KULTer.hu - „A gyerekek csak a kivégzést élvezték”
54008
post-template-default,single,single-post,postid-54008,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

„A gyerekek csak a kivégzést élvezték”

Interjú Szőcs Petrával A kivégzés című rövidfilmje kapcsán

szocspetraSzőcs Petra költő és filmrendező egy személyben. Kétvízköz című első verseskötete 2013-ban jelent meg, amiért Makói Medáliák Díjat kapott, A kivégzés című kisfilmjét pedig az idei Cannes-i Filmfesztiválon mutatták be, de most is épp egy új projekt utómunkálatainál tart. Ragaszkodott hozzá, hogy ezúttal csak a filmezésről kérdezzük…

KULTer.hu: A kivégzés című kisfilmedben a párbeszédek igazán természetesnek hatnak. Mennyi volt ebből forgatókönyvben leírva és mennyi az improvizáció?

Minden le volt írva, de aztán rájöttem, hogy Kató, a főszereplő esetében jobb, ha csak elmondom, hogy mi a helyzet, a többit pedig rábízom, mert ő jobb dialógíró nálam. De akadtak olyan jelenetek – Ceauşescuék tárgyalása például –, ahol nem lehetett nagyon eltérni a leírtaktól.

KULTer.hu: 1990-ben te is annyi idős lehettél, mint a főszereplő kislány, Orsi. A saját családodról mintáztad a filmbelit? Te is eljátszottad gyerekként a tárgyalást és a kivégzést?

Nem a saját családomról mintáztam, mi másféle problémákkal néztünk szembe akkoriban. De járt az iskolánkba egy testvérpár, Orsi és Örsi, akik igazi rossz gyerekek voltak, amúgy nagyon bírtam őket. Nem tudom, az ő családjuk milyen lehetett, mindenesetre az ő kettősük indította el bennem ezt a történetet. Mi nem játszottuk el a diktátorpár kivégzését, csak a tüntetést és a lövöldözést, utána valahogy „leszakadtunk” Ceauşescuékról.

A kivégzés című film forgatásán
KULTer.hu:
Élénk élményed
maradt a Ceauşescu házaspár kivégzésének napja?

Nagyon erős, szerintem mindenkiben. Cannes-ban beszéltem szinte egyidős külföldi résztvevőkkel, akik ugyancsak élénken emlékeztek arra, hogy mit csináltak azokban a napokban.

KULTer.hu: A film elkészítésének melyik fázisa volt a legkönnyebb, melyik a legnehezebb?

Mindegyikben voltak könnyebb és problémásabb részek. Nem ment egyszerűen a gyerekek megtalálása, a forgatáson pedig az amatőr szereplők és a profi színészek összehangolása okozott nehézséget. Komoly kihívást jelentett továbbá a bírósági tárgyalás megrendezése is. A gyerekek csak a kivégzést élvezték, a tárgyalás így csak látványszinten maradt meg a filmben. A vágásnál nehéz volt a két szál – a család és a játék – összeollózása, az, hogy ez a párhuzamos történetmesélés működjön. A többit mondhatjuk könnyűnek.

KULTer.hu: Miért szerepeltetted nagyapádat a filmben?

Mert hasonlított Ceauşescura.

A kivégzés című film forgatása

KULTer.hu: Ezt mondtad neki?

Egyszer régen. Nagyanyám nagyon megsértődött, de ő nem. Lehet, hogy nem bántotta ez a hasonlatosság, vagy csak nem akarta mutatni. Amúgy – ez utólag derült ki számomra – akkoriban sokan látták úgy, hogy valamelyik férfi családtagjuk hasonlít Ceauşescura. A forgatás után viszont nagyapám kérte, szedjem ki a filmből, mert így azt fogják hinni, hogy még mindig kommunista, régen ugyanis az volt. De mikor az akkori verziót megmutattam, belenyugodott abba, hogy rajta lesz a stáblistán.

KULTer.hu: Mennyire érzed sikerültnek a filmet?

Vannak hibái, de közel minden jelenetkombinációt és családi felállást kipróbáltunk. Többet már nem tudtunk volna vele foglalkozni, úgyhogy nyugodt vagyok.

KULTer.hu: Mi kell ahhoz, hogy azt érezd, valami jó?

Ha meg akarod mutatni másoknak, és ez nem cry for help, akkor a te fogalmaid szerint jó.

A kivégzés

KULTer.hu: Min dolgozol most?

Van egy leforgatott filmem, amit most vágok. Ennek is meglesznek a nehézségei, azt hiszem. Hatalmas fesztávú történet van benne, viszonylag röviden elmesélve. Amúgy életem legjobb forgatásán vagyok túl, semmi pénzünk nem volt rá. Nem stresszeltem, csak előtte meg utána.

KULTer.hu: Nem akartál pályázni?

Akartam volna, de a forgatókönyv egy helyszínhez íródott. A forgatást február 28-án fejeztük be, és a lakást március elején már ki kellett üríteni. Az utómunkára viszont szeretnék pénzt szerezni.

IMG_0096

KULTer.hu: Az a lakás Kolozsváron van?

Igen. Eladtuk, a nagyapám háza volt. A kivégzést is részben ott forgattuk, de ebben a filmben – kis túlzással – a helyszín az egyik főszereplő.

KULTer.hu: Kanyarodjunk vissza Cannes-ra. Mennyire tudtál ott más filmeket megnézni?

A Cinéfondation-ös kisfilmek közül láttam egy csomót, a Dardenne fivérektől a Két nap, egy éjszakát és Rolf de Heertől a Charlie országát. Sokkal több filmet szerettem volna megnézni, de olyan gyorsan eltelt ez a pár nap, kígyóztak a sorok, és nehéz volt belépőhöz jutni.

KULTer.hu: Mit jelent számodra, hogy eljutott Cannes-ba a filmed?

Hogy vannak még csodák.

Váradi Nagy Péter

szerző: Váradi Nagy Péter
honlap e-mail
Váradi Nagy Péter 1979-ben született Nagyváradon, a KULTer.hu vizuálKULT rovatának szerkesztője. A Debreceni Egyetemen végzett magyar, illetve mozgókép- és médiakultúra szakon. Több mint egy évtizedig egy fővárosi iskolában tanított. Jelenleg a budapesti Bűvösvölgyben médiaértés-oktató. Írásai a KULTer.hu-n kívül a Prae, a Szépirodalmi Figyelő, a Debreceni Disputa és a Hitel folyóiratokban, valamint a Hamlet.ro és a Magyar Játékszín oldalakon jelentek meg.

KULTprogramok

<< 2017. nov. >>
hkscpsv
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum