KULTer.hu - Határtalan abszurd
90476
post-template-default,single,single-post,postid-90476,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Határtalan abszurd

Out

Sajnos a hazai sajtó ingerküszöbét leginkább a cannes-i díszbemutatót követő hatósági intézkedés ütötte meg Kristóf György első nagyjátékfilmjével kapcsolatban. Pedig az Out egy őrülten szórakoztató, bizsergetően abszurd szerzői film, mely sokkal több figyelmet érdemelne a bulvár alsóbb regisztereit idéző, botrányt kiáltó cikkeknél.

A FAMU-n végzett Kristóf György magyar-szlovák-cseh-lett koprodukcióban forgatta a filmet, ez az országok közötti átívelés pedig jelen esetben nemcsak a finanszírozás szempontjából fontos, hiszen, road movie-ról lévén szó, a történet Szlovákiában, Lettországban, valamint a két ország közötti úton játszódik. Ágoston (Terhes Sándor) nyugdíjazás előtt álló mérnök egy szlovák erőműben, ám létszámleépítés miatt kirúgják állásából. Ez a hirtelen, elsőre szinte felfoghatatlan történés utazásra sarkallja az idősödő férfit, aki nem sokat gondolkodik azon, hogy feleségét és lányát hátrahagyva Lettországban próbáljon szerencsét. Ám az ott kínálkozó munka sem válik be, így Ágoston céltalanul bolyong Európában, miközben egyre képtelenebb események történnek vele.

Az Out egzisztenciális road movie-ként is nézhető, ám Ágoston cél nélküli vándorlása és az egymással felcserélhető epizódokból építkező szerkezet által egészen a pikareszk regényekig nyúlnak vissza a készítők. Ennek megfelelően a film hamar, a bonyodalomnál felrúgja a történetvezetési konvenciókat. Ágoston először konkrét céllal kel útra, azonban motivációi elapadásával és a tervek felszámolódásával az abszurdba hajló groteszk történések kezdik szervezni a filmet. Persze intő jelek már korábban is mutatkoznak: a benzinkútnál reggeliző apáca vagy a nyulaival tévés hírnévre szert tevő furcsa lett nő megjelenése kezdik megbontani a racionalitást, ám ezek után az Out több sebességgel feljebb kapcsol. Egy lett horgászboltban dolgozó ikerpár tagjai a képkivágat két szélén állva felváltva és egyszerre, majd egymást kiegészítve horgászbotokról nyomják a szöveget a szkeptikus arckifejezéssel őket hallgató Ágostonnak, aztán egy kitömött nyúl, Lev lesz egy diszkóparty fontos kelléke, hogy végül a kisstílű alvilági fickó és az ő nyúl-halszájú barátnője megjelenésével jusson tetőfokára a groteszk humor. Az Out a legképtelenebb fordulatot is magától értetődő eseményként tálalja, ezzel a filmnyelv utal Ágoston felfoghatatlan traumájára és közvetve arra is, hogy ebben a korban lehetetlen új életet kezdeni.

Kristóf György tehát egyszerű tézisekkel és papírvékony cselekménnyel dolgozik, az Out azonban képes érzékeltetni a főhős kilátástalan helyzetét. Ez a javarészt okosan felépített jeleneteken és a jól eltalált, hol groteszk, hol abszurd hangulaton túl Terhes Sándornak köszönhető, aki főszereplőként sikerrel tartja egyben az egymáshoz lazán kapcsolódó epizódokat. Játékának kulcsa a közöny: semmin nem lepődik meg, a legabszurdabb történést is rezzenéstelen arccal fogadja, egy idő után pedig passzív figuraként sodródik egyik kalandból a másikba. Az alkotók így képesek átadni azt a komplex, a kilátástalanság, az élni akarás, a tehetetlenség és a már említett közöny keverékeként körülírható életérzést, mely Ágostonra a munkája elvesztését követően nehezedik.

A lazán összekapcsolt epizódok több szimbólummal dolgoznak. Ezek közül a leghangsúlyosabb két állatmotívum, a hal és a nyúl. Ágoston egy műcsalit tart magánál, de dolgozik halászhajón is, Pohárnok Gergely operatőr kamerája pedig gyakran elidőzik a hálóból kihulló halakon vagy épp magát a halászás aktusát és a takarítást mutatja meg közelik és kistotálok váltogatásával. Sőt, a filmet is egy halfogást bemutató szekvencia foglalja keretbe. A hal, valamint a horgászás motívumai viszonylag egyértelműek, a rendező a ‘zavarosban halászni’ szólás jelentésváltozatait bontja ki általuk, de a horgászás egyik alapvető kelléke, a szerencse is fontos, mely Ágostont nemcsak a parton, de az életben is elkerüli. A nyúl szintén Ágoston jelölőjeként szolgálhat, a kitömött nyúl az egykor élettel teli, mára azonban passzívvá, közönyössé váló férfit szimbolizálhatja. Azonban Kristóf György, rendkívüli öniróniát tanúsítva, a mesterien maszkolt hal- és nyúlszájú nő szerepeltetésével jelzi: nem feltétlenül kell túlgondolni és teljesen komolyan venni az Out szimbólumrendszerét.

A cím így egyszerre utal a racionalitás, egy tisztes kispolgári élet, valamint a szülőhaza elhagyására, ezek által válik mindenen kívül állóvá a főszereplő, illetve az ezt kísérő közönytől és túlhajtott groteszktől lesz kellemesen egyedi filmélmény Kristóf György nagyjátékfilmes bemutatkozása, mely ugyan nyomokban magán visel elsőfilmes egyenetlenségeket, ám ezek mellett is jó tempójú, gondolatébresztő és veszettül szórakoztató darab. Nagy kár, hogy különösebb feltűnés nélkül kopott ki a mozikból.

Out, 2017. Rendezte: Kristóf György. Írta: Horváth Eszter, Kristóf György, Papp Gábor. Szereplők: Terhes Sándor, Bandor Éva, Bárdos Judit, Gáspár Tibor. Forgalmazza: Vertigo Média.

Varga Ákos

szerző: Varga Ákos
honlap e-mail
Varga Ákos 1991-ben született, a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar, valamint filmelmélet-filmtörténet alapszakon 2014-ben, majd pedig ugyanott vizuális kultúratudomány mesterszakon 2016-ban. Rövid ideig televíziós műsorszerkesztőként dolgozott, jelenleg pedig a Viacom egyik csatornájának (RTL SPIKE) programszerkesztőjeként tevékenykedik. Szabadidejében a KULTer.hu portál állandó szerzője, és elhivatott szabadúszó filmforgalmazó.

KULTprogramok

<< 2017. nov. >>
hkscpsv
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum