KULTer.hu - Művészetről és identitásról a tó közepén
54948
post-template-default,single,single-post,postid-54948,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Művészetről és identitásról a tó közepén

Art Moments Kortárs Vizuális Művészeti Fesztivál 2014

IMG_9032Idén hetedik alkalommal nyílt meg az Art Moments Kortárs Vizuális Művészeti Fesztivál (AMS), amelynek szervezői ezúttal igazán izgalmas helyszínnel rukkoltak elő. A múzeumi falak és galériák helyett a Városligeti csónakázótóra épült 800 négyzetméteres félsziget ad teret a hazai, közép-európai és arab művészek alkotásainak.

A tavon felállított stégeken, kacsák és vízibiciklik sűrűjében magasodik az AMS három fehér pavilonja, Kelemen Zénó hattyúként úszó Möbius hajója, illetve a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Mercedes közös dizájn projektje, egy futurisztikus Mercedes-Benz modell, mely már távolról is elég látványos ahhoz, hogy közelebb csábítsa az arra járókat. Ám érdemes a stégekre lépni, mert garantáltan mindenki talál magának kedvére valót Budapest nem mindennapi úszó művészszigetén. A kiállítások és kulturális programok a „melting pot” (olvasztótégely) tematika köré szerveződnek, és valóban: a különböző művészeti ágak keveredésével és az eltérő kultúrából érkező művészek jelenlétével, akiknek alkotásai egyszerre különböznek és folytatnak interaktív párbeszédet egymással, az ember valóban egy olvasztótégelyben érezheti magát. Pontosan ez a cél: a fesztivál a kultúrák keveredéséből létrejövő kölcsönhatásokra és globalizált társadalmunk identitáskérdéseire reflektál.

IMG_9055

A „felvezető szakaszon” a Liget Budapest installációjával találjuk szembe magunkat, mely segít ráhangolódni kicsit a fesztivál további részére, kreatív (s néha egészen absztrakt) hangulatára. Az installáció archív fotói és leírásai a múlt század Városligetét, illetve azt a rehabilitációs projektet mutatják be, amelynek keretén belül a tervek szerint 2018-ra egy megújult liget vár majd a kikapcsolódni vágyókra.

IMG_8990

Hazai pályán, a sziget bal oldalán kezdve a nézelődést a Best of Diploma című tárlatba futunk, mely a Magyar Képzőművészeti Egyetemen és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán idén végzettek munkáiból mutat be izgalmas válogatást. A mellette levő stand a közép-európai kortárs művészek csoportos kiállítását rejti, melynek keretén belül három alkotó műve mesél a közép-európai identitásról. A román Mihut Boscu Kafchin helyszínen készült graffitifalrajzát, Péli Barna bizarr purhab-hibridszobrait és a szlovák Martin Špirec videómunkáját tekinthetik meg az érdeklődők. A debreceni MODEM pavilonjának falán pedig Szilágyi Lenke, a Kifordított Alföld című, Hajdu Szabolcs Délibáb című filmjének forgatásán készített képeiből látható minikiállítás.

IMG_9071

Napozószékeken, színes graffitiken és tradicionális beduin heverőkön át vezet az út a fesztivál legegzotikusabb white boxához, a Közel-Kelet kortárs arab művészeinek alkotásaihoz, melyek az Emirátusokból és Kuwaitból érkeztek a fesztiválra. A pavilon egyik felét az Abu Dhabi Art Hub rendezte be, mely kultúraközi csereprogramjaival a régióból származó és határokon túli művészeket támogatja. A pakisztáni származású Ghulam Mohammad képei például már a bejáratnál szemet szúrnak. Távolról szemlélve afféle hangyabolynak tűnhet az egész, de közelebb lépve meglepődve konstatáljuk, hogy a mű voltaképp milliméter nagyságú, ollóval kivágott arab betűk sokaságából áll. A művész – a kép alatti szöveg szerint – munkájával a társadalmi-kulturális és geopolitikai kontextusba helyezett nyelv és identitás közötti kapcsolat felfedezésére törekedett.

Ghulam Mohammad munkája (fotó: Csányi Tímea)
Egy másik izgalmas, a modern kor egyik fontos problematikájára reflektáló installációval találkozhatunk a szemközti falon, melynek alkotója Abu Dhabi uralkodócsaládjának egyik leszármazottja, HH Sheikha Alyazia bint Nahyan bin Mubarak Al Nahyan. „Az vagy, amit megeszel” – olvasható műve, a tányérként funkcionáló parabolaantenna és az azt körülvevő evőeszközök alatt magyarázatként, felhívva a figyelmet a média által közvetített és világlátásunkat erősen befolyásoló, hiteles, ám olykor megtévesztő információáradat veszélyeire. A legérdekesebb kiállítási darabok viszont kétség kívül a jordániai házaspár, Bassam Al Selawi és Maysoon Masalha gyantaszobrai, melyeken összefonódik a modernitás és a tradicionális arab kalligráfia, a csavaros formákból arab szavak és Korán-idézetek állnak össze. Ám az önmagukban is egzotikusnak ható műveket egy hihetetlenül látványos és kifejező megoldással spékelték meg az alkotók, igazán egyedivé téve ezzel művészetüket. A szobrok alatt ugyanis egy kis lámpát is elhelyeztek, amely alulról világítva meg az alkotást, árnyékot vetít a falra. A zseniális az egészben az, hogy a szobor árnyéka harmonikusan illusztrálja a szobor kalligrafikus szavait. Így például a Ya Allah (Ó Uram) felirat felett egy fohászkodó kéz, a Wadi Rum (Rum völgye) felett pedig egy beduin tevekaraván képe rajzolódik ki.

Bassam Al Selawi és Maysoon Masalha gyantaszobra (fotó: Csányi Tímea)
A közel-keleti alkotók mellett hat magyar művész nevével is találkozunk itt, akik az Art Hub csereprogram résztvevői voltak. Köztük van Szabó Ábel Elhagyott üzem című díjnyertes festménye, amivel a magyar közönség legutóbb májusban, a szegedi XV. Táblaképfestészeti Biennálén találkozhatott. A pavilon másik felébe a CAP Kuwait költözött, az öböl menti állam egyetlen modern és kortárs művészettel foglalkozó non-profit központja. Az AMS-re szervezett kiállításuk A szorongás állapota címet viseli, a három művész pedig – Rima Chahrour, Kevork Mourad és a központ alapítója, Abed Al Kadiri – többnapos élő performansz keretén belül készítette el a kiállított darabokat, melyeket a háború, a rombolás és az alkotás élménye köt össze.

IMAG0096

Végül, a művészsziget szívében érdemes szusszanni egyet (az esti program előtt) egy felfújt burokszerkezetben és megnézni Asztalos Zsolt Eszperantó című videómunkáját a különböző nyelvcsoportok elemeit felhasználó, ám mégis gyökértelen műnyelvről és az általa felvetett identitásproblémákról.

Az Art Moments Kortárs Vizuális Művészeti Fesztivál Budapesten, a városligeti tavon látogatható 2014. augusztus 7. és 20. között.

Csányi Timea

szerző: Csányi Timea
honlap e-mail
Csányi Timea 1991-ben született Kerepestarcsán. Négy évig Kairóban élt, ahová az Al-Azhar Egyetem ösztöndíjasaként került ki. 2013 óta az AboutIslam.net angol nyelvű internetes portál család és társadalom rovatának szerkesztőjeként dolgozik. Mellette pszichológiát tanul, illetve különböző magazinok és weboldalak számára ír angol és magyar nyelven.