KULTer.hu - Nők, mesék, zenészek, rítusok
72544
post-template-default,single,single-post,postid-72544,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Nők, mesék, zenészek, rítusok

Szőke Péter Jakab: Carnival artiste

Szőke Péter Jakab egy a racionalitás határait kereső, érzelemvezérelt festő, legalábbis erről árulkodik felismerhető vizuális világa – többnyire élénk színfoltokból építkező ecsetkezelésével, kontrasztokat hangsúlyozó technikájával, a lekerekített formákkal és a félrebillentett fejű alakokkal.

Olajfestményein olyan népszerű témák tűnnek fel, melyek kortól, műfajtól és stílustól függetlenül gyakran meghatározóvá válnak a művészek számára, mint amilyen a női test, az arc vagy az egyszerű történetek és legendák eseményei, de az alakok, színek vagy emberek közti hierarchiák, a tudattalan tartalmak működési mechanizmusai is láthatóan foglalkoztatják.

Mi leszel a végén_olaj-vászon_30x30 cm_2015

Portréi rendre stilizáltak és kissé deformáltak, leggyakrabban az expresszionistákat, különösképp Ernst Ludwig Kirchner és Karl Schmidt-Rottluff képi világát idézik meg. A Marcin az őszi színek dominálnak, a Lásd magad! című munkán a hideg kolorit foltszerű arcra rendeződése jelzi izgalmasan a fény-árnyék viszonyokban megnyilvánuló kontrasztokat, miközben a Mi leszel a végén? esetében éppen ellenkezőleg, a sárga fénybe oldódás, az arc egyik felének elanyagtalanodása figyelhető meg.

Holdnővér_olaj-vászon_30x30 cm_2015

Amadeo Modigliani női figuráihoz hasonlíthatók a Juliette és a Mielőtt lemegy a nap című portrék kontúrjai, tiszta formái, valamint a rajtuk látható arcok és nyakak elnyújtottsága. Az utóbbi, rózsaszín és vörös árnyalatokban játszó munka ráadásul egy ismert romantikus film címét kapta. A Holdnővér kifejező arcképe pedig a 70-es évek egyik kultikus olasz filmdrámája, a Napfivér, Holdnővér címét idézi meg, amely Assisi Szent Ferenc egyik költeménye, a Naphimnusz soraiból eredeztethető. Klára a szent életét feldolgozó film női főhőse, feltehetően rá utal a kép címe is. A taoista filozófia szintén női energiákhoz köti a Holdat, ehhez a szerteágazó spirituális hagyományhoz kapcsolódik Szőke Péter Jakab festménye, amikor a női alakot éjszakai árnyalatokkal jeleníti meg.

Egy-egy mesei vagy irodalmi figura is feltűnik a festményeken. A legismertebb Cervantes-mű jelenetét látjuk megelevenedni a Don Quijote és a döglött öszvér című képen, az Ott ült a császár egy jellegzetes mesei szófordulatot hordoz címében, A repülő ló története, valamint a Desiré és az oroszlán pedig önmagukban válnak egy-egy mesei szituáció jelölőivé a képeken feltűnő alakokkal.

Koncert _olaj-vászon_50x70 cm_2014

De Szőke nemcsak inspirálódik a társművészeti alkotásokból, hanem a festési folyamatra mintegy a „belső zene” kifejezőjeképp gondol, mellyel létrehozható a színekből és formákból álló kompozíció, ami szavakban és hangokban kifejezhetetlen érzéseket, üzeneteket képes közvetíteni. Ez az alkotói hitvallás az oka, hogy sok festmény hangszereken játszó zenészfigurákat jelenít meg. A hangok áradását egy átlós kompozícióban sötétzöld tölcsér jelzi a Száll szabadon című művön, amely egy koncert szituációját idézi fel, csakúgy, mint a Két szaxis, melynek alakjai beleolvadnak a kép terét uraló kékségbe. A Hallgató című vászon csónakjában, valamint a Koncert lova mellett pedig egy-egy hegedűst látunk, miközben a Szentmártoni című portré furulyásán a magyar instrumentális zene elismert előadója, St. Martin attribútumait ismerhetjük fel, arcát persze stilizálva, alakját pedig szinte geometrizálva, őszi színekben idézi meg a festő.

Miért maradnál_olaj-vászon_50x70 cm_2015

A Miért maradnál? fekvő aktján szintén látványossá válik a formák geometriai rendjét kereső festésmód, amelyet a kubisták előfutáraként számon tartott Paul Cézanne-tól eredeztet a művészettörténet. A Fűszálszobám és a Balatoni lány című képek kék és a zöld árnyalatokban játszó nőalakjain kevésbé látványos ugyan, de szintén megfigyelhető ez a stilizáltság.

A legújabb, Első pillanat, az Esti ima, az Életed alatt, álmaid felett és a Vermilion című nagyméretű, sokalakos kompozíciók az emberi test viszonyrendszereit jelenítik meg nem hétköznapi szituációkban, hol akrobatikus, hol tánclépéseket vagy rítusokat idéző, sokatmondó, kifejező mozdulatokkal. Az itt látható figurákat már sokkal inkább az anatómiai pontosság jellemzi, mint a korábban említett aktokat. A térbeli viszonyok tisztázatlansága, absztrakt felületekké való átlényegítése, a vibráló színek alkalmazása meditatív hangulatot kölcsönöz ezeknek a tárlat legszínvonalasabb munkái közé tartozó képeknek.

Az első pillanat_olaj-vászon_150x100 cm_2016

Mint az eddigiekből kiderülhetett, a tárlat olasz címe, a Carnival artiste arra a sokszínűségre utal, mellyel Szőke Péter Jakab megidézi és sajáttá teszi a festőelődök eszköztárát, miközben a társművészetek szövevényes hálózatához is sok ponton kapcsolódik tematikában és a címek szintjén egyaránt.

Szőke Péter Jakab Carnival artiste című kiállítása a debreceni Hal Köz Galériában látható 2016. március 29. és 2016. április 30. között.

Áfra János

szerző: Áfra János
honlap e-mail
Áfra János 1987-ben született Hajdúböszörményben, Debrecenben él. Gérecz Attila-díjas és Horváth Péter Irodalmi Ösztöndíjas költő, első verseskötete 2012-ben jelent meg Glaukóma címen, a második 2015-ben Két akarat címen, a harmadik 2017-ben Rítus címen. A KULTer.hu főszerkesztője, az Alföld szerkesztője, óraadó a Debreceni Egyetemen.

KULTprogramok

<< 2019. Már. >>
hkscpsv
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum