KULTer.hu - Önmagán túlmutató divat
119528
post-template-default,single,single-post,postid-119528,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Önmagán túlmutató divat

Ragyogj! – Divat és csillogás

Az elmúlt években Magyarországon is láthatóvá váltak a kortárs divatelméleti kutatások eredményei a múzeumok kiállítótereiben. Ezek a divattárlatok olyan rést pótolnak, melynek betömködése világszinten már több évtizede folyamatban van, s mely a divatot mint művészeti alkotást, mint designkérdést és mint a társadalomtudományos vizsgálódás forrását mutatja fel.

Arról van szó, hogy a divatelméleti kutatások létjogosultsága terítékre kerül, a divatfogyasztás a művészeti fogyasztás egyik fontos területévé válik. Végre nem csupán viselettörténeti szempontokat látunk érvényesülni e kiállításokon, hanem a kortárs tartalomgyártási trendekre is ráláthatunk.

Talán a divatipar környezeti hatásaival kapcsolatos aggodalmak miatt is mutatkozik újfajta igény a divat megértése iránt,

egyre nagyobb figyelmet kap maga a ruha, annak eszmeisége, készítés- és viselésmódja, illetve kommunikációs összefüggésrendszere. E folyamat részeként 2019-ben, illetve 2020 elején Budapesten a következő divatkiállítások készültek el: Király Tamás Out of the box című retrospektív tárlata a Ludwig Múzeumban (kurátor: Tímár Katalin); a Kiscelli Múzeumban, illetve a Magyar Nemzeti Múzeumban szinte párhuzamosan nyílt meg a Ragyogj! című kiállítás, illetve a CLARA – Rotschild Klára – divatkirálynő a vasfüggöny mögött című időszaki kiállítás (ez utóbbi kurátora: Simonovics Ildikó történész),  illetve február 24-ig volt látogatható a Repertoár – Az ellentétek harmóniája című tárlat, a KATTI ZOÓB Divatház 25 éves retrospektív kiállítása.

E rövid írás célja, hogy meggyőzze az olvasót, érdemes meglátogatni a Kiscelli Múzeum Ragyogj! Divat és csillogás című tárlatát,

melynek kurátora Szatmári Judit Anna divattörténész. A friss szemléletű, színvonalas kultúrtörténeti kiállítás illeszkedik a Kiscelli Múzeum szellemiségéhez, s profiljához, melynek az a cél is részét képezi, hogy az anyagi kultúra történetét újszerűen mutassa meg.

A kiállításon múlt és jelen, viselet és divat, tervezői inspiráció és funkcionalitás szintézisét követhetjük nyomon.

A divat iránt érdeklődő közönséget először is a cím szólítja meg: a Ragyogj! a csillogó, míves, magas értéket képviselő alkalmi és party öltözékre utal, de a mondén és lelki ragyogást egyaránt konnotálja. A 18–20. századi, muzeális értéket képviselő ruhadarabok mellett 21. századi, kortárs dizájner modelleket is láthatunk. Az öltözetek technikai sokszínűsége és történelmi vonatkozásai mellett a tematikus blokkok segítenek a ragyogás viselettörténeti jelenségének rendszerezésében, a díszlet pedig folyamatosan új vizuális keretbe helyezi a témát.  A befogadói élmény az interaktív zárással éri el tetőpontját – de erről majd később.

A koncepció a ragyogás, csillogás többértelmű fogalmára épül.

A fény és az égi jelenségek jelentésrétegein keresztül osztja a teret hét tematikus egységre: Nap, Hold, Csillagok, Hatalom, Esti fények, Tánc és mozgás, Szivárvány. A kiállítás helyszíne, a templomtér kiemeli az alapgondolatot, a sötétségből kibontakozó fény szépségét és erejét, a szimbolikus és áhított jelenlétét. A fényt, mely megvilágítja a jót, s felfedi a testi és lelki szépséget. A Legyen világosság! blokk vezeti be a látogatókat a fény gazdag vonatkozási rendszerébe.

A tárlatot egy olyan látásmód fogja össze, amely a ruhakészítést összművészetként értelmezi.

A kiállítást a művészeti területek közötti harmónia és az egymást támogató jelenlét jellemzi. Mindezek felett egymás mellett él a vágyott és az elérhető csillogás, a társadalmi etikett szerint szabályozott és a szabad fényűzés, az alkalmi és a hétköznapi. A kiállítás központi kérdésköre, hogy miként változott és változik a csillogó és gazdagon díszített ruhadarabok társadalmi kontextusa.


A kiállítás egységei a technikai, formai és korszakolási sokszínűségen alapszanak. A bemutatott viseletek aprólékos és míves kézi kidolgozottságára rímelnek a kortárs darabokon látható gazdag applikációk, felvarrások és gyöngyhímzések. Mindkét esetben a ruhadarab értékének egyik meghatározója a hozzáértő szakmai kivitelezés és amagas szabóság (Haute Couture) technikai mércéje.

Az egy kompozícióba állított ruhadarabok sok esetben különböző funkciókat jelölnek. A köztük lévő viszonyrendszerek a tematika szerves részei.

A Hold ezüstösen hideg, fehér fénye a szecessziós üveggyöngyökkel díszített menyasszonyi ruháról átsiklik egy kortárs Je Suis Belle flitterapplikációval díszített ruhára, az Esti fények blokkban pedig a turnűrös, fémfonallal és gyöngyökkel díszített 19. századi báli ruhától a CAMOU Budapest esti látképével printelt alkalmi szettjéig érünk. A tárlat kedvelt eszköze a kizökkentés, a korszakok és tematikák közti át- és visszacsatolás. A ragyogás és a kitűnni vágyás egy tágabb kontextus részeként mindenhol érvényes mozgatója öltözködési szokásainknak.

Az élményszerűséget tovább fokozza a kidolgozott és változatos térszervezés.

A tematikus egységek egy hármas struktúra részei. A kiállítás az égitesteken keresztül a természetes fényt és a hozzá fűződő értelmezéseket mutatja be. A folytatás pedig – Hatalom, Esti fények, Tánc és mozgás – ruha és társadalmi érvényesülés kérdése köré szervezi egységeit. A ruhadarabok és kiegészítők értékes státuszszimbólumok, a társadalmi rang, politikai és egyházi hatalom jelölői és eszközei. Az itt bemutatott válogatás a történelem nagyjaihoz köthető muzeális tárgyakon kívül Eleni Korani műgyűjtő személyes ruhadarabjait, illetve hírességek fellépő szettjeit is felvonultatja.

A Tánc és mozgás ruhái a térben lebegve valóban táncolnak, forgásuk közben a rájuk irányított fények megcsillantják a gyöngyözött felületeket.

Az itt kiállított, 19. század végi lila és törtfehér tüll báli ruha különös figyelmet kapott a tárlatvezetés során és a kiállítás katalógusában is. Gyönyörű, egyedi darab: gyöngyházszínű zselatin flitterek és fémfonalas láncöltéses hímzés díszítik. A vízben oldódó zselatin díszítés miatt a ruhadarab nem mosható, így kirajzolódik előttünk viselésének társadalmi vonatkozása. A ruhadarabokat jellemző sziluett, forma és díszítő technika vizuális párhuzamaival találkozunk. A századelő éjszakai táncruháinak rövid szoknyahossza, egyenes vonalvezetése és gyöngysoros, applikált díszítései köszönnek vissza a kortárs darabokon.

A harmadik szerkezeti elem az interaktív Szivárvány, mely a divatot a 20. század második felére jellemző változatos megjelenési formákon keresztül mutatja be.

Az önkifejezésre fókuszáló stílus a fellazult társadalmi elvárások alapján formálódik.

A ruhadarabok használati módja szabadon változik, s egy alkalmi darab a street wear funkcióját is betöltheti. A csillogás nem a gazdagság mércéje, és nem csupán az alkalmak impozáns kelléke. A falakon Ökrös Zsuzsa modell- és divatrajzai kerülnek bemutatásra, majd az Ez a Divat! című lap oldalaiból készült digitális válogatást is áttekinthetjük.

Az interaktív térben a közönség egy-egy muzeális darabot felpróbálva kifutóra is léphet,

ahol a szivárvány színeibe öltöztetett próbababák tekintete követ végig bennünket. Helyzetbe hozzuk a múlt idők darabjait, de nyilván önmagunkat is, illetve a jelen lookjait e kultúrtörténeti ív részeként értelmezzük.Zárásként az emeleti folyosóról letekintve érezhető a középpontba helyezett Napkorong mindent átható ereje. A nappali és az éjszakai égbolt örökös fényei éppúgy hatnak ránk, mint a divat szűntelen csillogása.

A Ragyogj! – Divat és csillogás című kiállítás a budapesti Kiscelli Múzeumban tekinthető meg 2020. március 15-ig.

A borítófotót Kondella Misi készítette.

Balogh Dóra

szerző: Balogh Dóra
honlap e-mail
Balogh Dóra 1988-ban született Miskolcon, Debrecenben él. Tanulmányait a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetemen végezte, ahol divat- és textiltervező művész, illetve design- és vizuálisművészet-tanár MA diplomát szerzett. A Kós Károly Művészeti Szakgimnáziumban divat- és stílustervező művésztanár, a WEALL divatmárka alapító tervezője, a Debreceni Egyetem Irodalom- és Kultúratudományok Doktori Iskola Mediális kultúratudomány alprogramjának PhD-hallgatója.

KULTprogramok

<< 2020. aug. >>
hkscpsv
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum