KULTer.hu - „Ez a műfaj az őszinteségről szól”
51568
post-template-default,single,single-post,postid-51568,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

„Ez a műfaj az őszinteségről szól”

Beszélgetés a 2HZKZT zenei formáció tagjaival

Gondosan kimunkált szövegek, finom, lazulós beatek, őszinte vidéki imázs egy többfókuszú rap zenei projekt keretében. A debreceni 2HZKZT (KétHázKözt) formáció tagjaival, Imreh Sándor (MenetMatt) és Drotár Iván (NitrÓ) mc-kkel, Soós Zoltán (Sirius) Dj-vel és Szöllősi Krisztián (ICEk) beatmakerrel beszélgettünk többek közt a csapat múltjáról és jelenéről, a hip-hop szcéna és a rap műfaj helyzetéről, a budapesti és debreceni stílus különbözőségeiről, a zenekészítés metódusáról…

KULTer.hu: A 2HZKZT megalakulása óta többször transzformálódott: tagok mentek és jöttek, árnyalatnyi stílusváltásokat tapasztalhattunk, „testvérprojektek” is napvilágot láttak, majd eltűntek (Soap City Squad, Solid Galeri). Hogyan jött létre ez az immáron baráti közösségként működő csapat, hogyan éltétek meg a változásokat, és hol tartotok most?

MenetMatt: Igen, rengeteg formában létezett már a csapat. Mondhatnánk, hogy mi vagyunk a magyar Sugababes, de nálunk az alapítók közül még egy arc, NitrÓ (a kezdetekkor még Honest) most is az aktív tagok sorában van. Korábban más mc-k is szövegeltek és más zenekészítők adták az ütemet: Dreg hozta a writer vonalat, Tabak a legdurvább freestyle-okat, Pierci és Geri pedig a klasszikus hip-hop hangzást. De úgy igazán nem is volt ez letisztázva, likvid volt az egész, mindenki beletette, amije épp volt. Aztán úgy egy-két éve elkezdtünk máshogyan gondolkozni. Ma már az egységre, a sajátos hangzásra törekszünk. Ezért is van az, hogy a producer és a scratch-mester ugyanolyan rangú részei a csapatnak, mint az mc-k. Sőt!

NitrÓ: Így van, volt fluktuáció a 2HZKZT-ben, de az a múlt, és nem visszafelé, hanem előre kell nézni, a mostani dolgokkal kell foglalkozni, tanulni a hibákból és építkezni belőlük. A jelenlegi felállás szerintem az a vonal, amire valójában vágytunk. Jelenleg négyen alkotjuk ezt a letisztult formációt. ICEk a beatmaker, Sirius a Dj, MenetSanyi és jómagam vagyunk a két mc. Igen, van két mellékutca is, a jelenleg inaktív Solid Galeri, amiben a Skafunderz zenészeivel fuzionáltunk, valamint a Soap City Squad, amelyet T.O. és én alkotunk. Ez utóbbi igencsak lélegzik. Korábban kijött egy kis album Utolsó Padból címmel, és azóta sem álltunk le. Készülőben vannak új felvételek, csak a távolság nehezíti a munkánkat, ugyanis T.O. Guilfordban, London mellett él és ritkán találkozunk, de tartjuk a parazsat…

MenetMatt: Sok mindenbe belenyúlunk. Szeretünk más területeken is tevékenykedni. Nem is olyan régóta a Sub rádió műsorkészítői vagyunk. Rendszeresen jelentkezünk a Suburbán című, urbánus zenéket és a hip-hop kultúra hazai képviselőit bemutató műsorral. Amint belekezdtünk, nagyon sok új és régi barátunk, ismerősünk gyűlt körénk és támogatják, szervezik ők is a műsort. Szóval örülünk, hogy csinálhatjuk. Lehet, hogy amatőr stáb vagyunk, de lelkesedünk.

KULTer.hu: Egy zenei blogon azt olvastam, a formáció jelenleg absztrakt hip-hopban utazik, a Facebook-oldalatokon „interground”-nak nevezitek a zenéteket, jómagam „intellektuel rap”-nek hívtam azt, amit csináltok. Járjuk körbe, mik azok, amik megkülönböztetnek titeket a honi szcéna rapcsapataitól, és milyen jegyekkel írható le leginkább a formáció zenei világa, stílusa?

NitrÓ: Jó a kérdés! Az interground kifejezés Tabaktól származik, ami azt jelenti, hogy globális, amit csinálunk, tehát nem under- és nem is overground. Pont a kettő között. Ez egy szabad asszociáció, nem kell túlragozni. Nem tudom, mi különböztet meg minket más csapatoktól, talán az, hogy nem a trendet követjük, hanem szerelemből muzsikálunk, tudjuk, mit akarunk, és azt hozzuk, amik vagyunk. Nem játsszuk meg magunkat. Tudjuk, mit veszítünk, de nem tudjuk, mire találunk, ösztönből jön. Tök kafa, hogy „intellektuel rap”-nek nevezed, mi is inkább oda soroljuk, ez akkor már átjött, reméljük másoknak is.

A 2HZKZT egyébként egy fúzió, mi is több stílusú zenét szeretünk, hallgatunk és a zenei erőink, ICEk és Sirius sem tipikus hip-hop formák. ICEk inkább a trip-hop sejtelmes bugyraiban fortyogtat; Sirius, a báró pedig elektronikus zenéket tekerget, és pont az adja az ízét, hogy ötvöződnek benne az ízlések és a személyiségek. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a rap mint kifejezési mód a pizza, az oregánó rajta pedig a 2HZKZT – így van íze a dolognak.

Sirius: Nem nagyon tudnám megfogalmazni, hogy mi is az, amit csinálunk, mert tuti, hogy valami olyat mondanék, amin röhögnék pár perc múlva. Szerintem nem is nagyon kell már kategorizálni a zenéket, hiszen vegyesek a hangzások, amikből különböző érzések kelnek életre. Az biztos, hogy lassabb, trip-hophoz közeli dalok születnek javarészt, ennek ellenére nem nevezném trip-hopnak sem, pláne nem hip-hopnak. Szóval, ahogy Nitresz is mondja mindig, és itt, az interjúban is említette, ez egy fúzió, sok-sok érzés összessége, egyszóval minden, ami belőlünk jön. Gyertek el, hallgassátok meg és döntsétek el ti!

KULTer.hu: A KULTOK III. konferencia egyik előadásában a rap hanyatlástörténetéről volt szó. Szerintetek milyen értelemben beszélhetünk hanyatlásról, milyen átalakulásokon ment/megy át a szcéna, s ez hogyan hatott az underground vonalra? Mit gondoltok a rap és a szubkultúra jelenlegi helyzetéről?

NitrÓ: Mint tudjuk, ez a műfaj az őszinteségről szól. Ezt a hanyatlás dolgot objektíven kellene szemlélnünk, de hajlamosak vagyunk a saját szemszögünkből véleményt formálni, köztük én is. Személy szerint nem tudok azonosulni a mai dolgokkal. Átalakult minden, teljesen más film pörög a fiatalok fejében, ízlésében, mint ami nekünk volt tíz-tizenöt éve a raj. Ehhez hozzá kell tenni azt is, hogy mi is változtunk, az értékek képviselése, életben tartása fontosabb lett, mint a trend kiszolgálása. A mostani dolgok olyanok, mint az öltözködésben a divat: jönnek-mennek, múló effektusok. Az idő kereke kiforogja, megoldja helyettünk a stigmatizálást arra vonatkozóan, hogy ki az igazi és ki nem. A saját portánk előtt kell sepregetni, és ezt is tesszük, mindenki csinálja a dolgát és kész.

MenetMatt: Szerintem a rap nem hanyatlik. Sőt fejlődik, méghozzá iszonyatos ütemben. Persze ez egyenesen arányos a hanyatló társadalomerkölcsi tünetekkel. Az, hogy a rap az évek során egy elfogadott kifejezésforma lett, azzal járt, hogy a fő bázis, a fiatalság teljesen beépítette mind zenei világába, mind életvitelébe a műfajhoz tartozó körítést. A gyerekeket mindig sokkal hamarabb megfogja a csibészség, a bunkóság, mint egy rímelő filozófiai esszé, és ha csak a magyarországi állapotokra gondolunk, ahol a legtöbb fiatal már csak magyar nyelvű rap számokat hallgat, akkor kapunk a fejünkhöz, hogy úristen, micsoda felelősség minden sor, ami elhagyja a szánkat. Sok rapper ezt nem nagyon gondolja át, és olyan üzeneteket közvetít, amivel talán még ő sem ért egyet. Amikor valaki egy szövegkörnyezetben küld el mindenkit a picsába, és utána odamondja, hogy peace, mert az is olyan „reppes”, akkor érzem azt főleg, hogy ő maga sem tudja, mit beszél, vagy miért mondja, amit mond. Ja, bocs, tudom. Azért mondja, mert ezt várják tőle, ezt kajálja a tömeg stb. De szerintem, akkor ezt már megette a fene. Persze ez a – számomra helytelen – értékközvetítés mindig ott volt a rapben, a hip-hopban. A pénzkultusz, a bling-bling, a szexizmus szinte alaptételei a műfajnak, de mindig is voltak ellenpólusok. Ha a rap egy kifejezésforma, a hip-hop meg egy életstílus, akkor a műfajba tényleg nagyon sok minden belefér. Kicsit több toleranciával még annál is több. Mindezeket figyelembe véve hanyatlásról szerintem szó sincs.

KULTer.hu: „Budapest azt mondja, egyszemélyes a trón…” Milyen eltérések vannak a debreceni flow és a budapesti stílus közt? Legitim lehet a pesti és a vidéki különbözőségekről beszélnünk? Ha igen, mi ennek az oka?

NitrÓ: „…itt a cívisváros a respekt a fame, a chrome.” Az egész ország fővárosközpontú, mert Budapest egy metropolisz, de ez elmondható szerintem minden fővárosról. Egy vidéki „flow” nehezebb talajon edződik és frusztráltabb is lehet emiatt, néha görcsösen meg is akarja mutatni, hogy „héé, itt vagyunk!”

MenetMatt: Én úgy látom, hogy ez a műfaj sokkal jobban virágzik vidéken. Ahhoz képest, hogy alapvetően nagyvárosi a stílus, sokkal erősebb a közösség összetartó ereje a kisvárosokban. A legújabb, legtehetségesebb rapcsapatok most is vidékről jönnek. Budapesten nem válik ennyire külön az ügy. Például itt a hip-hop bulikban nemcsak trottyos gatyás tinik fordulnak meg, hanem mindenféle forma, aki arra jár, de ez a vegyes összetétel szerintem inkább pozitív hatást gyakorol a műfaj fejlődésére, mintsem bomlasztja azt.

KULTer.hu: Hogyan készülnek a számaitok, hogyan zajlik nálatok a stúdiómunka, hogyan írtok szövegeket? Vannak ezekhez kapcsolódó rítusaitok?

ICEk: A zenéket pc és samplerek segítségével írom. Nagyon szeretem a „vasak” hangzását, de néha a számítógép nagy segítségemre van, mert meggyorsítja a szerkesztés folyamatát. Van rá példa, hogy a gépről mintázok külső eszközre, mert ebben az esetben úgy tudok tekergetni a hangokon, ahogy a gép nem ad rá lehetőséget. A folyamat az, hogy megvan egy alapötlet, arra a szövegmondók kitalálják a szöveget, azt felvesszük a kis házi stúdiónkban, majd alakítjuk még hozzá a muzsikát… A szokásos procedúra.

NitrÓ: A szövegírás próbál egy-egy téma köré összpontosulni, ezt Menettel mindig egyeztetjük, de hajlamosak vagyunk az elszállásra, amit a többiek néha jeleznek is felénk. Olyankor visszafogunk a „kattogásunkon” és próbálunk közérthetőbben szöveget írni, belecsempészve egy kis lokál szlenget is.

Sirius: Aztán jön az én részem, a scratch, valamint az azzal járó effektek beillesztése a számokba – ezzel kitöltjük, színesítjük, és egésszé gyúrjuk a zenét. Szerintem mára elengedhetetlen alkotó része egy dalnak a „sika”, lassan már egy gyógyszerreklám sem készül el nélküle. Általában mindez úgy történik, hogy ICEk megírja a zenéket, majd ötletelgetünk vagy ötletelek otthon azon, hogy mi és hova passzolna leginkább. Ugyanakkor, mivel ez élő eleme a zenének, vagyis „live act”, szinte minden fellépésen változik egy kicsit, és sosem lesz ugyanolyan, mint ami a felvett, kész dalokban hallható. Pont azt élvezem benne a legjobban, hogy az adott pillanat formálja ki.

KULTer.hu: Mivel foglalkoztok a civil életben? Hogyan egyeztethető ez össze a zenéléssel?

MenetMatt: Egy középiskolában tanítok, de grafikusként és képzőművészként is működök.

NitrÓ: Végzettség szerint szociálpedagógus vagyok és tíz éve családból kiemelt állami gondozott fiatalokkal foglalkozom. Összeegyeztethető a két dolog, de sokszor stresszes vagyok a sok konfliktushelyzet miatt, és lehet, hogy érződik a verbalitásomon is ez az apátia…

ICEk: Én gyártástechnológus mérnök vagyok. A meló sok időt és energiát elvesz az alkotásból, néha elég nehéz leülni és alkotni a fáradság miatt, de ahogy időm engedi, a gép előtt pózolok.

Sirius: A polgári életben a jogi világ szereplője vagyok, emellett nemrég született meg a kisfiam, aki szinte minden időmet lefoglalja. Emiatt az utóbbi időben kicsit kimaradtam, de szépen lassan visszaáll a rendes kerékvágás.

KULTer.hu: Milyen előadók, csapatok hatottak/hatnak rátok?

NitrÓ: Az itthoni öregiskola, valamint az amcsi, a polszki és a francia rap…

ICEk: DJ Krush, DJ Shadow, Dan the Automator, számos klasszik, például a Wu-Tang, a Cypress és a szokásosak hatottak rám, na meg a trip-hop műfaja! Az elektronikus vonalat is nagyon bírtam. Hallgatok a mai napig is technot, deep house-t, szeretem az elektrot is. Innen kiemelném az AUX 88-at. Egy-két drum and bass-túra is van mögöttem. Szeretem hallgatni a volt Good Looking Records neve alatt futott dolgokat és sorolhatnám még…

MenetMatt: Rengeteg zenei stílus, hangulat hat rám. Figyelem az újdonságokat is folyamatosan. Ha hip-hop, akkor J-Dilla és Madlib világa, ha meg nem, akkor „fuck this rap shit, I listen to classical…”

Sirius: Számomra a zene elengedhetetlen, nem nagyon tudnám elképzelni az életem nélküle. Egy biztos pont, ami sokszor segített már a nehéz időkben. Épp ezért nem nagyon tudnám azt mondani, hogy én ezt vagy azt szeretem, mert vallom, hogy a jó zene műfajtól független.  Hogy mi az, amitől jó lesz egy zene? Na ez az, amit csak érezni lehet és elmondani nem. Olyan ez, mint a szerelem. Te meg tudod mondani nekem, hogy miért szeretsz valakit? Vagy azt, hogy milyen a szerelem érzése? Az ember olyankor érzi, megmozgat, megérint benne valaki valami olyat, amit még maga sem ismer igazán. Sajnálom azokat, akik leragadnak egy műfajnál. Olyan ez, mintha csak rántott húst ennél egész életedben, és köpködnéd azt, aki tejbegrízezik. Közben meg, ha azt is megkóstolnád… Elmondható ugyanakkor, hogy a legközelebb az elektronikus zene áll hozzám, én abban tudom a leginkább kifejezni magam, és imádom ötvözni élő hangszerekkel az elektronikus hangzást. Példaképek vagy akik hatottak, hatnak rám: Kraftwerk, Jean Michel Jarre, Front 242, Massvive Attack, Dj Krush, Hernan Cattaneo és még Isten tudja mennyien…

KULTer.hu: A Romlott Hazai bulik gyakori fellépői vagytok „rezidens” csapatként, de fesztiválokon is színpadra álltatok már, sőt úgy tudom, Lengyelországban is szívesen látnak titeket, kisebb-nagyobb koncerteken rendre megmutatkoztok. Milyen a kapcsolatotok a magyar és a külföldi közönséggel? Hol éltétek át a legjobb koncertélményeteket, hol a legjobb fellépni?

NitrÓ: A múltban vagy a közelmúltban sokszor léptünk fel itt Debrecenben az RH és a Sub.hu jóvoltából. Igazából rezidensek nem vagyunk, az Frankie Wild a Pacha-ban, Ibizán. Mi egy autonóm krú vagyunk, 2HZKZT mezben játszunk. Ezek a lehetőségek az évek alatt kialakult kapcsolatokon és haverságokon alapultak, mert ugyanaz a cél vezérel minket, csak más köntösben viseljük a stílusjegyeket. Lengyelországban 2011-ben voltuk, életem legnagyobb élménye volt zenei hozzáállás és technikai háttér értelmében. Ott találkoztam Attila Husejnow barátommal és összefutottam Sokollal, a WWO-ból. Ez a csapat egyébként is meghatározó volt számomra, a zene, a flow és az itthonihoz hasonló miliő miatt. Lengyelország mondjuk volt KGST-ország, de kicsit mégis máshogy pulzáltak ott a dolgok, ezt nem tudom jobban leírni.

MenetMatt: Hát nem szakadunk szét a sok fellépéstől, de mindegyiknek megvan a saját kis varázsa. Jó hazai közegben zenélni, még jobb ismeretlen terepen tesztelni magunkat, például izgi volt a Random Trip csapatába bekapcsolódni, de én akkor is a műhelymunkát szeretem legjobban, akkor érzem ténylegesen, hogy az alkotás kikapcsol.

KULTer.hu: Milyen csatornákon érhetik el az érdeklődők a zenéiteket?

MenetMatt: Az internet bugyraiban ott vannak a cuccaink, elérhetőek vagyunk a Bandcampen, a Soundcloudon és a Facebookon is, a Youtube-on pedig megtalálhatóak a klipjeink.

A képek forrása a 2HZKZT Facebook-oldala.

Zahorján Ivett

szerző: Zahorján Ivett
honlap e-mail
Zahorján Ivett 1989-ben született, Budapesten él. Magyar szakon tanult a DE-n, jelenleg Kommunikáció- és médiatudomány mesterszakos egy budapesti főiskolán. Írásait eddig a Szkholion, a Zempléni Múzsa, A Vörös Postakocsi, az Alföld és különböző divatmagazinok közölték. A PS Magazin és a KULTer.hu szerkesztője, a Rebellive Blog alapító-főszerkesztője.

KULTprogramok

<< 2018. dec. >>
hkscpsv
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum