KULTer.hu - Kritikusok töréstesztje
87960
single,single-post,postid-87960,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Kritikusok töréstesztje

Rock & Read – Kritikus és kortárs – Szabó T. Anna: Törésteszt

A Fiatal Írók Szövetsége és a Járom Kulturális Egyesület Rock & Read névre keresztelt beszélgetéssorozatának keretében debreceni kritikusok vitatnak meg kortárs irodalmi műveket. E kezdeményezés első alkalmán az eddig leginkább költőként és gyermekirodalmi művek szerzőjeként ismert Szabó T. Anna első prózakötete került a kritikusok asztalára. Lapis József moderátor beszélgetőtársai Bódi Katalin, Balajthy Ágnes és Uri Dénes Mihály voltak.

Ahogyan az esemény leírása alapján sejteni lehetett, éles kritikusi szem és nyelvezet jellemezte a délutáni beszélgetést. Ahogy Lapis József felvezetésében elhangzott, a megvitatott kötet, Szabó T. Anna Törésteszt című, 49 szövegből álló kisprózagyűjteménye vegyes fogadtatásban részesült – mind a kritikusok, mind a rajongók részéről (az eladási listákon ugyanakkor előkelő helyen áll, ami mutatja, hogy várt, sokakat érdeklő kötetről van szó).

A moderátor első kérdése – mintegy zsinórmértékként – azt firtatta, hogy a „rock & read”-erek kit tartanak etalonnak a kortárs magyar prózában. Abban, hogy kortárs magyar irodalom nem nagyon kényeztet el minket ebben a tekintetben, mindhárman egyetértettek, de Nádas Péter Emlékiratok könyve és Tompa Andrea Fejtől s lábtól című kötete magasra teszi a lécet.

20170322_170636

A beszélgetőtársak a Nők Lapja tárcanovelláinak kontextusával vetették össze a kötet szövegeit, amelyek eredeti környezetükben a magazin lapjain megállják a helyüket. Más kérdés az, hogy 49 darab ilyen kispróza egymás mellett már egészen máshogy tud vagy éppen nem tud érvényesülni. A befogadó könnyen elveszhet a rövidebb-hosszabb szövegek erdejében, és a kötet nagyvonalú szerkesztettsége sem segíti őt valamiféle tájékozódási pont megtalálásában. Ugyanakkor a másik oldalról: így nincs meg az olvasói kényszer a kompozíció felőli olvasáshoz, illetve a tragikum is könnyebben elviselhető.

A beszélgetés további részében mégis sikerült néhány összetartó tematikus elemet felfejteni: a szövegek főleg a középkorú nő traumáit, boldogtalanságát, az ebből fakadó kilátástalanságát és válságát ábrázolják röviden, drámaian, de sokszor bizony önismétlően, a női sors áldozatiságát hangsúlyozva. A kritikusok kiemelték, hogy nagyon erősen jelen vannak a szövegben – mintegy kicsinyítő tükörként – a női magazinok, online női fórumok metaforái, helyzetei. Ezen felületek groteszk világa íródik bele a kisprózákba.

A kérdésre, hogy ez a könyv mégis hogyan lehet terápiás kötet az olvasó számára, Uri Dénes Mihály kiemelte, hogy a Törésteszt – Szabó T. Anna szavaival élve – a harag könyve, a trauma feldolgozásának eszköze pedig annak „kiírása”. Azonban abban egyetértettek a kritikusok, hogy mégis túl sok, olykor unalmas, panaszkodásba átcsapó szöveg zúdul az olvasóra. Balajthy Ágnes szerint azok a darabok, amelyekben a szerző megtartja az egyensúlyt és odafigyel az arányokra, kifejezetten jól tudnak működni.

20170322_170851

Lapis József következő kérdése („Milyen a szövegek irodalmi nyelve?”) hozta elő leginkább az éles szavú kritikust a „rock&read”-erekből. Bódi Katalin leginkább némely szövegek azon üzentét bírálta, mely szerint a tudat valamiféleképpen képes uralni a testet. Balajthy Ágnes e prózai szövegekben a szerzői kéz láthatóvá válását és a lírikus nyelvhasználat jelenlétét tartja problémásnak, hiszen így a tragikum nem érezhető át annyira. Uri Dénes Mihály a szereplők szóhasználatának következetlenségét rója fel leginkább a kötetnek.

Ezt követően a női elbeszélő szerepéről és ennek tükrében a kötet férfiképéről folyt a diskurzus. Mindhárom kritikus egyetértett abban, hogy egy negatív, sztereotip férfikép van jelen, ami akár a férfi, mind a női olvasók egy részét eltávolíthatja a könyvtől. Ám Balajthy Ágnes felhívta a figyelmet arra, hogy az élethelyzetek miatt tűnik statikusabbnak ez a férfikép. Példaként hozta fel azt a visszatérő – már-már idegesítő – motívumot, miszerint a férjek elvárják, hogy vacsora legyen az asztalon.

20170322_171742

Zárásként a résztvevők kiemelték, hogy maga a kockázatvállalás, hogy Szabó T. Anna ilyen formában kiadta a tárcanovelláit, becsülendő. Hiszen van olyan élethelyzet, ahol ezek az igényes, olvasmányos, rövid, specifikusan női olvasóknak szánt szövegek szórakoztathatnak, mert általuk akár tíz perc alatt három különféle élethelyzetbe csöppenhetünk, ahonnan kicsit saját életünkre is rálátás nyílhat.

Folytatás ugyanitt, a Debreceni Költészeti Fesztivál idején, április 11-én, új kritikusokkal, ezúttal világirodalmi verseskötettel a terítéken.

Rock & Read – Kritikus és kortárs: a Fiatal Írók Szövetsége beszélgetéssorozata – Szabó T. Anna: Törésteszt, Debrecen, Méliusz Juhász Péter Könyvtár, 2017. március 22.

A fotókat Herczeg Ákos készítette.

Gyuris Adél Kinga

szerző: Gyuris Adél Kinga
honlap e-mail
Gyuris Adél Kinga 1994-ben született Debrecenben. Jelenleg a Debreceni Egyetem magyar-történelem tanárszakos hallgatója. A Tympanon főszerkesztője. Fő érdeklődési területe a halál témaköre, a halálról való beszédmód, a temetési rítusok szövegei.

KULTprogramok

<< 2017. ápr. >>
hkscpsv
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum