KULTer.hu - No Selfie Control
50847
post-template-default,single,single-post,postid-50847,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

No Selfie Control

KULTarcok – művészi selfie fotópályázat

Bartha-Tóth Alexandra fotójaSelfie-k árasztották el a KULTOK III. konferenciának helyet adó MODEM kávézóját, ahol Kukla Krisztián nyitotta meg a KULTer.hu önfotó-kiállítását. A KULTarcok pályázatra érkezett képek betekintést nyújtanak készítőik magánéletébe és gondolatvilágába, ami azért különösen érdekes, mert a kamaszok és a felnőttek fantáziáját egyaránt megmozgatta a felhívás.

A fotókiállítás témája a selfie mint műfaj volt. A selfie hivatalos jelentése: önmagunkról többnyire mobiltelefonnal vagy webkamerával készített fotó. Ez a képkészítési mód a Z generáció meghatározó önkifejezési formája, amely olyannyira elterjedt, hogy a kezdetben csak a szlengben használt fordulat 2013-ban már hivatalos helyet kapott az Oxford Szótárban, sőt az év szavává választották. Alkalmazása egyenes arányban ugrott a közösségi oldalak elterjedésével, egyetlen év alatt 17000 százalékkal nőtt a szó használata. Az olyan oldalak, mint az Instagram, már kifejezetten ezt a hullámot lovagolták meg. A fiatalok lefotózzák magukat egy koncerten, egy új felsőben, tanulás vagy evés közben, majd a kép felkerül az internetre, aztán pedig érkeznek a kommentek és a lájkok. Ez a visszacsatolás elengedhetetlen mozzanata a selfie-knek. Sokan lenézik és magamutogatásnak tartják, pedig mint mindenben, ebben is rejlik művészi lehetőség. Az önfotózásnak ezt az oldalát próbálta kiemelni a KULTarcok – művészi selfie fotópályázat.

Tófalvi Kata

„Fotózd le magad a saját KULTközegedben, és mutasd meg, hogy a te világod a legmenőbb!” – szólt a felhívás. A 2014. március 20-án lezárult pályázatra több mint 200 munka érkezett, ezekből kellett kiválasztania a zsűrinek (Csontó Lajos, Kukla Krisztián, Miki357, Áfra János, Vass Norbert, Zahorján Ivett) a szakmai és különdíjakra érdemes első három helyezettet.

A beérkezett pályaművek között volt olyan, amelyik szorosabban véve is megfelelt a kiírt pályázati feltételeknek, tehát önfotó volt, de olyan is, amelynek szerzője tágabban értelmezte a selfie fogalmát. Ennek köszönhetően a díjazott képek közt is csak elvétve látni olyat, amelyet csakugyan a kép szereplője, géppel a kezében készített. Így a harmadik helyezett Bartha-Tóth Alexandra két nyertes fotója (Mámor, Kilátástalan) sem ízig-vérig selfie, mégis nagyon kellemes hangulatú, minőségi fényképek. A kiállítás megnyitóján Kukla Krisztián ki is emelte, hogy nem teljesen szakmai szempontok alapján döntöttek, a végső sorrend kialakításában közrejátszott a szubjektív vélemény is. Megnyitóbeszédében a MODEM igazgatója említette azt is, hogy nem volt egyszerű kiválasztaniuk a nyertes képeket, hiszen a zsűri tagjainak véleménye igen-igen széttartó volt. Látszott, hogy egy fiatal, nehezen elbírálható műfajjal találkoztak a döntéshozók.

Bezeczky Csilla képe
A második helyezett Bezeczky Csilla lett, aki egy 48 fényképből álló kollázzsal indult a versenyben (Háromszög). Pályamunkájához egy rövid, ám igen elgondolkodtató személyes történetet csatolt, mely segít értelmezni művét. Ennek elolvasása után veszi észre az ember, hogy minden képen ugyanazt a lányt látja. Egy lányt, aki keresi önmagát a világban, miközben próbál megfelelni az elvárásoknak. Talán ez az egyik legelgondolkodtatóbb mű mind közül, erős személyes vonatkozása teszi különlegessé.

Monhor Viktória 2

Az első helyezett Monhor Viktória lett – többek közt – Fontos közlemény című munkájával. Amikor elsétáltam a kiállított fotók előtt, ennél a képnél éreztem leginkább, hogy selfie-pályázatra készült. Minden kritériumnak megfelelt, hiszen frappáns, közérdekű problémával foglalkozó önkép, mely minden valószínűséggel ténylegesen a pályázó saját kulturális közegében készült.

A díjazás itt nem állt meg, hiszen különdíjat kapott Tófalvi Kata hímzéses fotóinstallációja (Kollektív), Elliot Parker kosztümös filmek ihlette műve (Duke), valamint Fehér Áron és Pólya Zsombor személyes történettel kiegészített „dupla selfie-je” (Szépművészeti – Műcsarnok vonal). A Közönségdíjasok – azaz a facebookon folyó lájkverseny nyertesei – pedig Somogyi Bence, Kőrösi István és Tuba Viktor lettek.

Eliott Parker fotója
A pályázatra érkezett legjobb 62 fotó a 2014. március 29-ei megnyitó után még néhány napig megtekinthető a MODEM-ben, egy finom kávé szürcsölése közben a Zöld Szamár Kávézóban. Javaslom, siessetek! Aki lemarad, az kimarad.

Deme Felícia

szerző: Deme Felícia
honlap e-mail
Deme Felícia 1992-ben született Nyíregyházán. A Debreceni Egyetem magyar, finn szakos hallgatója. A Pálffy István Művészettudományi Szakkollégium tagja. Első publikációja a KULTer.hu-n jelent meg, 2014-ben a portál gyakornoka volt.

1 archív hozzászólás
  • KULTer.hu Hír

    KULTer.hu - április 4, 2014

    Kiállítók: Asszonyi Eszter, Bakonyi Zsuzsa, Baráth Tímea, Bartha-Tóth Alexandra, Bényi Andrea, Bezeczky Csilla, Boros Eszter, B László Gábor, Csomós Nikolett, Dávid Attila, Dobos Barbara, Eliott Parker, Fehér Áron, Fülöp Mihály, Jila Svicevic, Joó Réka, Kabai Lóránt, Káplár Bálint Áron, Kárász Karolina, Katona Balázs, Kokavecz Boglárka, Kőhegyi Laci, Kondor Noémi, Korányi Mátyás, Lesi Zoltán, Makleit Nándor, Mándli Petra, Máté László, Nagy Sándor Márton, Napsugár Anna, Nyárádi Adrienn, Pólya Zsombor, Péter Szabina, Primusz F. Péter, Rácmolnár Milán, Riga Eszter, Somogyi Kata, Sütő-Nagy Borbála, Szabó Gergő, Székács Alexa, Szilágyi Krisztián, Szigeti Bernadett, Szirák Sára, Sztrehalet Oxána, Szűcs Kitti Kincső, Tófalvi Kata, Tóth Hajnalka, Tóth Nikolett, Turós Balázs, Varga Zorán, Varró Eszter, Verók Balázs, Monhor Viktória, Zoë Kill’n, Zsoldos Katalin, Zszs Plmn.

KULTprogramok

<< 2018. feb. >>
hkscpsv
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum