KULTer.hu - Hopes&Memories Project – The Last Anniversary
56288
event-template-default,single,single-event,postid-56288,ajax_updown_fade,page_not_loaded

Hopes&Memories Project – The Last Anniversary

2014. okt. 7. - 20:00

1095 Budapest


Bakelit Multi Art Center, Soroksári út 164.


last anniversary

A Langston Hughes és Jan Meyerowitz The Barrier című operája inspirálta kortárs színpadi mű egyrészt hanganyagában ötvözi a dzsesszt és az afrikai gyökereket az eredeti operával, másrészt tematizálja az alapvető emberi jogok, a migráció, a diszkrimináció és rasszizmus kérdéseit.

Mindeközben belső utazásra hív, melyben az egyén és a közösség történelmi ívén mutatja meg, mennyire különbözik az afrikai valóság attól, ahogy a média és a hivatalos politika beállítja számunkra.

A darab négy európai és egy afrikai ország több mint húsz, eltérő területen – színház, klasszikus balett, kortárs tánc, kortárs zene, opera, tradicionális tánc, tradicionális zene, filmművészet, új média – tevékenykedő művészének, szakemberének bevonásával, az Európai Bizottság által támogatott kétéves projekt keretében jön létre.

A Meyerowitz-mű az Amerikai Egyesült Államok déli, gyapottermő vidékein játszódik, és a rasszizmus kérdése áll a középpontjában egy fehér-fekete „vegyes család” történetén keresztül vizsgálva az egyén és társadalom viszonyát. Főhőse két közösség, két társadalmi-politikai réteg, két korszak határán áll, valójában igazi kitaszítottként.

Konfliktusa túlmutat az egyéni tragédián: identitás, felelősség, elfogadás, közösség mibenlétére kérdez rá egy olyan, akár a görög tragédiákból is ismerős szikár történeten keresztül – apagyilkosság -, mely nem csak a darab bemutatása idejében (1950) és helyén, azaz az Egyesült Államokban, és nem kizárólag a „feketék” és a „fehérek” relációjában lehet releváns.
Meyerowitz, aki maga németországi zsidó komponistaként 1933-ban kényszerült szülőhazája elhagyására, s bár a második világháborút még a kontinensen – előbb Olaszországban, majd Belgiumban és Franciaországban – vészelte át, végül az USA-ban telepedett le, nyilvánvalóan az európai rasszizmusra és a holokausztra is reflektálva írt művet a „nigger-problémáról”.
Nem véletlenül nyúlt a könyvhöz Festas sem, hogy egy harmadik országok bevonásával megvalósuló nemzetközi együttműködés keretében dolgozza át és vigye színpadra Európában és Afrikában, a 2010-es években…

A több mint 60 éve a Brodway-en debütált musical fehéreinek és feketéinek ellentéte, gyűlölete, ez ellentét korlátoltsága, félelmei idejét múltak-e? Az elmúlt századokban, évtizedekben tanult-e eleget az ember a kirekesztés, az elnyomás, a származás alapján történő megkülönböztetés pusztító erejéről és visszafordíthatatlanságáról?

A Hopes&Memories alkotói úgy hiszik, van mit mondaniuk az EU és a Dél-Afrikai Köztársaság színházi közönségének a The Barrier multimediális adaptációjával.

Művészi eszközeikkel céljuk rávilágítani az Unió, Afrika és a Föld többi kontinensén máig akár életeket követelő, kirekesztő, rasszista jelenségeire. Feladatuknak tartják tematizálni multinacionális, multikulturális, sokvallású, eltérő gyökerű és hagyományú közösségeink konfliktusait.