KULTer.hu - Jobb adni, mint kapni
63604
post-template-default,single,single-post,postid-63604,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Jobb adni, mint kapni

Az ajándék (The Gift)

ajandek_1A leginkább a Warriorból és az Exodusból ismerhető ausztrál színész, Joel Edgerton nagyjátékfilmes rendezői bemutatkozása vélhetően nem került volna a magyar mozik műsorára, ha az Egyesült Államokban nem termelte volna vissza a belefektetett mindössze ötmillió dollár több mint hétszeresét. 

A film sikere bizonyítja, hogy manapság is van igény a suspense-t megfelelő ütemben adagoló, régi vágású, okos thrillekere, még akkor is, ha Az ajándék legtöbb megoldását láthattuk már valahol korábban. Edgerton filmjét nézve gyakran eszünkbe juthat a Pokoli lecke, az Amíg alszol, a Kábelbarát, de még a tavalyi nagy Fincher-visszatérés, a Holtodiglan is. A lista első három eleme a történet egyes pontjai, fordulatai okán, míg a Holtodiglan néhány képi megoldását, valamint a hangulatát tekintve rokonítható Edgerton első egészestés filmjével. Az ajándék sztorija egy jómódú házaspár körül bonyolódik. Simon (Jason Bateman) és párja, Robyn (Rebecca Hall) új városba költöznek a férfi előléptetése miatt, az új otthonnal pedig egy régi ismerőst is kapnak, Gordót, aki egykor Simon osztálytársa volt. A férfi különféle ajándékokkal és váratlan látogatásokkal lepi meg a házaspárt, miközben fokozatosan a felszínre kerülnek olyan múltbéli sérelmek, melyek jócskán átrendezik az erőviszonyokat.

762ce26e_the-gift-05_GIFT_085_DF-00551RC_rgb.xxxlarge_2x

Az ajándék legnagyobb érdeme, hogy megfelelő intenzitással adagolja az új információt és a feszültséget, így végig érdekesek maradnak a figurák, és az alkotók által elrejtett plot twistek is működnek, annak ellenére is, hogy némelyik ezek közül (például, hogy pontosan mi történt Gordo és Simon között anno) meglehetősen vérszegény. A rendező azonban eléri, hogy ezek a néhol bagatell csavarok ne kihagyott ziccerek érzését keltsék, hanem a film kiszámíthatatlanságát erősítsék. Így aztán sokszor valóban nehéz megjósolni, mi történhet még, és bár ezek a narratív félrevezetések nem érik el például az M. Night Shyamalan vagy a már említett David Fincher legjobb munkáiban tapasztalt hidegrázást és katarzist, Az ajándék tartogathat váratlan meglepetéseket még a rutinosabb nézők számára is.

3049371-poster-p-1-joel-edgerton-on-becoming-a-creep-for-the-gift-and-moving-outside-of-the-actor-box

Edgerton emellett színészvezetésből is jelesre vizsgázik, mindhárom főszereplő szépen építi fel a karakterét, valamint sikeresen birkóznak meg azzal a feladattal, hogy a történet végére figuráik radikális változásokon menjenek keresztül: a határozott Simon összetörik, és felszínre kerül manipulatív, kényszeres hazudozó énje, Robyn az elnyomott nő szerepéből magabiztos asszonnyá vedlik, míg az Edgerton által alakított Gordo zavart és komplexusokkal teli férfiből válik hidegvérű pszichopatává. Az ajándék így nemcsak a megmásíthatatlan múltról és a korábban történt, látszólag jelentéktelen események súlyos következményeiről szól, hanem egy hazugságokkal átszőtt házasság hanyatlásáról is. Így a kezdetben szimpatikus, mintaférjként tündöklő Simon a történet végére szívből gyűlölhető, egyben pedig szánalomra méltó figurává lesz, ezzel párhuzamosan válik Az ajándék igazán zavarba ejtő alkotássá. Edgerton ráadásul nemcsak rendezőként, hanem színészként is helytáll, Gordo legalább annyira félelmetes és titokzatos figura, mint a Holtodiglan Amy Dunne-ja. Más kérdés, hogy az Edgerton által megformált férfi komplexusoktól szenved, és inkább nevezhető pszichopatának, mint hidegvérű és számító bűnözőzseninek. Gordót kizárólag a bosszú hajtja, Edgerton pedig ezt a motívumot is sikerrel bontja ki, ennek köszönhetően filmjét a lehető legjobb időzítéssel fejezi be, a klasszikus thriller és a pszichológiai dráma mellé a bosszúfilmek műfaji bélyegét is Az ajándékra ragasztva.

Edgerton nagyjátékfilmes debütálása a fentiek mellett midcult mivolta okán is üdvözlendő darab. A színész-rendező ügyesen használja a műfaj Hitchcockig visszanyúló konvencionális mintáit, elegánsan lop az elmúlt évek hasonló témában készült filmjeiből (az eleinte kényszeresen barátkozó Gordo a Kábelbarát Chipjére, a befejezés pedig az Amíg alszol zárlatára emlékeztet), mindeközben pedig képes rámutatni a jóléti társadalom szélsőségeire a mindenkit eltaposó, notórius hazudozó férj és a látszólag törékeny, valójában viszont nagyon is céltudatos feleség ellentmondásos kapcsolatán keresztül. Utóbbi vonal okán pedig a tavaly hazánkban is bemutatott Borgman című szürreális remekművel is rokonítható Edgerton thrillere: a látszólag makulátlan, steril és elit közeg romlottságot, feszültséget és tisztességtelenséget takar, melyet egy kívülről jövő szociopata leplez le. Gordo így minden aberrációja és komplexusa ellenére az igazság követe lesz, a társadalmi elit tagjai pedig összetörnek az igazság súlya alatt.

Az ajándék (The Gift), 2015. Írta és rendezte: Joel Edgerton. Szereplők: Jason Bateman, Rebecca Hall, Joel Edgerton, Allison Tolman. Forgalmazza: InterCom.

Varga Ákos

szerző: Varga Ákos
honlap e-mail
Varga Ákos 1991-ben született, a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar, valamint filmelmélet-filmtörténet alapszakon 2014-ben, majd pedig ugyanott vizuális kultúratudomány mesterszakon 2016-ban. Rövid ideig televíziós műsorszerkesztőként dolgozott, jelenleg pedig a Viacom egyik csatornájának (RTL SPIKE) programszerkesztőjeként tevékenykedik. Szabadidejében a KULTer.hu portál állandó szerzője, és elhivatott szabadúszó filmforgalmazó. Mindezek mellett ő a KULTer stART díj első nyertese.

KULTprogramok

<< 2018. okt. >>
hkscpsv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum