KULTer.hu - Online gardrób járvány idején
121412
post-template-default,single,single-post,postid-121412,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Online gardrób járvány idején

Interjú Domoszlai-Lantner Doris-szal és Kormos Anna Zsófiával

A koronavírus-járványra a kreatív iparág képviselői is viszonylag gyorsan reagáltak. Több divatház és -cég hamar átállt maszkok és különböző védőfelszerelések gyártására, és a divatszakma tagjai is az otthonmaradás mellett kampányoltak. Sok más rendezvényhez hasonlóan az aktuális divatheteket is törölni kellett a kialakult járványügyi helyzet miatt. A közösségi média platformjait böngészve sok-sok meghökkentő, néhány pillanatig érdekes karanténtrendre, dress challenge-re bukkanhatunk, legutóbb például a „pillow dress challenge” lett igencsak népszerű. A Quarantine S/S20 néven, 2020 áprilisában Domoszlai-Lantner Doris (New York) és Kormos Anna Zsófia (Budapest) vezetésével indított Instagram-projekt viszont valami másra vállalkozik.

„The next season is cancelled. QUARANTINE S/S20 is created by you. What are you wearing for quarantine?” – szólítják meg és ösztönzik tartalomgyártásra, együttműködésre a felhasználókat. A következőkben őket kérdezem a projekt hátteréről, az előkészületekről, a munka különböző szakaszairól, valamint az együttműködésről.

KULTer.hu: Mielőtt a projektről kérdeznélek titeket, kérlek, néhány mondatban meséljetek arról, a divattal milyen szinten, mióta, hogyan foglalkoztok, valamint honnan ismeritek egymást!

Az Instagramon keresztül ismerkedtünk meg. Zsófit az azt követő hónapokban New Yorkba vitte az útja, és akkor személyesen is lehetőségünk volt találkozni.

Zsófi a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett divattervezőként, majd ezután az ottani doktori iskola hallgatója lett.

Tapasztalatot szerzett divattervezőként a Thefour és a DAEZ munkatársaként, jelenleg pedig egy wearable tech ruha prototípusának kivitelezésén dolgozik. A divat elméleti oldalával való foglalkozás már a kezdetek óta fontos számára.

Doris archivista és történész, aki a mesterszakos tanulmányait a Fashion Institute of Technology-ban (FIT) végezte.

Számos nemzetközi tudományos fórumon mutatta már be és publikálta kutatásait, többek között az elismert Vestoj folyóiratban és a Fashion Studies Journal-ban is. 2018-ban a Brill Kiadó gondozásában könyvfejezete jelent meg az Engaging with Fashion: Perspectives on Communication, Education and Business című kötetben, Fashioning a Soviet Narrative: Jean Paul Gaultier’s Russian Constructivist Collection címmel.

KULTer.hu: Mi pontosan a QUARANTINE S/S20? Mikor fogalmazódott meg a projekt ötlete?

A QUARANTINE S/S20 egy kollaboratív, digitális projekt. Egy folyamatosan építkező, közösségi nyitott archívumot rendezünk. Célunk, hogy ez világszerte elérhető legyen. A projekt azokból a dichotomikusan strukturált helyzetekből született, amelyekbe a világ lakosságának nagy részét a COVID-19 járvány miatt kényszerítették.

Sokan kerültek egyedül karanténba, láthatatlannak érzik magukat, és másokkal egy univerzális nyelven keresztül, a ruházattal próbálnak kapcsolatot teremteni.

A projekt megosztja az emberek megélt karanténtapasztalatait egy szabászati lencsén keresztül, és létrehozza ezeket a kapcsolatokat. Nem kizárólag egy vizuális gesztusról szól, hogy mit viselünk, hanem kíváncsiak vagyunk a miértre is, milyen indíttatás húzódik meg egy-egy kiválasztott ruhadarab mögött. Izgalmas látni, hogy ki milyen módon éli meg a mindennapi rutinnak számító öltözködést. Például sokak számára leegyszerűsítve kényelmesebb, de találkozunk olyan személyekkel is, akik érdekes, keretek nélküli kihívásként élik meg, hiszen

kipróbálhatnak új szerepeket.

A felhívásra érkezett beadványok azt mutatják, hogy a ruházat felhasználható az identitás kifejezésére és megerősítésére. A projektbe bekapcsolódók egy biztonságos térben tevékenykedhetnek, sőt, ez vigasztalhat is bennünket ebben a nehéz időszakban.

KULTer.hu: Az első két poszt természetesen az általatok viselt karanténszettetekről szól, rövid leírással. Milyen háttérmunkát igényelt egy-egy ilyen kép megalkotása? Miért tartottátok fontosnak a képek mellett a rövid leírások posztolását is?

Az Instagramot nézve a szűkebb és tágabb ismeretségi körünkben egyre több olyan posztot láttunk, ahol különböző emberek izgalmas vagy tőlük nem feltétlen megszokott öltözékben fotózzák le magukat, bátorságot érezve az otthoni térben történő kísérletezésre. Arra lettünk figyelmesek, hogy a legtöbb esetben nem jelenik meg mellette tudatosan, hogy mit miért viselnek.

Divatkutatóként azonban mi minden esetben azt szerettük volna megtudni, az érdekes vizualitás mellett mi az indíttatása az adott viseletnek.

A projekt eddigi sikere részben a könnyű benyújtási folyamatnak köszönhető. Amikor úgy döntöttünk, hogy világszerte feltesszük a kérdést egy nyilvános pályázati felhívás formájában, elsődleges szempontként fogalmazódott meg, hogy könnyen és nem túl időigényesen tudják teljesíteni a kérést az emberek. Nem kell túlgondolni és még csak nem is szükséges ezért speciálisan felöltözni. Egyszerűen csinálni kell egy képet egy karanténos outfitedről, valamint írni egy rövid, 2-3 sor hosszú szöveget arról, hogy mit és miért viseltél. 

KULTer.hu: Érkeznek tartalmak Londonból, Budapestről, de találkoztam már Sao Paulo-i lakhelyű costume designer karanténszettjével is. Érdekelne, hogy naponta körülbelül hány képet és leírást kaptok, valamint hogy változott/változik, ahogy halad előre a projekt.

Három hete indítottuk el a projektet, és azóta napról napra egyre több beadvány érkezik. Eleinte üzeneteket küldtünk barátainknak és ismerőseinknek, felkértük őket, hogy csatlakozzanak és küldjenek be outfiteket.

A projekt fejlődésével azonban egyre több képet kapunk olyanoktól, akiket személyesen nem ismerünk.

Ugyanúgy, mint saját helyzetünk értékelésénél, változatos tartalmakat kaptunk a világ minden tájáról. A COVID-19 globális jelenség, így egyszerre mindenhol aktuális kérdésekre keressük és kapjuk a választ.

KULTer.hu: Gondoltatok arra, hogy átvigyétek más platformra is a QUARANTINE S/S20-t? Például Facebook-oldal indítására, csoport létrehozására vagy esetleg egy külön honlap üzemeltetésére. Miért az Instagram felületét választottátok ki a projekthez?

Van egy weboldalunk, ahol majd egy általunk kurált verziót szeretnénk megjeleníteni, olyan további megosztott vagy generált tartalmakkal, amely

a divatipar COVID-19 által látható és várható hatásait összegzi.

Az Instagram tűnt a legkézenfekvőbb megoldásnak, hiszen egyfelől lehetőséget ad egy szerkesztett, esztétikus felület létrehozására, másfelől itt rendkívül könnyű kommunikálni a résztvevőkkel, képeket tudunk fogadni, valamint széles körben ismert a platform. 

KULTer.hu: A projektetek a világ különböző részein élő kreatívokat, alkotókat is megismertet egymással, és ez jövőbeli közös munkák elindítója lehet. Úgy gondolom, hogy egy közösségi együttműködésen alapuló projekt igencsak izgalmas, ebben a helyzetben pedig különösen nagy rá az igény. Gondoltatok erre az ötleteléskor?

Direkt módon nem szerepelt a céljaink között, de amikor egyre több képet kezdtünk kapni,

számunkra is láthatóvá vált, hogy leginkább kreatív szakmákból érkeznek tartalmak és egy online mikroközösség szerveződik.

KULTer.hu: Bár még nem látjuk a végét a koronavírus-járványnak, de miket terveztek a karantén utáni időszakra? Folytatjátok valamilyen formában a projektet?

Attól függetlenül, hogy a járvány a közeljövőben véget ér-e, a projekt, mint egy nyílt hozzáférésű archívum, meg lesz digitálisan örökítve az Instagramon. Emellett további divatipar szempontjából releváns tartalmak megosztására is szeretnénk használni. A legérdekesebb karanténöltözékeket pedig egy kurált kiadványban online vagy offline tervezzük bemutatni.

A borítókép Lengyel Emese és Máté Balázs fotójának felhasználásával készült.

Lengyel Emese

szerző: Lengyel Emese
honlap e-mail
Lengyel Emese 1996-ban született, jelenleg a Debreceni Egyetem néprajz szakos hallgatója. A 19–20. századi bécsi-magyar operettekkel, a 20. századi magyar vígoperákkal és kortárs operadarabokkal foglalkozik.

KULTprogramok

<< 2020. jún. >>
hkscpsv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum