KULTer.hu - Szeles Judit versei
51996
post-template-default,single,single-post,postid-51996,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Szeles Judit versei

Nagy Szapmi

Lappföld már csak a mesékben létezik
a tizenkilencedik századtól minden számi keresztény
Laestadius a svédországi Lappföldön született
és vaskézzel megszabadította a számikat
az alkoholtól és a dalaiktól
a sámándobokat már korábban el kellett égetniük
Vasországban nincsenek már sámánisták
a legbigottabb keresztények a számik
dalaikat most kezdik elővenni a torkukból
Lappföld már csak a mesékben létezik
laestadiánusok bányásznak vasat
Vasországban télen nem jön fel a nap
a bányákban nyáron sem
az északi svédek örökös homályban élnek
nem énekelnek és feketében járnak
Vasországban már nincsenek fák
a tundrán nagy a sugárzás
Csernobil óta nem érdemes rénszarvast enni
Laestadianus Uppsalában tanult
botanikát és teológiát
bevágatta a számikkal a hiszekegyet
torkaikra fagyott az ima
Vasországban vaskézzel lesújtott
a legbigottabb kereszténység
Lappföld már csak a mesékben létezik
nyelvüket titkolják a számik
de a svéd magánhangzók kerekebben
gördülnek ki a szájukon
és a szavak végét elharapják
a legtöbb családban tilos az anyanyelv
vagy azt hazudják, hogy a svéd az
Svédországban északon nem jön fel a nap
kerek hat hónapig
a sötétben ülnek és isznak
mert Laestadius elhagyta őket rég
Svédország előkelő helyen áll
az öngyilkosságok számában
az északi területeken különösen magas
az északi területekre telepesek költöztek be
a tizennyolcadik században
a számikat koszos állatoknak tartották
és nem engedték be a házba
az istállóban aludtak
mint Mária a kis Jézussal
pedig a számik akkor már nagyobb keresztények voltak
mint bárki egész Vasországban
megépítették a vasutat Kirunáig
a vas útját építették meg
azóta már személyszállító vonatok is közlekednek
hóekékkel a mozdonyok orrán
Lappföld már csak a nyelvészek álmaiban létezik
megpróbálják rekonstruálni a számi nyelvjárásokat
a legnacionalistább északiak Számiföldről beszélnek
és megalakították a saját pártjukat
visszakövetelve a földet a számiknak
Nagy Szapmi azonban nem jöhet létre
mert abba beleszólna Norvégia Finnország és Oroszország
Vasországban északon a csendet
gépek zaja töri meg
meg az újabb bányák nyitása ellen tüntetők hangja
akik próbálják túlharsogni a gépeket
Laestadius forog a sírjában
a számi sámánapó is
a számi kimittudon énekelő is forog
tunikájának a fodrain három szín:
a vörös
a kék
és a sárga
Nagy Szapmi azonban nem jöhet létre
a táncosok nem tudják már rekonstruálni
a számi táncokat
lehet hogy nem is táncoltak régen
Laestadius óta pedig biztosan nem
Laestadius óta minden számi keresztény
a legvadabb evangélikus
a Svéd Egyház legkomorabb ága
a laestadiánizmus
sem énekelni, sem táncolni nem szabad
ha lehet, beszélni sem
az alkohol pedig az ördög műve
ahogy ördöngős a sámán is
el kellett égetni a dobokat
akinek dobja volt, megölték
pedig a régi időkben minden háztartásban
volt egy dob
sokan rejtegették a dobot
hogy ne égessék el
de még a közönséges szitákat is tűzre vetették
hogy ne lehessen ideiglenes dobot csinálni belőle
Vasországban kevés a tűz
de ha van, annak nagy a lángja
a füstje még nagyobb
időnként faházakat gyújtanak fel
mert már nem maradt egyetlen dob sem a faluban
a legtöbb számi Stockholmban él
munkát keresni költöztek délre
északon már csak a szívós telepesek
és a csökönyös öregek laknak
időnként öngyilkosok lesznek
alkoholos befolyásoltság alatt
pedig Laestadius is megmondta
de ő már nincs közöttük
már a szelleme sem
csak a tánc és a dal hiánya
csak a néma anyák
és a svéd gyerekek
Lappföld már csak a mesékben létezik
de Nagy Szapmi nem jöhet létre
számik Norvégiában, Finnországban és
Oroszországban is élnek
és ez egészen más fényben tűnteti fel a helyzetet

Hétköznapok

a svéd hétköznapok dolgosak
a svédek szeretnek dolgozni
a munka jog és kötelesség
de leginkább kötelesség
lutheránus szellemben nőttek fel
még Svédország muszlim lakói is
a svéd hétköznapok hidegek
egyedül Malmöbe süt be a kontinentális nap
de azt a részét Svédországnak nem tekinthetjük
igazán skandinávnak
pedig a legnagyobb hangú nacionalisták
mind onnan jönnek traktorokon
Dél-Svédországban sok a termőföld és
vannak lombos erdők
ez kedvez a gombafajoknak
a svédek húsz százaléka gombászik
a svédek minden nap húst vagy halat esznek
a világon Svédország áll az első helyen
kávéfogyasztásban és az öngyilkosságok számában
ez részben a téli sötétség miatt van így
a svédek húsz százaléka evett már vérpalacsintát
a vérpuding hétköznapi eledel
vérvörös áfonyával tálalják
és sült szalonnával
jár a snapsz minden elénekelt nóta után
Dél-Svédországban krumpligombócot főznek
és darált hússal töltik meg
a svédek nyolcvan százaléka húst hússal eszik
a kenyeret cukorral vagy melasszal édesítik
a svéd kenyér vagy vekni, vagy lapos, mint a palacsinta
sokan száraz kenyeret, ún. knäckebrödöt esznek
a knäckebrödöt be lehet mártogatni a kávéba
a péksüteményeket is
a svédek nyolcvan százaléka belemártogatja
a kenyeret a kávéba
a fennmaradó húsz százalék oroszosan issza:
kockacukrot tesz a nyelvére
és a kávéscsésze tányérjából szürcsöli rá a kávét
a svéd társadalom húsz százaléka nyugdíjas
a nyugdíjasok isszák oroszosan a kávét
a svéd hétköznapok unalmasak
az unalom a legnagyobb népbetegség
a depresszió és az alkoholizmus mellett
a svédek húsz százaléka gombászik
vagy más tudatmódosító szert használ
kimennek az erdőbe és megbasznak minden madárodút
olyan mintha a sarki közértbe mennének
mert minden ötven méteren erdő nő
Dél-Svédországban lombos erdő
Göteborg vonalától már csak fenyő és nyír
az északi területeken
még valamivel a tundra határa alatt pedig törpenyír
a svéd hétköznapok dolgosak
a svédek szeretnek dolgozni
ha nem dolgozhatnának, megölné őket az unalom
ezért találták fel a jégkorongmeccseket
amit a tévé egyenes adásban közvetít
lehet kávézni, knäckebrödözni, sörözni, snapszozni
káromkodni és üvöltözni a tévé előtt
de a svéd hétköznapokban csendben kell maradni
és oroszosan szürcsölni a kávét
mert a svédek nemcsak szorgalmasak
hanem középszerűek is
középszerűnek muszáj lenni
nem szabad sem túl rosszul, sem túl jól teljesíteni
semmiképpen sem szabad kilógni a sorból
ezt már az egyház is megmondta
vagy még korábban a vikingtörvény
a közös kupából csak annyit lehetett kortyolni
hogy mindenkinek jusson és maradjon is a mézsörből
a vikingek már csak a mesékben léteznek
a letompított svéd hétköznapok
szorgos munkával telnek
vacsorára főtt krumpli, sózott-szárított hal
húsgombóc vagy vérpalacsinta szokott lenni
délen ismerik a krumpligombócot
amibe darált húst töltenek
és vörösáfolyával eszik
minden pohár snapsz előtt egy dal kell elhangozzék

Szeles Judit

szerző: Szeles Judit
honlap e-mail

Szeles Judit 1969-ben született Csengerben, író, költő, tanár. Diplomáit a Nyíregyházi Főiskolán, illetve a Debreceni Egyetemen szerezte. Műveit magyar és külföldi lapokban, valamint antológiákban közölték, több szövege a Magyar Rádióban is elhangzott. 2003 óta él Svédországban, Strömstad városában. Első kötete Ilyen svéd címen, a FISZ kiadásában jelent meg 2015-ben.

KULTprogramok

<< 2017. dec. >>
hkscpsv
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum