KULTer.hu - Utánam az özönvíz
51114
post-template-default,single,single-post,postid-51114,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Utánam az özönvíz

Noé (Noah)

NoéKorunk egyik markáns szerzői látásmóddal rendelkező álomgyári filmese, Darren Aronofsky úgy döntött, hogy filmre viszi Noé bibliai történetét. Az eredeti eseményeket merészen átalakította, új elemekkel dúsította fel, így az ószövetségi szöveg csak kiindulópontja lett a rendkívül ambiciózus és drága 3D-s produkciónak. Spoileres írás következik!

Aki azt várja, hogy a mai moziközönséghez igazított Biblia-filmet fog látni, az csalódni fog. Aki arra számít, hogy a rendező szerzői jegyeit magába foglaló, új fénytörésbe helyezett lenyűgöző kalandot kap majd „bátorságról, önfeláldozásról és reményről”, szintén csalódni fog. A Noé nem tud egyszerre kint s bent egeret fogni. Mit jelent ez? Aronofskyt minden bizonnyal Noé alakja inspirálta, az ő emberi és családi drámáját akarta elmesélni, de a stúdiófőnökök valószínűleg a látványorientált CGI akció- és kalandvonalat erőltették. Így két szék között a földre esett a produkció, nem működik a film, viszont a szerzői szándék kiolvasható.

Az alkotók komoly kutatásokat végeztek, igyekeztek minél hitelesebben bemutatni az eseményeket. Noéból is hús-vér embert faragtak, miközben olyan ordas hollywoodi közhelyeket hagytak a filmben, mint a főhős apját megölő, fiát pedig tévútra csábító antagonista, vagy a főszereplőt segítő – hatalmas kőlényeknek kinéző – bukott angyalok csapata. A lélektani hitelességre törekvés zátonyra fut a fölösleges csatajeleneten és az olyan nevetséges elemeken, mint például Noé géppel nyírt haja, a fénylő, misztikus kígyóbőr vagy egy korabeli terhességi teszt.

Noé
Aronofsky kedvelt motívuma az ember élete és teste fölött hatalmat gyakorló szenvedély (Rekviem egy álomért, A pankrátor), az őrületbe forduló rögeszme (Pi, Fekete hattyú). A Mózes első könyvében található rövid özönvíztörténet (mely sok ókori nép mitológiájában szerepel) főhőse megszállottságában, Isten parancsának kényszeres teljesítésében mutat rokon vonásokat a kiöregedett pankrátorral vagy a megbomló elméjű balerinával. Nina balett-táncos, Randy pedig pankrátor, vagyis az előadó-művészet két pólusán álló alakok, akik testük által hoznak létre egy őket kifejező produktumot. Noét a film sokszor munka közben mutatja, amint éppen fúr-farag, építi a bárkát, vagyis mesteremberként, aki valami igazán óriásit épít a saját erejéből. Elsősorban nem fizikailag kell képzettnek és erősnek lennie, hanem elszántságában, elköteleződésében, hogy véghez tudja vinni az Isten által rábízott feladatot.

Noé
Noé alakja sokkal összetettebb lett Aronofsky filmjében. A Bibliában „igaz, tökéletes férfiú vala”, sőt azt is olvashatjuk, hogy „Istennel jár vala Noé”. A vásznon viszont egy olyan Noét láthatunk, akit Isten részben a származása miatt választott ki, ugyanis nem a testvérgyilkos Káinnak, hanem Séth nemzetségének leszármazottja. Igaz és tiszta erkölcsű férfi, gondoskodó férj és apa, hite is erős a Teremtőben, de nem emiatt, hanem konok kitartása, a feladatot jó mesteremberként mindenáron végrehajtó jelleme miatt esett rá a választás. Egy férfi, akinek küldetése van, ezáltal megkérdőjelezhetetlen identitása is. Russel Crowe jó választásnak bizonyult erre a szerepre, ugyanis nemcsak fizikailag hiteles (izmos karjaihoz emberes szakáll is társul), hanem meg tudja jeleníteni azt az állapotot is, amikor az ellenkezést nem ismerő küldetéstudat fanatizmusba csap át. Ugyanis – itt van a rendező egyik nagy változtatása – Noé úgy értelmezi feladatát, hogy az özönvíz által megtisztított Földet meg kell mentenie a kártékony emberektől.

A bibliai történetben erről szó sincs, hiszen Noé és leszármazottai kiérdemelték, hogy ők népesítsék be újra a világot. Aronofsky olvasatában viszont Noé és családja sem tökéletes, így az ő halálukkal a bűnös emberiség is eltűnne. De egy csoda folytán az addig meddő nevelt lánya teherbe esik, így Noénak lány születése esetén meg kell ölnie a csecsemőt, hogy a rá bízott tervet végrehajtsa. Mintha Ábrahám és Izsák története idéződne meg, de Isten nem lép közbe, Noé pedig képtelen újszülött iker unokáit ledöfni. Nem tudta a vérség „tündéri láncait eltépni”, vagyis elbukott. A felfokozott küldetéstudata miatt apaként is kudarcot vall. Középső fiának nem engedi, hogy asszonyt szerezzen magának, mert az ellenkezik a fanatikusan követett tervvel, így Hámot elvadítja magától és ellenségük kezére játssza. Legidősebb fia pedig – inkább a biztos halált választva – egy lélekvesztőn távozna a bárkáról terhes feleségével, mert félő, hogy Noé megöli az újszülöttet. Noé teljes kudarca magyarázat lehet a Bibliában is említett lerészegedésre, ami a filmben a családjától való elszakadással, elidegenedéssel párosul. A legrosszabb hollywoodi hagyományokból táplálkozik a film zárlata, amikor Naameh, Noé felesége végül a szeretetre hivatkozva domesztikálja vissza férjét, hogy a szivárvány még szebben csillogjon a vége főcím előtt.

Noé
Természetesen kortárs vonatkozásai is vannak a filmnek. A Káin nemzetségéből származó bűnös emberi faj nagyvárosokat hoz létre, melyek rákos fekélyekként fertőzik a Földet. Ezt a kártékonyságot nem nehéz a mai környezetszennyezéssel azonosítani, így Aronofsky alkotása erős természetvédő üzenettel aktualizálja a több ezer éves történetet. A modern kori emberi pusztítás ekképpen a gyengének bizonyuló Noé hibája, hisz az újra benépesülő Föld elég gyorsan ugyanolyan bűnös hellyé vált, mint az özönvíz előtt volt. Figyelemreméltó még a Noé elbeszélésében megjelenő teremtéstörténet vizuális megjelenítése. A képeken ugyanis a felgyorsított evolúciós folyamat válik láthatóvá, bizarr egyveleget képezve a hangsávon hallottakkal.

Russel Crowe mellett szintén dicséret illeti a Naamehet játszó Jennifer Connellyt, aki a rendező Rekviem egy álomért című filmjében is szerepelt. Anthony Hopkins Matuzsáleme különös figura. Erősen elrajzolt karakter, akit a bogyók iránti szenvedélye nevetségessé tesz, viszont döntő befolyása van a filmbeli eseményekre. A Hermione Granger megformálójaként világhírűvé vált Emma Watson erejét meghaladó feladatot kapott Ila szerepében, így az ő alakítása nem tartozik a sikerültek közé. Ray Winstone Tubálkáinjának gonoszsága és kegyetlensége már rutinból megy az angol karakterszínésznek. A bárkán utazó CGI állatoknak kevés szerepet szánt a rendező, de legalább kaptunk egy épkézláb magyarázatot, hogy maradhatott meg békében annyiféle élőlény egy légtérben. Noé családja egy növény füstjével tömjénezte tele a bárka gyomrát, így az állatok átaludták az egész felfordulást.

Noé (Noah), 2014. Rendezte: Darren Aronofsky. Írta: Darren Aronofsky és Ari Handel. Szereplők: Russel Crowe, Jennifer Connelly, Anthony Hopkins, Emma Watson, Ray Winstone. Forgalmazza: UIP-Duna Film.

Kocsis Ibolya vallástörténeti szempontú elemzése a Noé című filmről itt olvasható!

Váradi Nagy Péter

szerző: Váradi Nagy Péter
honlap e-mail
Váradi Nagy Péter 1979-ben született Nagyváradon, a KULTer.hu vizuálKULT rovatának szerkesztője. A Debreceni Egyetemen végzett magyar, illetve mozgókép- és médiakultúra szakon. Több mint egy évtizedig egy fővárosi iskolában tanított. Jelenleg a budapesti Bűvösvölgyben médiaértés-oktató. Írásai a KULTer.hu-n kívül a Magyar Nemzet, a Prae, a Szépirodalmi Figyelő, a Debreceni Disputa és a Hitel folyóiratokban, valamint a Hamlet.ro és a Magyar Játékszín oldalakon jelentek meg.

KULTprogramok

<< 2018. jún. >>
hkscpsv
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum