez előrevetíti, Bane ténykedése pedig szükségszerűvé teszi majd a szunnyadó erő és határozottság feléledését, felszínre törését – azaz a sötét lovag felemelkedését.

A főhős lelkében mutatkozik némi hajlandóság arra, hogy kikerüljön a kút mélyéről, ahová magát temette. Fizikai gyengeség helyett ugyanis esetében lelki mocsárról van inkább szó. Figyelmét azonban kezdetben Selina Kyle (Anne Hathaway) köti le. Annak ellenére méghozzá, hogy meglopja és a földre taszítja. De az is lehet: pont emiatt. Selina Kyle az egyetlen a filmben, aki nem fél a sötét lovagtól: évődik vele és gúnyolódik rajta. Talán ez az, ami miatt érdekessé vált a Macskanő Bruce és a lovag számára egyaránt. A szenvedő hős csodálattal bámul az ablakra, amelyen keresztül a Macskanő menekül. Az ablakra, amely talán kiutat jelenthetne a kútból. Ezt követően Wayne a valóság iránt kezd érdeklődni, társasági életet él és kilép a közösség elé. Figyelmét viszont ismét egy nő tereli el. Miranda Tate (Maron Cotillard), aki biztos pozíciót harcolt ki magának a vállalaton belül, s mindezt Bruce személyes közelségében is megszilárdítani igyekszik.

A sötét lovag - Felemelkedés

Selina és Miranda jellemében közös a múltjukból felsejlő sérelem. Az eltérés a fájdalomhoz való viszonyulásukban nyilvánul meg: Selina eltemeti magában a keserűséget (tisztában van azzal, hogy kizárólag saját magára számíthat; így a döntő pillanatban megkérdőjelezhetővé válik önzetlen segítségnyújtása is). Ezzel szemben Miranda inkább a világra szabadítaná sérelmét: az őt ért veszteséget egyetlen ember bűnének gondolja, ám úgy érzi: egy egész városnak bűnhődnie kell érte.

A film első felében tehát Wayne gyenge, Alfred titkokat tudó, Gordon a mindent elhallgató, a Macsakanő csalfa, Bane pedig a Rossz. Aztán Nolan csavar egyet a történeten, amely így nemcsak váratlan lett és hatásos, hanem a trilógia befejező részének cselekményét össze tudta kapcsolni az előzményekkel is. Bruce Wayne istápolásra szoruló fiúból erős és agresszív megmentővé változik. Ennek eléréséhez azonban mélyebbre kell merülnie a kútban, mint valaha, s elszakítania a lényét megkötöző, a hőst fogságban tartó béklyókat.

A sötét lovag - Felemelkedés

A betűkkel játszottak keveset, vagy kimerült a fantázia, nem tudhatom: Wayne antagonjának neve mindenesetre Bane lett. Tagbaszakadt alak, arcán valamiféle szerkezettel, amely Darth Vader hörgését Hannibal Lecter gonoszságával ötvözi. Minderre a film készítői is rájátszanak, amikor afféléket mondatnak vele, mint hogy „én a szükséges Rossz vagyok”. Bane kapja az anarchista szerepét. Ő a forradalom kirobbantója és vezetője. Az erőt képviseli (az ész máshonnan érkezik), hisz az ő kezében van a fegyver. Mondhatjuk: ő az eszme szolgálatában álló eszköz. Feladatát pontosan és mániákusan teljesíti. A történet végén derül csak ki, hogy mindezt a barátság jegyében teszi.

Bane hatalomátvételét követően Gotham Cityben eluralkodik a világvége-hangulat. Ennek ellenére kihagyhatatlan az amerikai tábornokok tanácstalansága és „terroristákkal nem tárgyalunk” elvének ismételgetése. „Az igazi kétségbeesést a remény táplálja.” – ahogy Bane a kút mélyére került Batmannek mondja.

A kérdés az, hogyan reagál harcukra a város, amelynek lakói egy téves feltételezés következtében a bálvány áldozataként várták a felemelkedést. Gotham Cityben ugyanis mindeddig Harvey Dent emlékét tisztelték, Batmant pedig elítélték. Az utolsó filmkockák lepergésekor derül ki, hogy felvillan-e a kútból felfelé vezető, denevér formájú fénysáv, hogy mi lesz a bálvány sorsa és miként zárul az anarchista apokalipszis Gotham City fölött.

A sötét lovag – Felemelkedés (The Dark Knight Rises), 2012. Rendezte: Christopher Nolan. Forgatókönyv: Christopher Nolan, Bob Kane, David S. Goyer, Jonathan Nolan. Szereplők: Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman, Tom Hardy, Anne Hathaway, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Juno Temple. Forgalmazza: InterCom.

Kovács Eleonóra

szerző: Kovács Eleonóra
honlap e-mail
Kovács Eleonóra 1989-ben született a kárpátaljai Szalókán. Történelemből szerzett diplomát. 2011-től publikál, írásai az Együtt és a Partium című folyóiratokban, valamint az általa kezelt online felületen olvashatóak.

KULTprogramok

<< 2018. feb. >>
hkscpsv
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum