KULTer.hu - Jani a frontvonalon
110161
post-template-default,single,single-post,postid-110161,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Jani a frontvonalon

Kilenc hónap háború

Csuja László kevesebb mint egy évvel a Virágvölgy után dokumentumfilmes tehetségét is bizonyítja. A Kilenc hónap háború megrázó tudósítás az ukrán-orosz fegyveres konfliktus hadszínteréről egy a frontra induló kárpátaljai fiú szemszögéből.

A magyar dokumentumfilm továbbra is elképesztő magasságokban jár:

már a mozikban is rendszeresen találkozhatunk fontos témákat boncolgató, kreatív megoldásokkal teli, páratlan alkotói odaadásról számot adó darabokkal. Csak az elmúlt néhány évből a Drifter, a Szerelempatak, a Káin gyermekei, a Soul Exodus, a Könnyű leckék, az Ultra vagy az Egy nő fogságban nemcsak a hazai közönség körében lettek népszerűek, de fesztiválokon is sikerrel szerepeltek. Ezt a sort a tavalyi Virágvölggyel nagyjátékfilmesként debütált Csuja László folytatja, akinek a Szarajevói Filmfesztiválon díjazott munkája a szomszédban zajló háború poklát hozza intim közelségbe.

Már a film eleji inzert elég ahhoz, hogy a Kilenc hónap háború főhőse, Jani elnyerje a néző szimpátiáját.

Kárpátaljai magyarként meg lett volna a lehetősége arra, hogy sok korabeli fiatalhoz hasonlóan valamelyik európai uniós országba, jó eséllyel Magyarországra meneküljön a háború elől, azonban ő vállalta a katonai szolgálatot, hogy az ukrán hadsereg kötelékében harcoljon szülőföldjéért. A film a bevonulás előtti napon veszi fel a fonalat, így hamar megismerjük Jani családját és menyasszonyát, hogy aztán Csuja a későbbiekben párhuzamosan mutassa meg a fronton és az otthon, Beregszászon zajló eseményeket.

A hadszíntérről Jani a mobiltelefonjával felvett üzenetekkel és rövid videókkal tudósít,

ezzel szemben a család otthonában letisztultabb, pazar snittek készültek Nagy Zágon operatőr jóvoltából, így a filmben végig szemben áll a háborús övezet karcossága, zaklatottsága és nyersesége az otthon nyugalmával, mely utóbbit fokozatosan megbontja a családra nehezedő aggodalom és a folytonos feszültség.

A Kilenc hónap háború elsősorban tehát azt mutatja be, hogyan gyűrűzik be a háború oda is, ahol egyébként béke van.

Csuja kiválóan ráérzett arra, hogy ezt a premisszát az anya és fia közötti kapcsolatra alapozva lehet a leghatásosabban végigvinni. Bár Jani jó kapcsolatot ápol magyarul nem tudó apjával és a menyasszonyával is, a frontról küldött üzeneteinek nagy része anyjához szól. Kettejük viszonyát megismerve tárul fel a háború természete, amely a fronton szolgálók és az őket otthon várók számára egyaránt konstans bizonytalanságot hoz. De Jani személyes motivációja is kiviláglik, az anyjához fűződő kapcsolatát látva úgy tűnik, mintha saját függetlenedése miatt is döntött volna a katonai szolgálat mellett; érezhetően szeretné megtapasztalni a Beregszászon kívüli életet, ebből a szempontból pedig jókor jön a behívó.

Így aztán a fiatal fiú a háború mellett egy belső küzdelmet is vív, melynek tétje talán az lehet, hogy kikerüljön a szülői ház árnyékából.

Ennek megfelelően a katonai szolgálat Jani viselkedését is megváltoztatja: a frontról érkező panaszos videóbeszámolóin túl az eltáv alatt sokszor idegesíti fel magát családtagjai reakcióin, gyakran veszíti el önuralmát.

A készítők azonban elérik, hogy a néző ne a szereplők felett törjön pálcát:

a film minden egyes jelenetében ott bujkál a fegyveres konfliktus könyörtelensége, még akkor is, amikor Jani hazautazik néhány hétre.

Így maga a háború válik egyfajta absztrakt, hol láthatatlan, hol látható, de végig érezhetően jelen lévő antagonistává.

A kilenc hónap így a főhős és családja számára is egy újjászületéssel ér fel, ezt a folyamatot pedig érzékletesen, a két történetszál között jó ütemben váltogatva vázolja fel a rendező.

A Kilenc hónap háborúval Csuja László csatlakozik az új magyar dokumentumfilmes generáció tehetségeihez:

biztos kézzel, érezhetően komoly kutatómunka birtokában, jól megválasztott rendezői megoldások által vezeti be nézőit a mellettünk zajló háború bugyraiba. A mi feladatunk pedig az, hogy a stáblista legördülését követően mérlegeljük, vajon Jani hogyan fog boldogulni új életét megkezdve, a katonai szolgálat teljesítése után.

Kilenc hónap háború, 2019. Rendezte: Csuja László. Szereplők: Lelics János, Pál Zsanett, Lelics Erzsébet. Forgalmazza: Elf Pictures.

Varga Ákos

szerző: Varga Ákos
honlap e-mail
Varga Ákos 1991-ben született, a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar, valamint filmelmélet-filmtörténet alapszakon 2014-ben, majd pedig ugyanott vizuális kultúratudomány mesterszakon 2016-ban. Rövid ideig televíziós műsorszerkesztőként dolgozott, jelenleg pedig a Viacom egyik csatornájának (RTL SPIKE) programszerkesztőjeként tevékenykedik. Szabadidejében a KULTer.hu portál állandó szerzője, és elhivatott szabadúszó filmforgalmazó. Mindezek mellett ő a KULTer stART díj első nyertese.

KULTprogramok

<< 2019. máj. >>
hkscpsv
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum