KULTer.hu - Halakra halásztak, boogie-t fogtak
110554
post-template-default,single,single-post,postid-110554,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Halakra halásztak, boogie-t fogtak

King Gizzard & The Lizard Wizard: Fishing For Fishes

A King Gizzard & The Lizard Wizard ezúttal majdnem másfél évig váratta friss lemezével a rajongóit és a zeneszerető közönséget. A 2017-ben öt (!) albumot kiadó ausztrál zenekar elkötelezett tábort szerzett energikus és progresszív gitárzenéjével. Viszont leginkább a sokszínűségük egyedülálló – az új lemezükkel sem okoztak csalódást e tekintetben.

A King Gizzard megint valami egészen újjal rukkolt elő a Fishing For Fishes című lemezén. Ha csak a számlistára vetünk egy pillantást, láthatjuk, hogy három dal címében is benne van a „boogie” (Boogieman Sam, Plastic Boogie, Cyboogie). A 2017-et követő hosszú csend után február elsején jelent meg a Cyboogie klipje, ami a King Gizzardtól megszokott módon egyszerre lett ijesztő és szórakoztató.

A hét perces őrültködés azt a benyomást kelthette, hogy sok más kortársukhoz hasonlóan Stu Mackenzie-ékhez is elért a 80-as évek disco/elektropop/synthwave nosztalgia láza.

VHS-es effektekre óriási antik szintetizátorok között táncolnak sisakban a srácok.

A kislemez másik oldalát, az Acarine-t is ez a hangulat jellemzi. Viszont ami ezután jött, az a zenekarhoz méltóan megint egy 180 fokos fordulat, kalandozás, ezúttal a bluegrass világában.

A fülbemászó Fishing For Fishes akár egy kései Grateful Dead-dalnak is beillene, sokkal könnyebben befogadható, mint a Cyboogie. Sőt, akár egy gyerekdalnak, mondókának is felfogható, amely videoklipjében Mackenzie a festett háttér előtt halászik a banda többi tagjára.

A fehér sisak megmaradt az előző videóból.

A lemezhez mellékelt poszterben is így, piros pólóban és fehér motoros sisakban pózolnak – nem lennénk meglepve, ha ezentúl a koncerteken is ebben a szerkóban lépnének fel. Az albumról bemutatott első két klipben megjelent kacsa és robot motívumok kerültek rá az eléggé formabontó lemezborítóra. Egy farmer overálos robot halászik halakra a lángoló patakban. Ezek kiválóan mutatják be a Fishing For Fishes karaktereit és hangulatait: a pecázás az első három dalt, a tűz a középső részt, a robot pedig az utolsó két szintetizátoros, futurisztikus zárószámot jellemzi.

A Fishing For Fishes-ben a billentyűs-szájharmonikás Ambrose Kenny-Smith viszi el a show-t héliumos fejhangjával és a Jim Carrey-t megszégyenítő arcmimikájával. A The Murlocks-ból is ismert zenész előtérbe kerülése hozza a legüdítőbb vérfrissítést a lemezen. A legerősebb dal, a The Cruel Millenial is az ő nevéhez fűződik, egyre többször ő a fő dalszerző és az énekes. Ezekhez az újragondolt, XXI. századba helyezett indie-boogie és blues rock dalokhoz meglepően jól illik az előtérbe helyezett szájharmonika.

Indie zenekartól nem nagyon lehet ilyet hallani manapság.

Bár a Fishing For Fishes és a Cyboogie formálják a keretet, a közöttük lévő hét dal adja a lemez gerincét. Aki csak a két videoklipet nézte meg, hamis képet kap a lemezről. Az azonnal felismerhető King Gizzard-féle energikus, riffelős zúzás is jelen van a környezetvédő Plastic Boogie-ban, vagy a Real’s Not Realben. Nemcsak a boogie, a blues, az akusztikus bluegrass és a zúzás jelenik meg a korongon, hanem a The Bird Songban és a This Thingben a jazz is.

A zenekarról sokak által elfogadott kép az, hogy őrült, vicces, energikus alakok, főleg élőben,

amit tavaly a Szigeten, majd egy napra rá az Akváriumban mi magyarok is megtapasztalhattunk. Ennek ellenére sokan elfelejtik, hogy kiváló dalszerzők, és remek érzékük van könnyen megjegyezhető melódiák megírására.

A kezdeti „gitárriffre éneklést” mára teljesen kinőtték, ezúttal az énekdallamok kitalálására is kellő időt és kreativitást szántak.

A King Gizzard elkészítette a legkönnyebben befogadható lemezét.

Az évtized egyik legnagyobb psych-rock energiabombája (Nonagon Infinity) és a 2017-es mikrotonális kalandozások után újra felfedezték maguknak a 60-as, 70-es, 80-as éveket, ami egy üdítő váltás az összetett, progresszívebb kiadványaik után. Ki tudja, hogy mit hoz a jövő, de a srácok értenek ahhoz, hogyan zavarják össze a rajongókat. A Fishing For Fishes megjelenése előtt közvetlenül kiadtak egy trash metál bolondozást, csak hogy megmutassák: ehhez is értenek. Sokan hiányolták a később megjelent lemezről, de a zenekar nem hazudott, a dal refrénjében is figyelmeztetnek erre: „There Is No Planet B!” Nem is illett volna ehhez a könnyedebb, klasszikus rock és boogie elemekből építkező zenéhez.

King Gizzard & The Lizard Wizard: Fishing For Fishes, Flightless, 2019.

A borítófotó a Fishing For Fishes videoklipjéből származik.

Értékelés: 10/8.

Paulusz Kristóf

szerző: Paulusz Kristóf
honlap e-mail
Paulusz Kristóf 1995-ben született Budapesten. Az ELTE-n végzett média és film szakon. Mindene a zene és a filmművészet. Lemezgyűjteménye régi és új darabjairól is szívesen ír, négy éves kora óta jár koncertekre.

KULTprogramok

<< 2019. okt. >>
hkscpsv
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum