KULTer.hu - Légy inkompatibilis!
72362
post-template-default,single,single-post,postid-72362,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Légy inkompatibilis!

Nem kávéért ülök be reggel a kávézóba a vasútállomáson, hiszen már túl vagyok a hajnali lattén, de mivel közel egy órát kell várnom ezen a nem-helyen, esélyt adok végül egy cappuccinónak. Az üvegfal mellett van csak hely, a taxisortól karnyújtásnyira előveszem a laptopomat, legalább átfutom még a tanításhoz előkészített diasorozataimat, wifi nincs, legalább hasznosan töltöm a várakozás űrjét – a villamoson pedig majd úgyis olvasni fogok (csakis szakirodalmat). A pult fölött újonnan elhelyezett hatalmas lapostévé villog, a hangerő még elviselhető, egy zenei csatorna reggeli műsora megy, körbesandítok, inkább hozzám hasonszőrű, kamaszkorukra nosztalgiával már kevéssé emlékező kávéfüggők a kényszertársaim, a tévéműsornak valószínűleg nem válunk rögtönzött célközönségévé.

Megpróbálok a saját képernyőmre figyelni: déli órámon a reneszánsz művészetre nagy hatást gyakorolt Belvedere Torso ürügyén a 18. század második felében új lendületet kapó antikvitásélményről, a muzealizálódás folyamatáról és a műalkotással való találkozás személyes megrendülés-tapasztalatáról szeretnék beszélni. Mivel saját lelkesedésemet nem tudom kellőképpen színre vinni – és mintha nem is ez lenne az óra küldetése –, Rilke Archaikus Apolló-torzóját szeretném felhasználni, de elbizonytalanodom, hiszen túlzottan soknak tűnik az összeférhetetlenség. A Belvedere Torso újkori ismertsége az 1430-as évektől datált, Michelangelo az 1510-es évek elején fejezi be a Sixtus-kápolna mennyezeti freskóját, amelyen ignudóit a Torso-figura inspirálja, Winckelmann antikvitásrecepciója két és fél évszázadnyira van onnan, Rilke pedig 1908-ban írja meg a versét, ami ráadásul nem is a fent nevezett szoborhoz szól. Túl sok a csúsztatás, mégis remélem, ebben a csapongásban átélhető lehet, hogyan gyakorol hatást az antikvitás emberábrázolási gyakorlata – a Belvedere Torso fej és végtagok nélküli, feszülő, megcsavarodott törzsű figurájának példájával – az újkori és a modern kultúrára, illetve miként értékelődik fel mindebben a folyamatban a 18. század végére a befogadás érzéki tapasztalata.

Torso-Belvedere-03

Időnként felnézek, mert az állomás kávézója nem engedi meg a járkálva morfondírozást, így hátradőlve, tekintetemet felfelé szegezve próbálok meg elmélyedni, de a semmibe bámulást most megakadályozza a tévéképernyő: a felirat szerint éppen a „legszexibb sztárok” klipjeiből láthatunk (mi, a kávézók) válogatást. Fűzőbe préselt, arcvonásoktól a smink által megfosztott, a másodlagos nemi jellegében túlhangsúlyozott, kontrasztos színekkel és radikális kontúrokkal megrajzolt poszthumán test villan fel a képernyőn. Tagadhatatlanul imádom, amikor a szimulákrumok, amelyek ilyen-olyan okok miatt körbevesznek, egymással is szembenéznek. A Belvedere Torso (hiányzó) tekintete hirtelen összevillan a zene ritmusára lüktető preparált testtel, amelynek feje és végtagjai most valószerűtlen módon protézisként nyúlnak elő a törzsből. Rilke metonímiája, amely a részből az egészet hozza játékba („mert nincsen helye egy sem, / mely rád ne nézne” – Tóth Árpád fordítása; „mert itt nincs egy tenyérnyi folt, / mely nem rád tekint” – Kosztolányi Dezső fordítása; „mert nincs pont, mely belőle / ne téged nézne” – Farkasfalvy Dénes fordítása), hirtelen abszurd módon kettéválik a két képernyőn: a Belvedere Torso kiegészítését legfeljebb, ha a nyelv képiségében tudja felfogni a képzelet, a videokliptest hiperkorrekciója ellen pedig a tudat tiltakozik.

A Belvedere Torso és Katy Perry szimulákruma közé végérvényesen befurakszik Rilke, immár felszámolva a felkiáltójelek és a pont bizonyosságának erejét:

Változtasd meg élted! – Kezdj újra élni! – Másképpen kell élned.

Kiemelt kép: Belvedere Torso

Bódi Katalin

szerző: Bódi Katalin
honlap e-mail

Bódi Katalin 1976-ban született Salgótarjánban, jelenleg Nyíregyházán él. A Debreceni Egyetem Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének adjunktusa, irodalomtörténész, kritikus. A Studia Litteraria irodalom- és kultúratudományi folyóirat szerkesztője.

KULTprogramok

<< 2017. dec. >>
hkscpsv
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum