KULTer.hu - A kriptovaluták leuralják a művészetet is?
103540
post-template-default,single,single-post,postid-103540,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

A kriptovaluták leuralják a művészetet is?

Jonas Lund svéd művész alkotófolyamatát kriptotokenjeinek tulajdonosai befolyásolják. Szeptemberi kiállítására egy mű négy lehetséges verzióját ajánlotta fel, amiből a részvényesek választották ki, melyik készüljön el. A művészetet irányító anyagi folyamatokra rákérdező tokenrendszer maga a performanszkapitalizmus.

Lund nemcsak művész, hanem programozó is egyben. Tavaly tavasszal kiadott százezer kriptovalutatokent. Egy egység a Jonas Lund Token nevet viseli.

Ez ugyanazon a blokklánc-technológián alapul, mint a Bitcoin vagy az Ether kriptovaluták.

A JLT-k első tulajdonosai Lund által meghívott művészek, kurátorok, gyűjtők lettek, de a művei megvásárlásával szintén lehet tokenekhez jutni, később pedig közvetlenül is megvásárolhatóak lesznek. A tokenek birtokosai egyszemélyes részvénytársaságában az igazgatótanácsnak vagy a megbízott vagyonkezelőnek felelnének meg.

A részvényesek beleszólhatnak szakmai és művészi döntéseibe.

Ez a bennfentes társaság azóta már dönthetett többek között öt konferenciarészvételről, meghívásról, most pedig a kiállításra készülő darabról. A hármas számú terv nem csak madarakkal díszíti a vázlatokban közös furnérlemezt, de a Decentralized Autonomous Artistic Practice (Decentralizált önrendelkező alkotói folyamat) felirat alatt pontokba szedve olvasható a mögötte meghúzódó történet. Ráadásul a mű ezernegyvenegy JLT-t fog érni.

Lund 2011 óta foglalkozik műveiben az Internettel, és azóta több alternatív modellt is kitalált az alkotási folyamatra.

2013-ban The Fear of Missing Out (A kimaradástól való félelem) című kiállítására létrehozott egy algoritmust, ami egy, sikeres kortárs műalkotásokkal feltöltött adatbázisból dolgozik. A bediktált adatok, így a kívánt költségvetés és a galéria mérete alapján ez többek között kidobott egy sor utasítást az új sikeralkotás elkészítéséhez, például ezt: „a hét perc ötvenöt másodperc hosszú videóloopot helyezd a kókuszszappanba”. És Lund megtette. Összesen tizennégy művet készített el az algoritmus alapján.

A svéd művész nincs egyedül a kriptovalutát továbbgondoló művészek sorában, vagyis a kriptoművészetben.

Többségükhöz hasonlóan ő is a puszta kommentár és a rendszerben való részvétel között egyensúlyoz. A tokenek rendszerével Lund egyszerre decentralizálja az alkotófolyamatot és nyilvánossá teszi, ezzel pedig megkérdőjelezi azt, ami szerinte amúgy is ehhez hasonlóan működik. A művészeket befolyásolják a galériák, a kurátorok, a gyűjtők, az intézmények és a kezükben lévő pénz, a barátok, a recenziók, a divat és a piac kiszámíthatatlansága.

Az „egyszemélyes részvénytársaság” ki van téve a kapitalizmus törvényeinek.

A részvényeseknek az az érdeke, hogy Lund minél sikeresebb legyen, azaz minél többet dolgozzon, mert ezzel elméletben a kriptotokenek is többet érhetnek. Így a „tanács” az öt szavazásra bocsátott eseményen való részvételből néggyel egyetértett, és az ötödikre is azt mondta, hogy miután jobb feltételeket ér el a maga számára, vegyen részt azon is.

A svéd művész maga is rájátszik arra, hogy a pénz mekkora úr.

A kriptotokenek kiérdemelhetőek úgy is, ha valaki kritikát ír egy kiállításáról (dicsérő cikkért több token jár) vagy meghívja kiállítani a galériájába. Egy #jonaslundtoken hashtaggel kiegészített tweet 0.001 tokentől 5-ig terjedő értékkel bír az írójának. A hírverés minden – a képzőművészetben is, mondja ezzel Jonas Lund, és ha a piac kiszolgáltat mindenkit, hát ő ezt teszi performansszá.

Forrás: New Yorker

KULTer.hu Hír

szerző: KULTer.hu Hír
honlap e-mail
A KULTer.hu rendelkezésére bocsátott és a szerkesztőség által továbbszerkesztett, vagy a szerkesztőség által összeállított sajtóanyagok és a szerkesztőségi hírek megjelenési formája.

KULTprogramok

<< 2018. dec. >>
hkscpsv
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum