KULTer.hu - Túszmentés irodaszékből
104680
post-template-default,single,single-post,postid-104680,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Túszmentés irodaszékből

A bűnös (Den skyldige)

Több mint 600 európai, köztük huszonöt magyarországi moziban október 14-én rendezték meg az Európai Art Mozi Napot, melyen premier előtt lehetett megtekinteni – többek között – Gustav Möller A bűnös című lenyűgöző thrillerét is.

A krimi Márai szerint „ős-irodalmi műfaj”.

Csak a XIX. század közepe óta létezik ­– Edgar Allan Poe A Morgue utcai kettős gyilkosság című novellája volt a zsáner első alkotása –, de a bűnügyi történet valójában mindig is része volt az irodalomnak; elég ha Shakespeare drámájára, a Hamletre vagy Dosztojevszkij nagy lélektani regényére, a Bűn és bűnhődésre gondolunk.

Gunnar Staalesen norvég író úgy fogalmazott: „a modern skandináv krimi a 19. századi realista regény mai megfelelője.” S hogy az utóbbi évek könyveladási listáinak élén mindig találunk skandináv krimit, az csak azt igazolja, hogy „valami bűzlik Dániában”.

Az érdekesség kedvéért: A bűnös rendezője és főszereplője svéd, ám a film dán pénzből készült, sőt mi több, Dánia ezzel a filmmel indul az Oscar-díjért.

A fiatal, 30 éves Gustav Möller elsőfilmes alkotása egyébként az év talán legnagyobb meglepetéssikere, közönségdíjat nyert az amerikai Sundance Filmfesztiválon, a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon, és elvitte hazánk legnagyobb nemzetközi filmes seregszemléjének, a 15. Jameson Cine­Fest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál fődíját is.

Nincsenek akciójelenetek, nem látunk se autósüldözést, se késelést, nem folyik vér, mégsincs hiányérzetünk, mert így is megkapunk mindent, amit a mozitól várunk.

Az új dán thriller titka s egyben nagyszerűsége az, hogy – hangoskönyvekhez és rádiójátékokhoz hasonlóan – a cselekmény csupán telefonhívások nyomán bontakozik ki. A statikus kamera a másfél órás játékidő legnagyobb részében a főhőst, Asger Holmot alakító Jakob Cedergren arcán időzik, a többi szereplő, a segítséget kérő nő, az egyedül hagyott gyermek, ugyanúgy, mint Holm hamisan tanúskodó kollégája egyszer sem jelenik meg a filmvásznon.


Ki kell mondani, e kiváló színész hősiesen állja a szuperközeliket, igazolván a rendezőt, aki feltétel nélkül bízott Cedergren játékának, illetve jelenlétének erejében.

Az operatőr néha annyira közelről mutatja Asger arcát, mintha bele akarna látni a lelkébe.

E sajátos, minimalista kamaradráma jól építi a feszültséget, annak ellenére, hogy szinte végig egyetlen asztalnál játszódik, két monitor előtt. A filmben éppen ezért hatványozottan megnő a hangok szerepe, s az alkotók érezhetően nagy hangsúlyt fektettek a headseten beszűrődő beszédhangok, háttérzajok adagolására, felerősítésére vagy éppen lehalkítására.

Az egész egy segélyhívással kezdődik, mely lehetett volna ugyanolyan szokványos, mint az előtte lévő összes többi, ám mire megszakad a vonal, minden végérvényesen megváltozik.

A büntetésből áthelyezett exzsaru tudja, valahogy ki kell bírnia az esti műszakot, hisz ez az utolsó munkanapja a koppenhágai segélyhívóközpontban. Minden megy a megszokott kerékvágásban, Asger érzelemmentesen kezeli a részegeket, a piros lámpás negyedben megkopasztott méltatlankodót vagy a bedrogozott fiút, egészen addig, amíg egy kétségbeesett, reszkető női hang be nem jelenti, elrabolták. A monitoron megjelenő adatok alapján megtudjuk, a nő neve Iben. Az eldöntendő kérdésekre adott válaszokból pedig kiderül, férje autójában északi irányba tart. Majd hirtelen megszakad a vonal. A nyomasztó bizonytalanság és tehetetlenség bénító érzése tartósítja a feszültségért, hosszú percek telnek el, és azt sem tudjuk, hogy Iben életben van-e még.

A készenléti diszpécser hamar felismeri, hogy egyetlen fegyvere a telefon és legnagyobb ellensége az idő.

Míg apró részletekből kezd összeállni a megrázó történet, feltárul előttünk Asger múltja is. Rendőrként egy bevetésen megölt egy 19 éves fiút, állítólag önvédelemből, valójában azért, mert megtehette. A bűnös egy valós idejű thriller, melynek rendezője rendesen ránk pirít, hogy alapvetően mennyire felszínesen ítélkezünk, mennyire előítéletesek vagyunk, s – mert megérdemeljük – bevisz az erdőbe, nem is kicsit.

A bűnös (Den skyldige), 2018. Rendezte: Gustav Möller. Írta: Emil Nygaard Albertsen és Gustav Möller. Szereplők: Jacob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi, Johan Olsen. Forgalmazza: Vertigo Média Kft.

Hassó Adrienn

szerző: Hassó Adrienn
honlap e-mail
Hassó Adrienn 1976-ben született Debrecen. A német tanítói oklevele után 2007-ben megszerezte a kommunikáció szakos bölcsész diplomát is. 2006 óta rendszeresen publikál helyi és országos terjesztésű napi-, heti- és havilapokban, kulturális folyóiratokban. Írásai jelentek meg többek között a Magyar Hírlapban, a Hajdú-bihari Naplóban, a Debrecen hetilapban, a Criticai Lapokban, a Dunapartban és a Nagyvilágban.

KULTprogramok

<< 2018. dec. >>
hkscpsv
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum