KULTer.hu - Hosszú napok
123640
post-template-default,single,single-post,postid-123640,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Hosszú napok

Remény (Håp)

Maria Sødahl saját betegsége történetét vitte vászonra, a Remény a végig érezhető intimitásnak, valamint a főszereplő Andrea Bræin Hovig emlékezetes teljesítményének köszönhetően kiemelkedik a betegségdrámák sorából.

Anja (Andrea Bræin Hovig) sikeres színházi rendező, a magánéletben pedig odaadó, többgyermekes családanya. Bár férjével, Tomasszal (Stellan Skarsgård) már rég nem érzik a korábbi perzselő szerelmet és egymás iránti bizalmuk is megtört néhány múltbéli eset miatt, összességében példás felső középosztálybeli életet élnek. Karácsony előtt egy nappal azonban Anjánál gyógyíthatatlannak tűnő agydaganatot állapítanak meg, a betegség pedig nemcsak az ünnepi hangulatra van hatással, de a házaspár kapcsolatát is újrakeretezi.

A Remény elsősorban a család dinamikájának átalakulására, azon belül is az Anja és Tomas közötti kapcsolatra fókuszál.

A narratívát napokra lebontva szervezik az alkotók, az egyes napok pedig lényegében különálló fejezetekként működnek. Sødahl a tagolással hatékonyan érzékelteti a szubjektív idő súlyát: egy-egy nap alatt rengeteg esemény történik, vizsgálatok, hivatalos ügyintézés, családi ebéd, viták, veszekedések és a betegséggel kapcsolatos hosszú, elsöprő erejű párbeszédek váltják egymást, így a néző képes átélni a főszereplőre nehezedő nyomást, a napok valóban hosszúnak és megterhelőnek érződnek.

Anja azonban nem egy romantizált hős: a diagnózis okozta sokk, valamint a gyógyszeres kezelés kiszámíthatatlanná, sokszor elviselhetetlenné teszi,

így a Remény nemcsak arról szól, mennyire viseli meg a pácienst egy súlyos betegség, hanem arról is, hogy a családnak milyen áldozatot kell hoznia ahhoz, hogy együtt tudjanak élni a kialakult helyzettel.

A történet fő kérdése sokáig az, hogy hogyan lehet a betegség tényét közölni a közeli hozzátartozókkal, mit szabad elmondani a gyerekeknek és mit nem,

egyáltalán, megengedhető-e a hazugság arról, hogy mennyi esélye van Anjának a túlélésre. Ez a dilemma elegánsan helyezi a film középpontjába a főszereplő házaspárt, Sødahl pedig Tomas karakterét sem hagyja parlagon heverni. Sőt, a férj figurája is kifejezetten izgalmas, Stellan Skarsgård ráadásul remekül hozza a látszólag zárkózott és erős, de Anja betegségének súlya alatt fokozatosan megtörő családapát.

A film messze legnagyobb erőssége mégis Andrea Bræin Hovig színészi teljesítménye.

Hovig rendkívül sokszínű a szerepben, miközben nagyon érzékeny játékkal építi fel a karaktert a legapróbb mozdulatok és gesztusok segítségével. Anja figurájához sokat hozzátesz például az is, ahogyan Hovig a gyógyszerek mellékhatásaként jelentkező falási rohamokat megjeleníti és zaklatottan, már-már nyomasztó ösztönszerűséggel beleeszik az előző napi hidegtál maradékába, de a hektikus dühkitöréseket, a férjnek odaszúrt sértéseket és a film érzelmi csúcspontjaiként funkcionáló könnyfakasztó drámát is remekül időzíti.

A Remény nem egy könnyen nézhető darab, ami a súlyos téma mellett a hosszú játékidőnek is köszönhető. Sødahl kompromisszumok nélkül helyezi bele nézőjét a főszereplők és a család drámájába, miközben

mélyre ás Anja és Tomas kapcsolatába is, amely szintén megrázó pillanatokat tartogat.

A filmből azonban a kifejezetten sötétre kalibrált látvány, a sokszor nyomasztóan steril helyszínek és a felfokozott drámaiság ellenére is árad az életigenlés. Anja figurája, azaz a rendező alteregója igazi harcos, aki méltósággal viseli a megváltozott körülményeket, és bár a gyógyszerek miatt a viselkedése hamar hektikussá válik, egy pillanatra sem sajnáltatja magát, problémaközpontúan áll hozzá a betegségéhez, így a film fő tézisei a címbe foglalt reménymotívum köré szerveződnek.

Sødahl azonban képes túllépni a közhelyeken és hatékonyan viszi vászonra a reménykedés és bizakodás mögött húzódó szorongást, a folytonos bizonytalanságérzetet is. A Remény, akárcsak Magnus Meyer Arnesen 2018-as As I Fall című filmje, érezhetően az alkotó személyes traumájának feldolgozásáról szól, azonban Arnesenhez hasonlóan Sødahl is kifinomult szerzői eszközökkel, példás színészvezetéssel, egy kívülálló számára is átélhetően mutatja be saját történetét fikciós köntösben.

Remény (Håp), 2019. Írta és rendezte: Maria Sødahl. Szereplők: Andrea Bræin Hovig, Stellan Skarsgård, Terje Auli. Forgalmazza: ADS Service Kft.

Varga Ákos

szerző: Varga Ákos
honlap e-mail
Varga Ákos 1991-ben született, a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar, valamint filmelmélet-filmtörténet alapszakon 2014-ben, majd pedig ugyanott vizuális kultúratudomány mesterszakon 2016-ban. Rövid ideig televíziós műsorszerkesztőként dolgozott, jelenleg pedig a Viacom egyik csatornájának (RTL SPIKE) programszerkesztőjeként tevékenykedik. Szabadidejében a KULTer.hu portál állandó szerzője, és elhivatott szabadúszó filmforgalmazó. Mindezek mellett ő a KULTer stART díj első nyertese.

KULTprogramok

<< 2020. aug. >>
hkscpsv
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Események

In Internet Explorer versions up to 8, things inside the canvas are inaccessible!

Archívum