KULTer.hu - Kis kamasz pornográfia
90879
post-template-default,single,single-post,postid-90879,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Kis kamasz pornográfia

Kicsiny szekszualitásunk apró titkai

Bevállalós előadással jelentkezett a RIM – Radnóti Ifjúsági Műhely 2. évfolyama, Kicsiny szekszualitásunk apró titkai címmel. Minden évad végén készül egy vizsgaelőadás, amit a gyerekek a színház színészei segítségével raknak össze, és egy olyan témájú darabot mutatnak be, ami a korosztályukat érintő problémákat járja körül.

Az előadás előtt a rendezők szólnak néhány szót arról, mire számíthatunk, majd egy játékhoz keresnek öt önként jelentkezőt a nézők közül. A RIM-es fiatalok is ezzel a játékkal kezdtek neki a próbafolyamatnak hónapokkal ezelőtt. A jelentkezők feladata, hogy eldöntsék, a hamarosan megérkező, hatéves Petra mely családtagja szeretnének lenni. Ezen az előadáson adott egy apa, egy anya, a nagypapa, a nővér és a fiatalabb féltestvér. Ezután megkezdődik az improvizáció, az óvodást alakító Vincze Petra besétál egy gerincközépig felhúzott, rikító zöld pizsamában egy plüssbanánnal a kezében, és minden családtagnak nekiszegezi a kérdést – mert hallott valamit az oviban –, hogy mi az a szex. Repkednek a további kérdések: „akkor azt csak fiúkkal lehet?”, „anya, ti is csináljátok?”, „a fiúknak más?”, „a nagyapáé milyen?”. A hebegő önkénteseket nézve rögtön világossá válik a darab témaválasztásának indokoltsága. Bár a nézők nagy része továbbra is a helyén ül, mégis érzi, neki is szólt a kérdés. Gondolkodni kezdünk és bevonódunk már az előadás első öt-tíz percében, ezt pedig egészen elegáns és kreatív módon érik el.

A nézők helyet foglalnak, és kezdetét veszi a jelenetsorokra felfűzött előadás. A jelenetek alapvetően különállóak, de bizonyos esetekben epizódszerűen kapcsolódnak egymáshoz (például egy korábbi cselekményszálra utalnak vissza). A színpad a széksorok mentén elég hosszú, az előadást az Andrássy úti próbateremben játsszák. A díszlet egy óvodai csoportszobához hasonlít leginkább, tele mindenféle játékkal. Ugyanakkor középen-hátul egy padlótól plafonig érő „pornófalat” látunk, amely felnőtt magazinokból kivágott, helyenként bizarr képekkel van teleragasztva. A darab közben gyakran szolgál a fal előtti tér szexuális tevékenységek színhelyéül, de van, hogy egyfajta oltárfunkciót tölt be. Az előadás utáni beszélgetésnél kiderül, hogy a fiatalok maguk állították össze a díszletet és vágták ki a pornográf képeket, ami már önmagában tanulságos (de sokkoló) élmény volt számukra néhányszor.

Az előadás fontos eleme a zene, ez helyenként egészen frappáns és innovatív, mint például a többszöri Bëlga-számokra való playback, amihez általában egy koreográfia is társul, egyféle „trash-musical” hangulatot keltve. A szereplők azonban olyan átéléssel és fiatalos bájjal viszik végig ezeket a részeket, hogy nem esik szét a jelenet az éles stílusváltástól, inkább csak fokozza az egész darab frissességét és lendületét. Ennél egy kevésbé újszerű, sőt inkább hatásvadász megoldás a szentimentális szerelmes dalok használata aláfestésként, mint például Adele Hellója. Viszont azt is érdemes megjegyezni, hogy bár tudtam, mire hivatott a jelenet közben beindított giccses zene, ennek tudatosítása ellenére is éreztem, hogy egyre jobban bevonódom érzelmileg.

A jelenetek tematikailag főként két nagy blokk köré csoportosultak: az óvodáskori szexualitás (saját magunk és egymás testének felfedezése, új kifejezések és fogalmak megismerése, nemi identitás alakulása) és a kamaszkor köré (ismerkedés, randizás, kapcsolatok, szüzesség, rajongás, férfi és női preferenciák). Voltak ettől kissé elütő jelenetek, egy ilyen például a vallás viszonyulását a szexualitáshoz (főként a homoszexualitáshoz) figurázta ki, de az epizódszerű struktúra miatt ez sem tűnt kilógónak.

Alapvetően elég „hangos” volt a darab, azaz a szereplők sokat kiabáltak, sikítoztak, zajongtak, énekeltek, ezzel szép kontrasztot képzett a néhány csendre és szenzitivitásra épített jelenet. Ilyen volt egy óvodás fiú (Kerekes Marci) ráeszmélése lányos jellegeire, másságára, hosszú távon egy homoszexuális identitás kialakulását sugallva. De hasonlóan lélegzet-visszafojtó epizód volt a kihűlt házasság életképe, az elidegenedett házaspárt Besmart Viktória és Böröczfy-Végh Péter formálta meg.

A darab nyelvhasználata próbálta tükrözni azt, ahogyan a gyerekek és fiatalok az életben is beszélnek. Ez általánosságban még természetesebbé tette a kamaszszínészek beszédét, és az embernek az az érzése támadt, ez ismerős, ez valós. A beszédmód néhány fricskaszerű, ironikusabb jelenetben tért el indokoltan, valamint előfordultak patetikusabb, közhelyesebb szóváltások is. Emlékezetes „mentés” volt például egy teste elfogadásáról beszélő lány (Besmart Viktória) monológja, ami a felénél szerencsére a nagy életigazságokból egy frappáns, szórakoztató felsorolásba váltott át az összetartozásról (Stan és Pan, kávé és cigi, rizi és bizi stb.).

A szereplők a jelenetekben általában a saját neveiket használták, és az egészen magas létszám ellenére a darab végére szinte mindenkiét meg is jegyeztem. A legszuggesztívebb hatást Kerekes Marci megszólalásainál éreztem, ösztönös és meggyőző volt minden szerepében. Szintén szép színészi alakítást nyújtott Vincze Petra és Grozdits Antal, akiknek a karakteréből áradt valami komikus, szórakoztató, energikus jelleg, amivel sok lendületet vittek az előadásba. Kiemelném még Böröczfy-Végh Pétert is, aki talán a legszélesebb szereppalettán mozgott, és minden karakterébe jól bele tudott helyezkedni. A teljes szereplőgárda ígéretes színészpalántákból állt, egyéniségüket, személyiségüket jól közvetítették a nézők felé. Ezt segítette a jellegzetes szófordulatok, visszatérő elemek, viccek beépítése a darabba.

A fiatalok szünet nélkül játszották végig a kétórás előadást, ráadásul olyan dinamikával, ami nem hagy bennünket unatkozni. Olasz Renátó, Horváth János Antal és Figeczky Bence mentorálásával a RIM-esek maguk írták és rendezték, a jeleneteket saját életükből vett, környezetüktől hallott történetekből alakították ki azt. Eleve egy tabutémát járnak körül, de emellett életkoruk még izgalmasabbá teszi az előadást, emeli a tétjét. Bemutatják, ők maguk hogyan gondolkodnak a szexualitásról, és az előadás színhelyét elhagyva úgy érzi az ember, többet tanult a kamaszokról, mint eddig bármikor (beleértve saját kamaszkorát is, amelyet nem külső szemlélőként követett végig).

Kicsiny szekszualitásunk apró titkai. Rendezte: Olasz Renátó, Horváth János Antal és Figeczky Bence. Játsszák: Besmart Viktória, Boros Judit, Böröczfy-Végh Péter, Buzás Csenge, Grozdits Antal, Hegedűs Nóra, Jáger Lilla, Kammermann Lilla, Kerekes Marci, Lajos Boglárka, Molnár Dorka, Vincze Petra. RIM – Radnóti Ifjúsági Műhely, Budapest, 2017. május 17.

A fotókat Brozsek Niki készítette.

Bánóczi Beáta

szerző: Bánóczi Beáta
honlap e-mail

Bánóczi Beáta 1994. április 23-án született Miskolcon. Jelenleg az ELTE pszichológia mesterszakos hallgatója. Szabadidejében slammer. A filmművészet mellett a szépirodalom iránt érdeklődik, verseit közölte a FÉLonline, a Kis Lant és az Irodalmi Szemle.

KULTprogramok

<< 2017. dec. >>
hkscpsv
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum