KULTer.hu - Nyitott víziók
102779
post-template-default,single,single-post,postid-102779,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Nyitott víziók

Interjú Ráskai Szabolcs grafikusművésszel

A debreceni b24 Galéria megalakulása óta tárt kapukkal fogadja a progresszív magyar képzőművészeket, szeptember 14-től pedig egy újabb izgalmas kortárs kiállításnak ad teret: Ráskai Szabolcs Nyitott víziók című anyagának.

A debreceni születésű művész a Képzőművészeti Egyetem képgrafika-tanár szakán tanult, és már az első években elkezdett komolyabban foglalkozni a sokszorosító grafikai eljárással, a metszéssel, olyannyira, hogy ez a technika évekig meghatározta alkotásait. Grafikáiban visszatérő elem a hibriditás: az élettelen tárgyak élő organizmussá, az emberszerű alakok önálló allegóriákká növik ki magukat. Rajzmunkái éppúgy, mint metszetei, nyers vonalakból indulva bontakoztatják ki a finom humorral fűszerezett, a társadalmi és egyéni kérdéseket újra és újra feltevő művész mikrokozmoszát. Új kiállítása kapcsán beszélgettünk Ráskai Szabolccsal.

KULTer.hu: Milyen szabadságot ad neked a grafika műfaja? Miért pont emellett kötelezted el magad?

Egészen gyermekkoromra vezethető vissza az elköteleződés a rajz iránt. Megbabonázott egy Dürer-album, annak is a grafikai lapjai, a vésett vonalak hol rendezett, hol ezek szövetéből álló kuszasága, aztán innentől kezdve egészen mostanáig meghatározta eddigi tevékenységemet. A grafika számomra egy lehetőség a szabadon alkotás kifejezésére, más műfajokkal egyetemben.

KULTer.hu: Milyen lehetőségeket, innovációt látsz a linóleummetszésben?

Számos technikai lehetőséget, megoldást rejtegethet ez a technika, de a virtuozitás terén lep meg leginkább. Nincs új a nap alatt, de a linómetszet térben és nem pedig síkban történő installálását látom innovatívnak.

KULTer.hu: Minek a bemutatására alkalmas számodra a hibriditás, amely korábbi munkáidra is jellemző?

Régóta kíséri munkáimat a hibriditásnak az a formája, amit én antropomorfizációnak nevezek, főleg a tárgyaknak az emberi esendőség szimbólumává avanzsálása révén. Itt gondolok például egy korai, e témához kapcsolódó rajzsorozatomra, ahol a főzést, a sütést és a párolást lehetetlenül működő gépezetek, mintegy emberi jellemekre utalva hajtják végre.

KULTer.hu: Előző műveidnél is felfedezhető a finom humor, a groteszk, amely rendre visszatér. Miért tartod fontosnak, hogy a munkáidat egy árnyalatnyi humorral gazdagítsd?

A groteszk szinte velejárója ezeknek az ábrázolásoknak. Hogy miért? Mert egyszerűen a habitusomból fakadóan vagyok ilyen, nem tudatos a részemről.

KULTer.hu: Az új, Ego-balansz című installációdra is jellemző a vonalasság. A letisztult vonalvezetés és forma itt kilép a térbe. Mátrai Erikkel közös, Dobbantó című installációtokban is észrevehető volt ez, ám itt egyszerre jelenik meg a körülhatároltság és a szabad átláthatóság. Mi volt a koncepciód?

Az alkotói folyamat során a papírmaszkokhoz a saját fejformámat használtam kiindulópontnak, az installáció az éntudat építésének önazonosságkeresését fejti fel. Ennek az ugyanarról a mintáról replikáló folyamatnak az eredményeképpen egyszerre azonos minden darab, mégis mindegyik más és más. Az egotöredékek maszkrengeteggé állnak össze, amely jelezheti a tapasztalás önvalóból fakadását, amely egyénenként eltérő, ugyanakkor egy kollektív tudat rendszerének szerves alkotórésze.

A kialakuló sajátos szövet a rendszertelen és szerkesztett fogalmának ellentmondására épül. A szellem intuitív tevékenységei, a szabad gondolatok áramlásának metódusai ütköznek a nyelvi jel- és szabályrendszer strukturális viszonyaival. A papírmunka a nyelv és a gondolkodás összefüggései mellett a társadalmi felépítések és emberi kapcsolatrendszerek szövevényes hálóját is szemléltetheti. Akár csak mikroszinten a sejtekben lejátszódó biokémiai folyamatok struktúrája vagy a virtuális-számítógépes és internethálózatok, úgy az én, az ego körüli ismeretségi rendszer, a laza és szoros kapcsolatok szociális hálója sem véletlenszerű organizációk, hanem konkrétan leírható folyamatok sorozatai.

KULTer.hu: A balansz jelentése: egyensúly. Miért pont ezt a címet választottad az installációdnak? Itt ugyanis érzek némi ellentmondást a töredékességgel.

A balansz kifejezéssel ezeknek a fejeknek az egymásba „kapaszkodását”, saját súlyuk általi megtartásukat akartam kifejezni, ahogy ezek önhordó jelleggel kötőanyag nélkül állnak meg halomban, és így ki kell egyensúlyozzuk őket a végeredmény céljából. Ezáltal létrejön egyfajta átjárható anarchia, melyben a káosz és a rend az egyensúlykeresésben kulminál. A különböző hálózatok végtelen dimenziós térbe ágyazhatók be, a világot a valós komplexitásában mutatják meg.  Az Ego-balansz az elme, a gondolatok és emberi kötődések kusza, mégis transzparens struktúráit, azoknak töredékeit illeszti opponált helyzetbe.

Ráskai Szabolcs Nyitott víziók című kiállítása a debreceni b24 Galériában ingyenesen megtekinthető 2018. szeptember 14. és október 27. között.

Vass Edit

szerző: Vass Edit
honlap e-mail
Vass Edit 1980-ban született Szegeden, a Szegedi Tudományegyetem bölcsészkarán végzett magyar nyelv és irodalom tanár szakon. Azóta folyamatosan tanít és 2006-tól rendszertelenül jelennek meg írásai: könyvajánlók, színház- és filmkritikák, esszék, álnéven pedig a mai napig kisprózákat ír. 2006 és 2009 között a prokontra.hu ismeretterjesztő oldal szerkesztője és munkatársa volt.

KULTprogramok

<< 2018. nov. >>
hkscpsv
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum