KULTer.hu - Az igazi paradicsom
94408
post-template-default,single,single-post,postid-94408,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Az igazi paradicsom

Rögtönzött szerelem (The Big Sick)

A stand up műfaját nem könnyű átültetni a filmvászonra, egy sokak által ismert és kedvelt komédiás nem garancia arra, hogy az őt szerepeltető vígjáték működőképes vagy egyáltalán vicces lesz. Erre tett egyfajta kísérletet Kumail Nanjiani és felesége, Emily V. Gordon, amikor saját történetüket írták meg forgatókönyvként.

Hadd pontosítsak rögtön az elején. Itt nem az élő közönség előtt működő poénok reciklálásáról, a színpadra vitt, jól-rosszul sikerült fellépések hosszú sora alatt megkonstruált stand upos alteregó gátlástalan exploitációjáról van szó (mert ez szinte mindig hamvába holt ötlet, lásd Dumapárbaj), hanem egy romantikus vígjátékról, ahol előre tudjuk, hogy sok viszontagság után a lány és a fiú végül összejönnek. Ráadásul ezt a történetet az élet írta, nem pedig a stúdiónyomásnak és a műfaji szabályoknak engedelmeskedő megélhetési humoristák, karrierista forgatókönyvírók.

Különös film a The Big Sick, több okból is. Nem nehéz észrevenni és utánajárni, hogy a főszereplő Kumailt alakító Kumail Nanjiani a valóságban is stand up komédiás, filmbeli barátnőjét (akit Zoe Kazan, Elia Kazan filmrendező unokája játszik) pedig pont úgy hívják, mint a feleségét (sőt, külsőleg is hasonlít rá), akivel közösen írták a forgatókönyvet. Egy rendkívül személyes történetről van tehát szó, ami természetesen passzol a stand upos létformához, hiszen műsoraikban ők is rengeteget merítenek saját, családjuk vagy épp szűkebb környezetük megtörtént eseményeiből.

Másrészt Kumail Pakisztánban született, a film szerint 14 évesen (valójában 18 éves korában) került az Egyesült Államokba. Muszlimként manapság sincs könnyű dolga az embernek az USA-ban vagy éppen Európában, Kumail fellépései során tematizálja is az általa tapasztalt hétköznapi rasszizmust, és egyfajta küldetésként igyekszik megismertetni az emberekkel szülőhazáját, hagyományait, és persze humoros formában bemutatni az amerikai popkultúra és saját ősi kultúrájának ütközőpontjait.

A brit filmekben komoly hagyománya van a pakisztáni vagy épp indiai bevándorlókról szóló alkotásoknak, elég, ha csak Stephen Frears 1985-ös Az én szép kis mosodám című mozijára vagy a könnyedebb Csavard be, mint Beckhamre gondolunk. Ám az utóbbi években az amerikai fősodorban is egyre több volt brit koronagyarmatról származású komikus, színész tűnik fel. Az indiai, de az USA-ban született Hasan Minhaj a Comedy Central egyik ismert humoristája, akinek mostanában indul be a színészi pályája, illetve Aziz Ansari, aki stand upos karrierje mellett a Master of None című sorozattal vált népszerűvé. Az Angliában született pakisztáni Riz Ahmed talán a legismertebb, mert a kiváló Aznap éjjel című sorozat főszerepén túl olyan hollywoodi blockbusterekben szerepelt, mint a tavalyi Jason Bourne vagy a Zsivány Egyes. Hozzájuk csatlakozik most Kumail Nanjiani, akit a már a negyedik évadnál járó vígjátéksorozatból, a Szilícium-völgyből is ismerhetünk.

A romkom műfajától idegen az a tény – és ez is különlegessége a Rögtönzött szerelemnek –, melyre a film eredeti címe utal, vagyis hogy itt egy nagy betegségről lesz szó. Ezt pedig tessék szó szerint érteni, ugyanis Emily, a lány nagyjából a film felét kómában tölti, ami – valljuk be – szokatlan egy romantikus komédiában. És itt most tekintsünk el azon young adult filmektől, ahol az egyik szereplő halálos beteg (Csillagainkban a hiba; Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni), az ilyen típusú dramedykben a rekeszizmok mellett vagy helyett a könnycsatornákra szeretnének hatni az alkotók. Kumail kettős identitása hordozza magában a film gerincét képző konfliktust: harminchoz közel önálló életet él, stand upos haverjaival lóg, nem veti meg az egyéjszakás kalandokat. Viszont közben jó fiú, nem akar konfliktusba kerülni a szüleivel, így nem árulja el, hogy már jó ideje nem imádkozik, és bár a rendszeres családi ebédeken jó képet vág hozzá, képtelen lenne hagyományosan elrendezett házasságot kötni.

Mivel szülei biztosan kitagadnák, ha nem muszlim pakisztáni lányt venne feleségül (van is rá példa a családban), ezért inkább el sem mondja nekik, hogy Emilyvel egyre komolyabb a kapcsolatuk. Képtelen elszakítani a gyökereit, de a lányt sem tudja otthagyni. Egy helyben toporgása, tehetetlensége szakításhoz vezet, ám – ironikus módon – volt barátnője kómába kerülése, passzívvá válása mozdítja ki statikus helyzetéből és bírja rá komoly, felelősségteljes döntések meghozatalára. A romkomok kötelező köreinek egy részét (félreértések, előítéletek, majd ezek feloldása – egymás komolyabb megismerése által) így Emily szüleivel futja le, ezáltal Beth (Holly Hunter rég volt ilyen jó) és Terry (Ray Romano) több oldalról bemutatott, élő, eleven párként jelenik meg, szemben a kortárs vígjátékok túlzó, sztereotipizáló, olcsó poénokkal operáló trendjével. Válságba jutott házasságuk, erősen különböző karakterük érzékeny bemutatása a film drámai vonalát gazdagítja.

A még nem szétfoszlott családi kötelékek és hagyományok egyszerre megtartó, ám néha gúzsba kötő ereje és a 21. századi nyugati életforma közt őrlődő Kumail helyzete jobban és erősebben tud rezonálni a kelet-közép-európai fiatal nemzedékek (huszonévesek, harmincasok) mindennapi élettapasztalataira, mint bármelyik igényes, minőségi tengerentúli vígjáték. Hiszen – ahogy egy valóban tehetséges stand up komikus – találóan, humoros formában beszél az igazán fontos dolgokról, így nem csak megnevettet, de el is gondolkoztat.

Kérdéses, hogy a műfaji kliséket groteszk humorral keverő, hús-vér emberek valós problémáit tematizáló Rögtönzött szerelem, illetve az a Woody Allen-i öniróniával erősen átitatott portré, melyet Kumail a filmben magáról rajzol, mennyire találja meg a közönségét az Egyesült Államokban (megtalálta, anyagi és szakmai siker lett – a szerk.), de számomra olyan hatása volt, mint mikor a hipermarketek jól kinéző, ám íztelen paradicsomai után egy igaziba kóstolok bele. Bár nincs benne semmi meglepő, hisz azt adja, amit egy paradicsom, mégis annyival gazdagabb, elevenebb az ízvilága, hogy utána már csak ezt keresem, ha azt akarok enni.

Rögtönzött szerelem (The Big Sick), 2017. Rendezte: Michael Showalter. Írta: Emily V. Gordon és Kumail Nanjiani. Szereplők: Kumail Nanjiani, Zoe Kazan, Holly Hunter, Ray Romano. Forgalmazza: Vertigo Média Kft.

Váradi Nagy Péter

szerző: Váradi Nagy Péter
honlap e-mail
Váradi Nagy Péter 1979-ben született Nagyváradon, a KULTer.hu vizuálKULT rovatának szerkesztője. A Debreceni Egyetemen végzett magyar, illetve mozgókép- és médiakultúra szakon. Több mint egy évtizedig egy fővárosi iskolában tanított. Jelenleg a budapesti Bűvösvölgyben médiaértés-oktató. Írásai a KULTer.hu-n kívül a Prae, a Szépirodalmi Figyelő, a Debreceni Disputa és a Hitel folyóiratokban, valamint a Hamlet.ro és a Magyar Játékszín oldalakon jelentek meg.

KULTprogramok

<< 2017. nov. >>
hkscpsv
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum