KULTer.hu - Művészet négy dimenzióban
47591
post-template-default,single,single-post,postid-47591,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Művészet négy dimenzióban

11. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál sajtótájékoztató

AnilogueAz animáció szóról a mai magyar mozilátogatónak alighanem a Pixar Stúdió vagy a szombat reggeli gyerekműsorok ugranak be. Az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál idén már tizenegyedik alkalommal szolgál bizonyságul, hogy a zsáner jóval több ennél.

A hagyományosan november utolsó hetében megrendezett fesztivál sajtótájékoztatóját november 19-én, kedden délelőtt tartották az Uránia Kávéházban. A várható programról – a workshopokról, vetítésekről és érdekességekről Liszka Tamás, a fesztivál alapítója és igazgatója, és Szederkényi Bella animációs rendező, a rövidfilmes zsűri magyar tagja beszéltek.

Ahogyan Liszka elmondta, az Anilogue egyik központi célja, hogy bemutassa azokat az animációs filmeket, amelyek egyébként nemigen lennének hozzáférhetők a hazai közönség számára. Noha az internet korában természetesen már jóval több minden hozzáférhető, mégis sok új név, műfaj, alkotás elkerüli a közfigyelmet, akár a megfelelő fórumok hiánya, akár a zavarba ejtő túlkínálat miatt. A fesztivál ezért nagy hangsúlyt fektet az új animációs gondolkodásmódok, technikák, tematikák, trendek megismertetésére, legyen szó akár minimalista rövidfilmről vagy nagyszabású, többféle technikát fölhasználó epikus alkotásról. Az idei alkalom érdekessége, hogy számos film a jövővel, az idő problémájával foglalkozik – így a sci-fi kedvelőinek is bőven lesz miből válogatniuk.

A futurológiai kongresszus
Ari Folman neve már ismerősen csenghet a filmrajongóknak: a számos díjat elnyert Libanoni keringőt a 2008-as Anilogue-on láthattuk, és a Cirko-Gejzír is vetítette. Az animációs körökben celebritásnak számító rendező második egész estés filmjét, A futurológiai kongresszust pedig november 27-én este, az idei fesztivál nyitófilmjeként láthatjuk majd az Uránia dísztermében (2014 januárjától pedig a Cirko is műsorra tűzi). A nyitófilm mellett öt egész estés alkotás versenyzik majd a fesztiváldíjért. A kísérletező kedvéről régóta ismert Paul Bush brit rendező Babeldom című alkotása talált (ready-made) objektumok fölhasználásával meséli el egy jövőbeli város történetét. A szintén brit Phil Mulloy Christie című trilógiájának befejező része, a Fájdalom és szánalom – hasonlóan a trilógia első két részéhez (amelyeket szintén az Anilogue-on láthattunk) – groteszk humorra és meglepő fordulatokra épülő szokatlan hangvételű alkotás. Mulloy minimalista stílusa sajátos és megragadó: évek óta egyedül készíti filmjeit, beleértve a hangokat is, amelyeket számítógépes utómunkákkal tesz változatossá.

Az Anilogue minden évben ügyel arra, hogy műsora a világ minden tájáról érkező filmekkel valóban nemzetközi legyen. Az idei fesztivál programjának összeállítása során a szervezők számos dél-amerikai ország nagykövetségével és kulturális intézetével, valamint a spanyol nagykövetséggel is együttműködtek, aminek eredményeként a Latinanima rövidfilmsorozat mellett két egész estés latin-amerikai film is helyet kapott a műsorban. Argentínából érkezett az Ánima Buenos Aires, Maria Ramirez szkeccsfilmje (az egyes részek más-más alkotó művei), amely a főváros különös, rejtett világát mutatja be, egy tangózó táncospár mozdulataival összekötve. A Rio 2096: A szerelem és düh története a brazil Luis Bolognesi alkotása, amely hatszáz év történelmét beszéli el egyetlen szereplő sorsán keresztül – nem véletlen, hogy Liszka Márquez Száz év magányához hasonlította.

Rio 2096: A szerelem és düh története

A japán animáció már régóta világhírnévnek örvend, így természetesen Anilogue sincs japán filmek nélkül. Idén az egész estés versenyfilmek között indul az Éjfélkor az iskolában, Hitoshi Takekiyo rendezése, amely 2- és 3D-s technikákat ötvöz, ami szokatlan, nyers stílust eredményez. A groteszk, horrorba hajló történetben egy iskolai szertár anatómiai kellékei elevenednek meg, és keverednek kalandokba három iskoláslánnyal együtt. Rövidfilmekből sem lesz hiány: az Anime Haiku keretében a Tokyo School of Arts idei filmjeit mutatják be Koji Yamamura válogatásában, a fesztivál záródarabja pedig a gyakran „új Miyazaki”-ként emlegetett Makoto Shinkai A szavak kertje című alkotása lesz.

Éjfélkor az iskolában

Az egész estés filmeket a brit (ám évek óta Budapesten élő és dolgozó) Daniel Gray, a holland Hisko Hulsing és a magyar Kassay Réka fogja zsűrizni. Hulsing 2005-ben Seventeen című alkotásával elnyerte az akkor még Anifeszt néven futó 3. Anilogue fődíját. Kassay filmes munkássága mellett már több Anilogue-ról is tudósított, idén pedig az ő jóvoltából élvezhetünk egy válogatást az erdélyi magyar animáció legjavából. A 33 alkotást magában foglaló rövidfilmes programot elbíráló zsűri tagjai Paul Bush, a lengyel Zbygniew Rybczyńsky és Szederkényi Bella lesznek. Az 1982-es Tangó című filmje óta Oscar-díjas Rybczyńsky jelenleg is az Egyesült Államokban él és alkot, ahol audiovizuális kísérleti műhelyt vezet. Bush és Rybczyńsky munkásságából retrospektív összeállítást is láthatunk a fesztiválon.

Nyuszi és Őz

Szederkényi Bella rendezői munkája mellett a MOME-n tanít, így rálátása van a fiatal filmesek munkásságára. Véleménye szerint egy mai magyar animátor előtt két lehetséges út áll: az egyik a Magyar Televízió támogatási rendszere, amelynek keretében az MTV számára készítenek filmeket, illetve a nemzetközi koprodukció. Fülöp József, az egyetem animációs tanszékének vezetője nagy figyelmet fordít a nemzetközi kapcsolatok ápolására, amelynek eredményeként egy frissen végzett alkotó már kiterjedt kapcsolatrendszerrel kezdheti meg a munkát. A magas színvonalat mi sem mutatja jobban, mint hogy az idei Anilogue-ra két magyar rövidfilm is bekerült. A rajzot és bábanimációt ötvöző Nyuszi és Őz a tavaly a MOME-n végzett Vácz Péter alkotása, amelyben a két szereplő a második és a harmadik dimenzió közti határokat feszegeti. A film eddig nem kevesebb mind huszonhét díjat tudhat magáénak, és számos rangos rendezvényre (mint a cseh AniFest vagy a Leedsi Nemzetközi Filmfesztivál) is meghívást kapott. Ruska László és Ringeisen Dávid Papírvilág című munkája Szederkényi elmondása szerint olyan magas szakmai színvonalat képvisel, hogy technikailag megkülönböztethetetlen egy nagy költségvetésű amerikai filmtől.

A műsort a nagy népszerűségnek örvendő, négyórás Animált Éj is színesíti október 30-án este kilenc órától. Az utolsó nap, december 1-je a díjnyertes alkotások napja lesz: délután a Cartoon D’Or filmjeit, a lengyel O!Pla fesztivál legjobbjait, valamint a rövidfilmes versenyprogram nyerteseit nézhetjük meg – a Cartoon D’Or alkotásaiból rendezett előzetes vetítésből kiindulva idén is színvonalas, gazdag, változatos összeállításra számíthatunk. A fesztivál ideje alatt filmes workshop is működni fog, amelyben magyar, cseh és lengyel filmesek dolgoznak, kísérleteznek majd együtt – a műhelymunka során nem csupán az animációkészítés rejtelmeibe tekinthetünk be, de az így készült alkotásokat akár még a fesztiválon is levetíthetik.

A 11. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál sajtótájékoztatója, Uránia Kávéház, Budapest, 2013. november 19. (A fesztivál vetítéseit 2013. november 27. és december 2. között láthatjuk! További információ a fesztiválról az Anilogue honlapján érhető el.)

Evellei Kata

szerző: Evellei Kata
honlap e-mail
Evellei Kata 1988-ban született Budapesten. Verset és prózát ír; első szövegei a Szintézisben című antológiában jelentek meg 2006-ban. Jelenleg az ELTE BTK hallgatója magyar nyelv és irodalom, valamint irodalom- és kultúratudomány szakon. Rendszeresen publikál szépirodalmat és kritikát az Apokrif című folyóiratban, valamint a FÉLOnlineon; írásai ezenkívül a 2000, a Műhely, valamint a Napút című folyóiratokban olvashatók. Első verseskötete Álombunker címen jelent meg 2013-ban, a PRAE.HU-Palimpszeszt Kiadónál.

KULTprogramok

<< 2019. jún. >>
hkscpsv
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum