KULTer.hu - Csetablakba zárt szerelem
63768
post-template-default,single,single-post,postid-63768,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Csetablakba zárt szerelem

10.000 km

21_03_14_1A technológia megkönnyíteni látszik a mindennapi életünket, hiszen a gyors információcserével és a különböző audiovizuális lehetőségekkel a legnagyobb távolságok is másodpercek alatt áthidalhatóak. Ám elég-e ez egy párkapcsolat egészséges működéséhez? Helyettesítheti-e egy pici webkamera ablak az esti összebújásokat?

Carlos Marques-Marcet filmje aktualitásával és életszerűségével nem csupán a párkapcsolatok rugalmasságát, hanem a modern kor vívmányainak mindenhatóságát is megkérdőjelezi. Ahogy a plakáton már előrevetítették: egy munkalehetőségnek köszönhetően egy év, két számítógép és az óceán áll a két szerelmes közé, s lassan ható méregként öli meg az amúgy felbonthatatlannak tűnő egységet. A távkapcsolat dilemmája nem ritka probléma manapság, így könnyen azonosulhatunk Alex és Sergi helyzetével.

A 10.000 km kezdő képkockáin rögtön a pár egyik legintimebb pillanatába nyerünk betekintést. Szeretkeznek, a gyerekvállalást tervezgetik, eszméletlen szerelmesek és kétség sem fér ahhoz, hogy egymásnak lettek teremtve. Érzelmeik hét év után is kamaszosan lángolnak, ismerik a másik minden mozdulatát, a kapcsolat stabilitást nyújt mindkét fél számára. Aztán hopp, Sergi három és fél perc hosszúságú zuhanyzása alatt minden megváltozik; Alex e-mailt kap egy fotográfusi munkalehetőségről, amit tízezer kilométerre Barcelonától végezhet. Az addig megszokott idillt pillanatok alatt az indulatok és a bizonytalanság érzése váltja fel. Szembekerülnek egymással Alex karrierorientált önmegvalósítási tervei és kettejük közös jövője; a racionalitás és az érzelmek. Végül úgy döntenek, a lány elutazik, és távkapcsolat formájában folytatják tovább közös életüket, tízezer kilométer távolságból.

TENTHOU-superJumbo

Kapcsolatuk kizárólag a modern kommunikációs technika eszközeire támaszkodhat. Alex és Sergi a Skype, a Facebook, és a Google Earth segítségével érintkezik, és próbálja bevonni szerelmét a világ másik felén zajló hétköznapjaiba. A szerelmesek sokáig nem hajlandóak feladni közös szokásaikat; Skype-on keresztül „közösen” főznek, verekednek, sőt, még táncolnak is a laptopjukat ölelve, így próbálva helyettesíteni a fizikai kontaktust. Azonban, ahogy ez a három eszköz segíti a mindennapokat, ugyanúgy válik a bizalmatlanság és az elhidegülés talajává is. Gyakran csak emotikonokból, félmondatokból következtethet a két szerelmes egymás hangulatára, ami könnyen félreértéseket szül.

A052_C001_08243A.0005424

Hamar kiderül, hogy a virtuális valóság nem helyettesítheti a valódi együttlétet hosszútávon, Alex és Sergi szembesül a ténnyel, miszerint a már-már kötelező, erőltetett Skype-beszélgetések tartalmatlanná válnak, ők pedig egyre inkább idegennek érzik magukat a másik fél új életétől. Az elsőre működőképesnek tűnő kapcsolatnak hamar befellegzik; Marques-Marcet filmje lépésről lépésre mutatja be, hogyan öli meg a távolság Alex és Sergi szerelmét. Ahogy Alex számára kitágul a tér, úgy Sergi számára összeszűkül. Amellett, hogy mindkettőjüket megviseli a másik hiánya, Sergi bezárkózik otthonába és mély depresszióba esik, amíg a lány megvalósítja álmait és világot lát.

A 99 perces film során könnyen a szerelmesek bőrébe bújhatunk. Marques-Marcet különleges rendezésének köszönhetően a két szereplő szemszögéből nézzük végig az egész történetet, ugyanis csupán annyit tár elénk, amennyi a négy fal között történik, és amit egymásból látnak. Szóba kerülnek ugyan más emberek is – Alex barátokat szerez, Sergi pedig félrelép egyszer –, de róluk csak Facebook-fotókról vagy egy-egy apró utalásból értesülünk. A 10.000 km című film valójában két színész játékára korlátozódik. Ugyanez a metódus érvényes a helyszínekre is; a film nem kíséri el Alexet kirándulásaira, sem Sergit az átmulatott éjszakákba, csupán a dialógusokból derül ki, ki merre járt előző este. Mindennek köszönhetően hatalmas felelősség terhelte a két szereplőt – hiszen a film összhatása főként kettejük alakításán múlott. Marques-Marcet merész vállalkozását mindenképpen siker koronázza; a film az elmúlt idők egyik legformabontóbb és legszebb alkotása.

10.000 km, 2014. Rendezte: Carlos Marques-Marcet. Írta: Carlos Marques-Marcet, Clara Roquet, Natalia Tena, David Verdaguer. Szereplők: Natalia Tena, David Verdaguer. Forgalmazza: Cirko Film

Takács Dalma

szerző: Takács Dalma
honlap e-mail
Takács Dalma 1994-ben született Kaposváron. A Corvinus Egyetem angol nyelvű média és kommunikációtudomány szakán diplomázott. A KULTer.hu popKULT rovatának szerkesztője. Fő érdeklődési területe a szubkultúra-kutatás, a pszichológia és a művészetterápia.