KULTer.hu - A szublimáció lehetőségéről
73885
post-template-default,single,single-post,postid-73885,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

A szublimáció lehetőségéről

Ferenczy István, a magyar nemzeti kultúra kanonikus szobrának, a Pásztorlánykának az alkotója 1856-ban halt meg Rimaszombatban, az életrajzok által jellegzetesen dramatizált magányban és csalódottságban. Végrendeletében temetéséről is ír, azt kéri, hogy koporsójára Eurüdiké haláláról készített szobrát helyezzék – ez így is történt. Milyen lelkiállapot kell vajon ahhoz, hogy egy szobrot helyeztessen valaki magára a sírgödörben? Így valósulna meg a szobor mint műforma küldetése? A márványba faragott forma az örökkévalóságnak szólva egyúttal szó szerint a halál megmásíthatatlan tényére figyelmeztet. Vagy Pügmalión szállt volna sírba alkotásával, amelybe beleszeretett?

eurydike

A groteszk egyesülés Ferenczy élettörténetét visszakövetve sem kevésbé allegorikus: a szobrász számos csalódás és egy jelentős, a reformkori magyar nemzet ügye miatt kiemelten fontos megrendelés elmaradása után bezárja budai műhelyét, s visszavonul szülővárosa magányába. Már ekkor, 1847-ben kész van a fekvő nőalakot ábrázoló márványszobor, ami sajátosan rímel a pályakezdését szimbolikusan jelölő Pásztorlánykára: míg a római műhelyben készített alkotás a Szép mesterségek kezdete címvariációval a magyar nemzeti művészet megszületésére tett ígéretet negyed századdal korábban, addig a kígyómarástól a földre hanyatló Euridiké a biztos veszteség kifejezése. A művész a szobor talapzatára azoknak a vármegyéknek a nevét vési fel, amelyek az 1844. évi országgyűlésen az általa tervezett Mátyás emlékmű felállítása ellen szavaztak. Be kell vallanom, először nevetek Ferenczyn, hogy szegény Eurüdikét egy ilyesfajta hajánál fogva előrángatott jelentés kifejezésére használta fel tehetetlen allegóriaként. Nagyszerű szobrászként azért gyanúm szerint sejthette, hogy a kígyómarta asszony szobra, akiért Orpheus az alvilágba is leszáll, többek között az örökké beteljesületlen vágy, pontosabban maga az örök vágy, illetve annak paradox kőbe faragása (hiszen a kő miként is viheti színre a vágyat). S ha már kígyómarás, akkor Laokoón: a halál pillanatában ábrázolni a szenvedő emberalakot, egyúttal rámutatni az emberi élet végességére s azt az örökkévalóságnak szóló szobortárgyban elhelyezni.

Ferenczy tehát Orpheushoz hasonlóan alászáll Hádész birodalmába, de ő, Orpheussal ellentétben, legalábbis szándékai szerint örökké lent marad Eurüdikével. Mit is kezdhetünk ezek után azzal a ténnyel, hogy 1902-ben Beöthy Zsolt kezdeményezésére Ferenczyt exhumálják, hogy a szobrász nagyszerűsége előtt legalább az utókor tiszteleghessen, s nem titkolt cél Euridiké „exhumálása” is: a félévszázados alvilági lét után Orpheus szerelme visszatér az élők közé. Ferenczytől persze valójában elveszik a szinte teátrálisan megrendezett saját halálát, hogy figuráját (újra) valami ködös nemzeti eszme szolgálatába állítsák.

Nem tudom, mi a nyomasztóbb: arra ébredni kora reggel, hogy nyomaszt Ferenczy életpályája és halála utáni élete, vagy az, hogy egyáltalán ilyen dolgok nyomasztanak. Ma megpróbálok hat kört futni a tó körül, s már az első alatt elönt a boldog bizonyosság: futás közben semmin, de tényleg semmin nem tudok gyötrődni azon kívül, hogy vajon kibírom-e még a következő körig, és így tovább. Szinte megértően húzok el újra és újra a pecások mellett, ahogy a víz rezdüléseit figyelik, megadóan húzódom félre a mellettem elsuhanó lány mellett, aki súlyzókkal nehezít, kíváncsian nézem, ahogy az újonnan kialakított pályán már egy apuka a kisfiával focizik. Sietnem kell, vissza a könyveimhez és a képekhez, hogy mihamarabb jöhessek ismét.

Bódi Katalin

szerző: Bódi Katalin
honlap e-mail
Bódi Katalin 1976-ban született Salgótarjánban, jelenleg Nyíregyházán él. A Debreceni Egyetem Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének adjunktusa, irodalomtörténész, kritikus. A Studia Litteraria irodalom- és kultúratudományi folyóirat szerkesztője.

KULTprogramok

<< 2019. okt. >>
hkscpsv
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum