KULTer.hu - 2015 KULTfilmzenéi (TOP 10)
67986
post-template-default,single,single-post,postid-67986,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

2015 KULTfilmzenéi (TOP 10)

A legfülbemászóbb filmzenék, amelyeket még sokáig dúdolni fogunk

Az átlagos filmnéző az esetek nagy részében inkább a cselekményre és a látványvilágra összpontosít, mintsem az olyan (amúgy kulcsfontosságú) alkotóelemekre, mint a filmzene. Utóbbi azonban sokat emelhet egy-egy produkció színvonalán, hiszen az akkurátusan kiválasztott, megkomponált betétdalok szervesen hozzájárulnak a mozifilm vagy sorozat hangulatához és segítik a befogadókat az átlényegülésben. Soron következő listánkban 2015 legütősebb aláfestő zenéi közül válogattunk, amelyek gyakran éppolyan emlékezetesre sikerültek, mint maga a történet. (2015 KULTfilmjeiről itt olvashattok.)

10. Éhezők viadala: A kiválasztott II.

Igaz, a disztópia legutolsó része nem nyerte el túlzottan a kritikusok tetszését, a zene azonban a film erényei közé sorolható. A Francis Lawrence által jegyzett Éhezők viadala befejező részének betétdalait James Newton Howard szerezte, és figyelemreméltóan éles dallamai markánsan körvonalazzák Katniss Everdeen Snow ellen folytatott akciódús harcának, drámai erejének indulatait. A morális dilemmákat, könyörtelen ellenfeleket, halálos csapdákat felvonultató mozi betétdala mindenképpen megér egy misét, úgyhogy el is foglalta listánk tizedik helyét.

9. Az Útvesztő: Tűzpróba

Az Útvesztő: Tűzpróba című filmnél ismét egy olyan esettel van dolgunk, amikor az amúgy gyenge dramaturgiát végül a betétdalok által közvetített hangulat menti meg. A látványvilág tűpontos kidolgozottsága és lélegzetelállító monumentalitása ellenére a cselekményvezetés közhelyesre és laposra sikeredett, azonban a John Paesano által írt filmzenének (is) köszönhetően valószínűleg nem fogjuk egyhamar elfelejteni Wes Ball művét. A jelenetek brutalitása ellenére a dalok inkább pozitív, elgondolkodtató hangvételűek, azonban sikerültségük ellenére sem képesek egy az egyben felvenni a film mozgalmasságát. Ez a néhol jóleső, máskor zavaró feszültség a kilencedik helyig vitte Az Útvesztő: Tűzpróba zenei világát.

8. Star Wars: Ébredő erő

Az óév a gigakultusznak örvendő űropera-sorozat harmadik trilógiájának nyitóepizódjától volt hangos. Nem kérdéses, hogy a zenei aláfestésről (ahogyan az előző részeknél már megszokhattuk) a többszörös Oscar-díjas komponista, John Williams gondoskodik majd. A népszerű hollywoodi zeneszerző gondosan ügyelt a részletekre, és a korábban már jól ismert betétdalokat egy újabb, modernebb köntösbe bújtatta, ezzel biztosítva a tradíció és a kortárs szellem együtt lélegzését. A hosszú évek után ismét vászonra került Csillagok háborúja-történet háttérzenéje igen jól el lett találva, valamiért mégis van egy kis hiányérzetünk, de ez talán csak a film körüli túl nagy izgalomnak, elvárásnak tudható be. 

7. 007 Spectre: A Fantom visszatér

Az új Bond-film betétdalát nem más, mint a Grammy-díjas énekes, Sam Smith énekelte fel, aki egyedi orgánumával hozzájárult ahhoz, hogy maradandó élmény legyen a film. A Writing on the Wall nem csak a mi tetszésünket nyerte el; a Youtube-on több mint hetvenhétmilliós nézettséget söpört be. Meglehetősen merész választás volt a szenvedélytől fűtött, erős amplitúdókkal bíró dal és az erőszakos akciójelenetekkel tűzdelt produkció párosítása, hiszen Thomas Newman elsősorban a lírai dallamok komponálásában van otthon, s ebben az esetben inkább a film előnyére vált ez a paradoxon.

6. Az Amy Winehouse-sztori

Az összetéveszthetetlen hangi adottságokkal megáldott énekesnő tragikus halála után Asif Kapadia készített dokumentumfilmet, amelyben bemutatja Amy sikerekben, bukásokban és botrányokban gazdag életét. Az alkotás archív felvételekkel dolgozik: láthatjuk a főszereplő 27 évének fordulópontjait, érzéki kapcsolatát a zenével, illetve képet kapunk arról is, hogy a tehetséges lány hogyan jutott el a tragikus végig. A filmbe ültetett betétdalok, koncertfelvételek Amy füstös hangjának átütő erejét közvetítik, konstans libabőrbe bújtatva a befogadókat.

5. Trónok harca

A Trónok harca című sorozat filmzenéjének fülbemászó dallama egy letűnt kor világába kalauzol bennünket. Ramin Djawadi tökéletes munkát végzett, heroikus szerzeményének számos feldolgozása létezik többféle műfajban, különböző hangszerekkel előadva, az interneten még technós és rapes átdolgozást is találhatunk. A zeneszerző alkotásaira (ahogyan a Trónok harca zenéjére is) az eklektikusság, a különböző folkos betétek és instrumentálok jellemzőek: a cselló uralja a dallamáradatot, de ütősök és fúvósok is szerepelnek a főcímdalban. A különleges hangszerek által közvetített akusztika a sorozat sötét, borús, középkori stílusú képi világát highlightolja. Az effektív zenei elemek a középmezőnyig juttatták a Trónok harca hangszőnyegét. 

4. Whiplash

Kemény munkának tűnhet egy zenészeket bemutató dráma mögé megfelelő hanganyagot varázsolni, ám Justin Hurwitz játszi könnyedséggel oldotta meg ezt a feladatot. Az emberi konfliktusokat kellő realitásérzékkel ábrázoló Whiplash különlegessége, hogy a dalokat a konzervatórium tanulói komponálják, háttérbe szorítva a dialógusokat. A főként jazz alapú dallamok szinte hézag nélkül illeszkednek a film érzelemvilágához, legyen szó akár egy szereplő önmagával való vívódásáról, akár hétköznapi gyakorlatokról. Szerintünk nem kérdés, hogy Hurwitz neve a jövőben számos stáblista zenei szekciójánál látható lesz majd.

3. A kis herceg

A Mark Osborne rendezésében készült animációs filmhez Hans Zimmer írt egy kellemes, könnyed zeneművet. A vidám, gördülékeny dalok gyermeki lendületet adnak A kis herceg kőkemény mondanivalójának, amely által még mélyebbre utaztathatunk Osborne különleges világában. Valami ilyesmit képzeltünk el, amikor olvastuk a kisregényt, nem igaz? A bronzérmes melódiák a kis herceg gyermeki fesztelenségét, lelkének finom rezdüléseit követik, miközben dinamikus audióélményt kínálnak az élénk fantáziavilághoz.

2. Black Sails – Fekete vitorlák

Jack Sparrow után ezúttal Flint kapitány hódítja meg a Karib-tenger térségét, újabb oldalról bemutatva a kalózélet viszontagságokban gazdag, eseménydús mindennapjait. A sorozat második évadának trailerében és évadzáró epizódjában hallható Leonard Cohen-feldolgozás remekül illik a közkedvelt kalózdráma brutalitásban és erotikában gazdag jeleneteihez, gótikus stílusához. Az Avalanche, Lavina című dalt egyébként Nick Cave dolgozta fel  a zongora melankolikus hangvétele jól érzékelteti Nassau kalózainak sötét lelkivilágát.

1. Liza, a rókatündér

Mindenkinek maga felé hajlik a keze, úgyhogy – kicsit talán elfogultan – az év legjobban sikerült filmzenéjének a Liza, a rókatündér betétdalát választottuk, amely több nemzetközi díjat is besöpört, miközben meglehetősen innovatív hangzásvilágával beírta magát a magyar zenetörténetbe is. Az első magyar-japán surf-rock filmzene szerzője Tövisházi Ambrus, művésznevén Erik Sumo, aki hatvanas évekbeli ázsiai popslágerekből merített inspirációt a dalok megírásához, és a korhűség jegyében csak korabeli felszereléseket, technikákat használt. Az aláfestő dallamokat Csengery Dániel komponálta, aki – saját bevallása szerint – legtöbbet a Liza Dallal dolgozott, emellett a film egyik jelenetében még egy finn country zene is felcsendül. A számok sikerén felbuzdulva decemberben a Budabeats gondozásában megjelent egy bakelitlemez is, amely a film négy kiválasztott zeneművét hordozza.

A szöveg elkészítésében Gondár Flóra közreműködött.

Kiemelt kép: Liza, a rókatündér

Takács Dalma

szerző: Takács Dalma
honlap e-mail
Takács Dalma 1994-ben született Kaposváron. A Corvinus Egyetem angol nyelvű média és kommunikációtudomány szakán diplomázott. A KULTer.hu popKULT rovatának szerkesztője. Fő érdeklődési területe a szubkultúra-kutatás, a pszichológia és a művészetterápia.

KULTprogramok

<< 2018. ápr. >>
hkscpsv
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum