KULTer.hu - Környezettudatos és kreatív
91570
post-template-default,single,single-post,postid-91570,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Környezettudatos és kreatív

Dömény Klaudia művészetéről

Ha a Grimm-mesék hősnőinek huszonegyedik századi, budapesti hasonmásait keresnénk, tuti, hogy Dömény Klaudia testesítené meg Hófehérkét. Haja fekete, mint az ében, bőre fehér akár a hó. Hogy ki ez a meselány?

Dömény Klaudia, fiatal divattervező, aki nagyon szeret búvárkodni a különböző népek monda- és hiedelem világában. „Nagy mesegyűjtő vagyok” – mondja, amikor arról kérdezem, hogy talált rá márkájának cseppet sem szokványos nevére, a Kamorkára – „A Kamor a szülő asszonyok ágya felett őrködik. Vigyáz rájuk és pici babáikra. Nem egészen tündér, inkább egy jóságos védőlény. A Mod’Art francia divatiskolában diplomáztam, akkor kellett kitalálnunk a márkanevünket is, a vizsgamunkáimat már Kamorkaként mutattam be. Hozzátettem a „-ka” kicsinyítőképzőt – egyrészt a gyerekek miatt, akiknek elkezdtem tervezni, másrészt, mert szerintem így sokkal aranyosabb.”

Szokatlan kezdés egy dizájnertől, hogy a kifutón megtett első lépései a kismama- és gyermekruhákkal indulnak. Klaudia egész életében maghatározó szerepet játszottak a gyerekek. Kamaszkorától gyakorló bébiszitterként rengeteg tapasztalatot, ismeretet szerzett a kicsikről és a kicsiktől, később ezeket a bölcsességeket valamilyen módon beépítette kollekcióiba.

„Gyerekruhákkal indultam. A női ruhák – bármennyire is hihetetlennek hangzik – ezekből nőtték ki magukat. Megkerestek anyukák, akik a kislányukkal szerettek volna összeöltözni, sőt olyanok is akadtak, akik megvették maguknak a legnagyobb gyerekméretet, mert annyira beleszerettek az adott darabba, és szerencséjükre jó volt rájuk. Mások elkezdték kérni, hogy tervezzem meg nekik a kislányruhát felnőtt méretben is.”

Klaudia sorra mutatja a ruhákat, tapintsam meg őket, hogy megtapasztaljam a pamut, a len és a kender alapú anyagok különbségeit, közben megosztja velem tudását az organikus anyagokról és az ökodivatról: „Engem a divatban leginkább az anyagok, textíliák, színek érdekelnek, nem a csillogás és a kifutók. A kedvenc részem a tervezésben a minták kitalálása. A különböző kis rafinériákkal – mint a rojtok, szegélyek, hímzések – is nagyon szeretek elidőzni” – mondja – „Növényi alapanyagaink természetes formában, vegyszermentesen, vagyis organikusan kerülnek felhasználásra. Magyarországon elsőként mi kezdtünk el foglalkozni organikus textilekkel. A Kamorkában minden természetes.”

Dömény Klaudia és csapata nagyon figyel arra, hogy vásárlóik nyomon tudják követni, hol, hogyan készülnek a ruháik, Ismerjük meg ruháink eredetét kampányfilmjüket direkt ebből a célból készítették. A filmből megtudhatjuk, hogy nem sokkal a rendszerváltás után, a kilencvenes évek kezdetén elözönlötte Magyarországot a kínai áru dömping, ezzel egyidejűleg a textilipar teljesen tönkrement, majd megszűnt. A gyárak, szövödék, varrodák eltűntek, hiszen az új, olcsó áruval nem tudták felvenni a versenyt. Azóta sem sikerült talpra állniuk, a rendszerváltás privatizációi pedig egyáltalán nem tettek jót az iparágnak, és ez napjainkban sincs másként. A távol-keleti gyártás megteremti és fenntartja a fogyasztói társadalom állandóan megújuló igényét a mindig változó fast fashion trendek iránt.

„Nagyanyáinknak kevés ruhája volt, azokat pedig megbecsülték és továbbörökítették lányaikra. Saját kezeikkel készítették őket, jó minőségű, természetes anyagból, igényes hímzésekkel, díszítésekkel. Gondoljunk bele, több évtizedet kibírtak! Ezek a ruhák a szó szoros értelmében személyre szabottak voltak, erős érzelmi kötelék fűzte őket viselőikhez” – mondja Klaudia, aki rajztanár édesanyjának köszönhetően mindig is vonzódott a természet és a népművészet felé. Kislánykorától kezdve hímzett, varrt és a kötéssel is megpróbálkozott – bár az utóbbi kicsit rázósabb, nincs elég türelme hozzá, de nem adja fel, már csak azért sem, mert a Kamorka egyik irányvonalát a különböző kötött ruhák, felsők képviselik. Ezek a termékek időtállóak.

Abban a Paks melletti kis faluban, ahonnan Klaudia elindult, élnek aranykezű nénik, akik a dizájner instrukciói alapján gyorsan villogó kötőtűikkel megvalósítják mindazokat az elképzeléseket, melyek megszületnek a tervezőasztalnál. A fiatal dizájner ezzel tulajdonképpen egyfajta szociális tevékenységet is végez, segíti a vidéken élő nyugdíjasokat, hogy egy kis plusz jövedelemhez jussanak, és egyben ráirányítja a figyelmet a régi, tradicionális kézimunkákra.

„Magyarországon a gyerekdivat a szó szoros értelmében gyerekcipőben jár, én viszont a kezdetektől tudtam, hogy nekik akarok tervezni. Különösen fontos, hogy a gyermekeink öltözködésére is odafigyeljünk. A szülök részéről egyre nagyobb figyelem irányul arra, milyen étellel táplálják őket, milyen babaápolókat használnak. Az is lényeges, hogy a ruha, amit ráadunk a kicsikre például bőrbarát-e. A magyar társadalomnak csak egy vékony rétegét foglalkoztatja a környezet- és egészségtudatosság. A Kamorka egyik fontos küldetése, hogy közel vigye és egyben informálja is az embereket a fenntartható divatról. Vannak, akik akkor hallanak először minderről, amikor belépnek a boltba.”

A hangulatos kis üzlet, melyben Klaudia saját márkájának otthont teremtett, Újlipótvárosban található. Kókuszrostszőnyeg, fehér törzsű nyírfák ágaira erősített hinta, nem pusztán dizájnkellékek a mennyezetet borító zsákvászon, hanem hirdetőtáblái is természetközpontúságnak.

A Kamorka logója a faágon himbálózó fehér hinta, ha beleülsz, elrepít, elringat, megnyugtat. Nem csak a gyerekeket vonzza magához. A márka kisfilmjeinek képi világában erőteljesen érvényesül Klaudia finom, érzékeny látásmódja, és művészeti koncepciója, melyet az erdők, a víz, a föld és az ég inspirálnak.

A Kamorka 2017-es nyári kollekciója a Kertterápia nevet viseli, a textilek mintáit Klaudia tervezte. Nem bírtam megállni, hogy ne kérdezzem arról, milyen darabokkal készül őszre és télre.

„Szabó Magda Tündér Lalája volt rám a legutóbb nagyon nagy hatással. Hangos könyvben vettem meg és szinte mindig ezt hallgattam. Új értékekkel lettem gazdagabb. Két színvilág dominál majd a következő kollekcióban: Tündérország és Üveghegy púderes pasztellje, amire Áter-Páter, a gonosz varázsló sötétsége vet sötétkék árnyékot. A legviccesebb az egészben, hogy Szabó Magda évtizedekkel a nagy unikornis trend előtt már kitalálta Gigit, a kis arany egyszarvút, úgyhogy most hozzánk is be fog nézni!”

A fotók forrása a Kamorka hivatalos oldala.

Németh Ványi Klári

szerző: Németh Ványi Klári
honlap e-mail
Németh Ványi Klári újságíró. Budapesten él. Első regénye 2014-ben Anarcsi boszorkányok címmel jelent meg a Kalligramnál. Az ELTE-BTK-n diplomázott.

KULTprogramok

<< 2017. Sze. >>
hkscpsv
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum