KULTer.hu - Divatnapok Budapest módra
56382
post-template-default,single,single-post,postid-56382,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Divatnapok Budapest módra

Central European Fashion Days 2014

TONI&GUY Fashion Week Budapest és a Central European Fashion Days ezúttal együttműködve, közös platformot kialakítva várta a sajtót és a divat iránt fogékony közönséget a Városligeti Műjégpályáján múlt hétvégén. A rendezvény lengyel, cseh és szlovák designereknek is teret adott, illetve kiderült, kik a közép-európai régió legjobb kiegészítő- és öltözéktervezői.

Az ötödik alkalommal megrendezett nagyszabású eseményen a tervezők tavaszi-nyári kollekcióinak bemutatói mellett prezentációk, konferenciák tették sokszínűvé a programkínálatot. A rendezvény (amelynek teljes bevételével az Ökumenikus Segélyszervezetet támogatja a Design Terminál) a Műjégpálya igényesen berendezett sátraiban zajlott, ahol a kifutó, valamint a nézőtér előtt a Mobilsofa kényelmes fotelei, blogbár, büfé és magyar kiegészítőtervezők alkotásaiból nyílt prezentációk – az Anh Tuan, az Agnes Kovacs Leather Design, a The Béta Version, a Vanda Ferencz, a Madamod, a Reka Vago és a Rienne Creations friss kollekciói – fogadták az érdeklődőket. A jegyek hamar elfogytak, mégsem minden bemutató volt teltházas. Így is igen sokan voltak a helyszínen, folyamatosan mászkáltak, fotózkodtak, illetve kapcsolatokat ápoltak a fashioniszták. Oké, nyilván mindenki arra jön, ami érdekli, amire hívták, ami valamiért izgalmas számára, de azért lássuk be, ahogy szokták mondani, talán nem mindenki tudta, hogy épp milyen rendezvényen van, s mi is a lényeg valójában az ilyen eseményeken. No, vegyük szemügyre inkább a kollekciókat, hiszen a jó hír az, hogy van róluk mit mondani!

Ja, még előtte: aki volt már divatbemutatón, s urambocsá’ nézett már fashion show-t felvételről, tudja, hogy egészen más élőben tapasztalni a prezentált darabok formaösszhangját, anyaghasználatának részleteit, minta- és színvariánsait, illetve a bemutató további kiegészítő elemeit (például a zenei betéteket), mint egyéb dokumentációkból összepuzzle-ozni azt. Miközben dübörögnek vagy lágyan folynak fülünkbe a kiválasztott runway trackek, le sem tudjuk venni szemeinket az előttünk végiglejtő modellről, mindent megnézünk rajta, mert egyszerűen nem tudunk máshova figyelni, magával ragad az egész. Agyunkba tolul húszpercnyi nettó audiovizuális élvezet, amit azokban a pillanatokban nehéz egyszerre feldolgozni, mégis örülünk, hogy részesei lehetünk e sokrétű „karneválnak”.

Pénteken Robert Cavell-Clarke (Not Just A Label) How To Sell Your Collection című előadása után a divatnapok első bemutatója a London Fashion Weeket is megjárt fiatal tervezőtrió, a The Four bájos, pasztellszínekben játszó tavaszi-nyári kollekciójába engedett betekintést. Kicsivel délután három után a Je Suis Belle show-ja következett, mint megtudtuk, aktuális kollekciójukat Karla Black, skót szobrász New York-i kiállítása ihlette. Finomság, érzékenység, báj, irónia, szertelenség, szokatlan anyagtársítások, valamint a harsány és visszafogott színek játéka jellemzi a gyűjteményt, amelyhez a KOMOD márka egyik alapítója, Veszprémi Gabriella, illetve Juhos Janka tervezett kiegészítőket. Ezt követően a szlovák tervezőké volt a főszerep. A londoni divathéten 2014-ben szintén megjelenő, a természetesség és a japán kultúra jegyében alkotó Petra Kobiková, a luxusdivatban tevékenykedő és ultra feminin sziluetteket életre álmodó Zlatica Hujbertová, illetve a vérbő öniróniával, önreflexióval dolgozó, a letisztult, mégis merész vonalvezetést követő Boric Hanecka show-ját tekinthettük meg, amelyek közül utóbbi vált a kedvencemmé.

A péntek délután az Anda tavaszi-nyári darabjainak bemutatásával folytatódott. A sejtelmes, Alva Noto hangkutató minimalista zenéjéből inspirációt nyert kollekció a gondolatiság és az érzelmi sík viszonyára épít, s egyúttal újrakontúrozza, mit is ért Anda Emília a „street couture” fogalmán. A kiindulópontként szolgáló fehér lapra (amit a kifutó törtfehér egyenese is szimbolizált) Emi modelljei redukált színekkel, izgalmas vonalakkal írták fel a tér, az idő, illetve a személyiség összetettségének vizualizált relációit. A hab a tortán a modellek markáns sminkje volt, amelyet a gesztusfestészet és Ridley Scott 1982-es Szárnyas fejvadász című filmjének egyik jelenete ihletett.

Anda különleges koncepcióból létrejött kollekciójának megtekintése után a lengyel tervezők bemutatójára ültünk be. A letisztult, minimalista formáiról és gazdag textúráiról nevezetes Pajonk, az újrahasznosított anyagokkal, a kulturális, társadalmi aspektusokra is reflektáló Maldoror, illetve az elit minőségű, könnyed eleganciát sugárzó, ultramodern anyagokkal dolgozó MMC képviselte a lengyel divatot a rendezvényen. A The Voice of Silence nevű tavaszi-nyári Nanushka kollekciót a fantasztikum és a fizikai világ, illetve a törzsi és az urbánus kultúra közti párbeszéd ihlette. A show-ra megtelt a nézőtér, ahogyan a pénteki napot záró USE Unused bemutatóra is rengetegen voltak kíváncsiak – a csapat aktuális kollekciójának darabjai a tengeri élővilágot hozták felszínre. A tervezőtrió a Némó kapitány című sci-fiből inspirálódott, amely a darabok forma-, minta-, anyag- és színbéli kialakításában, applikációiban is megmutatkozott.

Szombaton tizenkettő óra előtt volt a kapunyitás, délben pedig elkezdődött a Gombold újra! Alumni 2014-es őszi-téli kollekcióinak bemutatója, amelynek keretében a Bálint Sára Knit/Wear, a KOMOD, az Iner, az INQ Concept és a Zako Clothing avatott be minket a kurrens hideg szezon általuk értelmezett trendjeibe. Nem véletlenül kezdtem a felsorolást a Bálint Sára Knit/Wearrel, nálam e brand kreációi voltak igazán hatásosak.

Összepréselt PET-palackokkal, csillogó vízfelülettel mintákra talált laza esésű, selyem-neoprén, pamut és gyapjú darabok, a nyár jellegzetes, vidám színei, illetve az újrahasznosítás, a környezettudatosság mozgalma jellemezte Tomcsányi Dóri tavaszi-nyári kollekcióját. (Gratula a zenéért, remek volt hallani a Wicked Games-remixet a finálé alatt.) A Tomcsányi-bemutatót a Konsanszky show-ja követte; a kollekció sportos meghatározottságú, maszkulin-feminin darabokkal, izgalmas szabásvonalakkal operáló, a múlt és a jövő tendenciáival játszó, kísérletező hangulata igazán magával ragadó volt, de azt már a bemutató előtt sejtettem, hogy nemigen fogok csalódni Dóra megoldásaiban.

A következőkben a Cultivo által szervezett Fashion Revolution című konferencia zajlott, amit Szegedi Kata lehengerlő show-ja követett. Kata szereti a fiatalkultúra izgalmas zenéivel színesíteni bemutatóit, s ez most sem volt másként. Bólogatás és lábdobogás indult a töredezett dubstep, de főleg hip-hop ütemekre, miközben a kíváncsi szemek is megkapták a magukét. Kata emberi kapcsolatokban ihletre lelt darabjain különleges digitális printek, erőteljes színek (korall, narancs, kék, fekete-fehér) jelentek meg, s Henri Matisse munkássága nyomán az ollóval való „rajzolást” reprezentáló szabásvonalak is megmutatkoztak, miközben a kollekció a pamutselyem, a pamutvászon, a muszlin, a neoprén, a lyuggatott szövet és a necc anyagok kontrasztjával tette fel a pontot az i-re. Összességében: csodás volt!

A Cultivo ezután újabb konferenciával várta az érdeklődőket, amelynek keretében a divatmarketing különböző aspektusai kerültek terítékre. Az előadás után a Napsugár von Bittera sportosan elegáns, sikkesen cool darabjaival ismerkedhettünk meg, majd az ÁERON Ingmar Bergman 1966-os Persona című filmjét és Luigi Ghirri fotóit alapul vevő, a skandináv naturalizmust reprezentáló, szofisztikált darabjai mutatkoztak be. Este hat után a cseh designerek show-ja vette kezdetét: az európai modernitásra építő Pavel Berky, a kreatív játékosságáról, harmonikus színhasználatáról, karakteres formáiról ismert Petra Ptacková, valamint a casual viselettől a lenyűgöző estélyi ruhákig mindent repertoárjába emelő, érdekes szabásvonalairól és akkurátusan komponált színösszhangjáról felismerhetővé váló Jakub Polanka is öregbítette a cseh tervezők hírnevét az eseményen.

A csehek után a NUBU-é volt a kifutó. A 2015-ös tavaszi kollekció darabjai a finom vonalak és a fesztiválhangulat jegyében születtek, az „urbánus hippi” stílusra koncentrálva. A gyűjtemény alaptónusai a japán teáscsészék színhangulatát idézik. A ruhákat, táskákat és kiegészítőket NUBU-feliratú diófa lapocskákkal díszítették a tervezőnők, ezzel is természetközelivé téve a kollekciót. A NUBU-nál megszokott minimalista vonalvezetés dominál e kollekció kapcsán is, amelyet a klasszikus szabászati eljárások és a népi beütések tesznek sokrétűvé. Minden egyes NUBU-megmozdulás megerősíti bennem: szeretem, amit csinálnak.

A schedule szerint este nyolctól lett volna a Gombold újra! kiegészítő- és öltözéktervezői pályázat fináléja, azonban a záróesemény csak háromnegyed kilenckor vehette kezdetét, vélhetően a rendezvényre kíváncsi tömeg ültetéséből is adódó fennforgások miatt. Az exkluzív gálát Buda Márton és Epres Panni nyitotta meg, Mihalik Enikő catwalkjával pedig ténylegesen is elindult a tizenkilenc döntős show-ja. Öröm volt látni, hogy voltak igazán erős kreációk is, s csupán néhány gyengébb, jellegtelenebb darab vonult fel a kifutón. Kedveltem például a közép-európai folklór által inspirált, a futurisztikus technológiák felé hajló menyasszonyi fátylakat Bártfai Lillától, a lengyel Ima Mad Szent Lúcia története köré építkező darabjait, látványosak voltak Györök Borbála Philipp Lenard fizikus munkásságát alapul vevő, a bemutató végén világító alkotásai, de érdeklődve figyeltem Pat Guzik lengyel designer nép- és tündérmeséket, valamint a matyó világot kreatívan megidéző darabjait, Vörös Gyöngyi hegyek és vizek ihlette ruháit, s persze a November 17_29 nevű kollekció merész férfiaknak szánt megoldásait, amelyeket a prágai bársonyos forradalom szabadságharcosai inspiráltak.

2014-ben a régió legjobb divattervezője, egyben a tízezer euró értékű CEFD Visegrád Award nyertese a lengyel Domi Grzybek lett, aki a hatvanas évek modern építészetéből indult ki (szó szerint) többrétegű kollekciója megalkotásakor. A szintén tízezer euró értékű CEFD Visegrád Award kiegészítő tervezői díját Balázs Viola és Szécsi Tamás tervezőpárosának ítélte oda az öttagú szakmai zsűri selyemsál kollekciójukért, amelyhez a lengyel tejbárok asztalterítői adták az inspirációt. A Design Terminál saját díjat is kiosztott a magyar pályázóknak, amely egy értékes mentorprogramot tartalmaz, így a nyertes egy éven át a szervezet szakmai támogatását élvezi. Ezt az elismerést Hársfalvi Réka, Shütz Nikolett és Szenteczki Boldizsár, vagyis a November 17_29 nevű kollekció tervezői nyerték el – nagy örömömre.

A kétnapos tömény divatélmény után jóleső fáradtság lett úrrá rajtunk, pedig mi csak vendégei voltunk a rendezvénynek. Köszönet illeti a kitartó, készséges szervezőgárdát, a staffot, a backstage-ben tüsténkedő smink- és fodrászcsapatot, Kovalik Natasa és Tombor Sarolta teamjét, a HairMeetWardrobe hajszakértőit, az esemény szakmai támogatóit és persze a bemutató designereket. Nagyon örültünk, hogy ott lehettünk az együttműködés nyitányán, epekedve várjuk a folytatást!

Central European Fashion Days, Városligeti Műjégpálya, Budapest, 2014. október 3–4.

Zahorján Ivett

szerző: Zahorján Ivett
honlap e-mail
Zahorján Ivett 1989-ben született, Budapesten él. Magyar szakon tanult a DE-n, jelenleg Kommunikáció- és médiatudomány mesterszakos egy budapesti főiskolán. Írásait eddig a Szkholion, a Zempléni Múzsa, A Vörös Postakocsi, az Alföld és különböző divatmagazinok közölték. A PS Magazin és a KULTer.hu szerkesztője, a Rebellive Blog alapító-főszerkesztője.

KULTprogramok

<< 2017. okt. >>
hkscpsv
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum